Kopschudden op de ronde bleek.

Started by jackoss, March 17, 2012, 20:01:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jackoss

Sinds de gidsdag alweer een keer weze vissen op de rdb. Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat een forel die je al een tijdje aan de haak hebt ineens met zijn kop begint te schudden. Tien tellen en hij heeft de haak losgeschud. Pleite de rotzak. Wie heeft dit ook meegemaakt en wie weet er wat op? Groeten Jack.

willywam

lijn strak houden zul je waarschijnlijk wel doen,de vissen zullen wel weten dat je weerhaakloos vist  ;)

BV

Er zijn periodes dat de forellen daar sterk in zijn en periodes dat ze beter door bijten en er gezoon niet van los komen.
Specifiek voor de ronde bleek kan je op die dagen over gaan naar een flink wat grotere haak.
Een buzzertje op haak 10  of een streamer/booby op haak 6 is geen probleem hoor.
De vis nog sneller binnen halen en desnoods je leader een maatje dikker.


Franky Boy

#3
Is mij vele jaren geleden op het Oostvoornsemeer gebeurd met een grote beekforel (circa 80 cm) die - toen ik dacht dat hij bijna was uitgedrild - plotseling wild met zijn kop begon te schudden. Behoorlijk heftig: circa 50 centimeter naar links en circa 50 centimeter naar rechts. Het klonk of iemand aan het watertrappen was. Mijn hengeltop zwiepte ook heftig van links naar rechts. Zelfs toen hij de haak al gelost had ging de forel nog even door met kopschudden! :D Ik moet er nog bij zeggen dat zijn kop steeds van mij was afgericht
Door dat kopschudden viel de lijn zo nu en dan even slap en op die manier wist hij de haak te lossen.
Ik heb me afgevraagd hoe ik dit had kunnen voorkomen.
Ik denk dat ik hem die ruimte niet had moeten gunnen en lijn had moeten binnen halen zodat ik hem met zijn kop naar mijn kant had kunnen trekken. Hij had dan ook met zijn kop kunnen schudden, maar als ik dan de lijn had strak gehouden had hij de haak niet zo gemakkelijk kunnen lossen. Strakker drillen is het devies!
Nu is het wachten voor mij alleen nog op een grote forel die wil gaan kopschudden om mijn theorie in de praktijk te brengen. ;)