Luxemburg 2015

Started by Inderk, August 11, 2015, 22:58:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

Vakantie Luxemburg 2015.



Dit jaar waren we weer met het hele gezin naar Luxemburg gegaan. Qua weer hebben wij het ontzetten getroffen en hebben wij ons als gezin prima vermaakt.
Wandelen,

zwemmen (niet alleen op de camping maar ook in het stuwmeer van Esch Sur Sure),


volleyballen op de camping,

de omgeving bekijken

en vliegvissen

waren de hoofdingrediënten voor deze vakantie. We hadden onze caravan en tent neergezet op camping Nommerlayern waar ook redelijk veel oudere jeugd komt zodat onze kinderen  zich opperbest hebben kunnen vermaken. Voor het vissen was het iets minder gunstig, want ik moest een half uurtje rijden voordat ik bij camping Bissen was waar ik dit jaar weer mijn geluk wilde beproeven. In de periode van twee week dat we in Luxemburg waren heb ik een weekvergunning aangeschaft zodat ik tijdens het "middenstuk" van de vakantie kon vissen.
Tijdens die week heb ik ook iedere dag, meestal 's avonds, na het eten, gevist. De benodigde vergunning was weer snel geregeld op camping Bissen en ik heb hoofdzakelijk op het "no-kill" stuk gevist. Tijdens een verkenningsbezoekje trof ik Marc onze kleine Belgische vriend op de camping, en werden al snel de eerste ervaringen en tips aan mij gegeven.
Er was wel een reden waarom ik het no-kill gedeelte opzocht, want het was op de camping gewoon soms niet leuk om daar te vissen, spinners en dobbers vlogen bij tijd en wijle als projectielen door de lucht en je moest uitkijken dat je hierdoor niet geraakt werd. Iets dat ik zeer jammer vond, camping Bissen was zich de laatste jaren leuk als "vliegviscamping" aan het profileren mede door Marc en Marcel.

Maar goed nu terug naar het vissen.
De eerste dag op het no-kill stuk wist ik een aantal leuke visjes te vangen die zich regelmatig lieten zien door te stijgen vlak achter een obstakel. De vis was deze avond niet echt kieskeurig, een standaard droge vlieg met staartfibers en een hackeltje gebonden op een haakje 14 en 16 deden wat er van verwacht werd. N.l. vis verleiden en aanzetten tot bijten.

Op een avond ben ik ook nog even voorbij de camping gegaan op het stuk achter de waterval. Ook daar kan je zeer leuk vangen.

Op die bewuste avond heb ik samen met Mark Pieterse gevist en hij wist ook goed zijn visjes te vangen.


En als het warm weer was overdag, werd er door ons het stuwmeer bij Esch sur Sure bezocht, en omdat je daar mag vissen als je in net bezit bent van een staatsvergunning moest daar natuurlijk ook even gevist worden. Hier mijn oudste dochter die ook graag vist die haar geluk beproefde op het stuwmeer.

Daags nadat we bij het stuwmeer waren geweest ben ik met mijn dochter 's middags naar het no-kill stuk gegaan om ons geluk te beproeven. Een dagvergunning was al eerder aangeschaft voor de bewuste dag en zo had ze dus ook een staatsvergunning die een maand geldig was, en dus op het stuwmeer mocht vissen.
Deze middag werd een middag van maximaal puzzelen! Het water stroomde traag, en was kraakhelder! Daarbij scheen de zon pal op het water dus de vis kon echt alles zien. In het begin werd er dan ook zeer moeizaam af en toe een forelletje gevangen door mij. Mijn dochter bleef visloos terwijl ze zo haar best deed.


Na een tijdje heb ik haar nylon tippet vervangen voor een Fluor carbon tippet van 12/100 mm en mocht ze zelf een vlieg uitzoeken uit de "kanshebbers" die ik aanwees. Ze koos voor een grizzle palmer op haakje 16. Ik kon niet eens terug lopen naar de plaats waar mijn hengel stond of mevrouw stond met een kromme hengel in de hand een forel te drillen. En binnen een paar minuten was de eerste forel voor haar een feit! Een mijlpaal voor haar, nog niet eerder een forel gevangen met de vliegvishengel en dan ook nog met een droge vlieg! SUPER!

De zelfde middag had ik een meivlieg imitatie aan mijn tippet gebonden waar de forellen heel veel belangstelling voor hadden en daar leek het ook bij te blijven...... soms hingen er wel 4 á 5 mooie forellen onder mijn vlieg en lieten zich mooi met de vlieg meedrijven, maar pakken?..... no way!
Totdat ik het haakoog van mijn vlieg omhoog had gebogen zodat er een klein stukje tippet het water voor de vlieg niet raakte........ en opeens werd de vlieg zonder enige aarzeling van het wateroppervlak genomen. Leuk om op die manier ook nog te kunnen puzzelen.

Deze middag hebben we beide toch nog zeer leuk gevangen met de droge vlieg. Ik heb bijna alle vis gevangen met de droge vlieg omdat dat mijn grote voorkeur heeft, een enkele keer heb ik gebruikt gemaakt van een nimph, maar een Ritz-D en een pheasant tail deden het prima.

Vaak was het 's avonds al donker als ik weer terug op de camping kwam waar ik mijn auto geparkeerd had, ik moest dan snel de waadbroek uit en rap terug naar de camping voordat de slagboom gesloten was.....


De laatste visavond was al snel aan de beurt............. Deze avond werd een fantastische avond! De sluizen in de lucht gingen open en het weer was echt waardeloos. Het vissen werd er niet leuker op.

Al snel had ik de hengel afgetuigd en ben ik maar even naar de caravan van Marc gelopen om hem even de hand te schudden en gedag te zeggen. Maar dat liep even iets anders..... Een heerlijk Belgisch biertje werd tevoorschijn getoverd en we hebben heerlijk zitten kletsen over het vliegvissen en binden,  vele vliegen uitgewisseld en bindtips. Wat hebben we toch een mooie hobby!

Henk Huising.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


goswit

Prachtig Henk , over 3 weken ben ik er ook weer dan is het gelukkig rustig ????  Althans minder vissers .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

Henk, je bent een geluksvogel. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Johan H

Henk ,

Ben je die grote bruine forel nog in het stuk van no kill tegen gekomen, er zwemt daar één die richting de  70 á 80 cm gaat.
Ik was zelf de eerste  2 weken van juli daarop camping Bissen en ja ook ik heb daar heerlijk kunnen vissen, bijna soms on natuurlijk hoeveel  ik daar gevangen heb. Vooral veel op de nymf , zelfs zoveel dat zelfs onze Belg Marcel zijn droge vliegen inruilde voor nymfen.

Arie de Vries

Mooi verslag weer Henk, bedankt!
Groet, Arie

Stefan Schout

Mooi verhaal. Thx, leuk om te lezen.  ::goodjob::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

joepegging

mooi verslag henk! ::goodjob::
joep

FSCHAMP

 ::top:: Schitterend verslag.  ik hoop dat mijn dochter (wordt 10 jaar) binnen enkele jaren de vliegenlat ter hand neemt zodat we samen kunnen gaan vliegvissen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Inderk

@Johan H: over die grote bruine forel wil ik het niet meer hebben. ;-)
Er zwemmen meerdere van een zeer leuk formaat die bijzonder slim zijn!
Ik had op de bewuste zonnige dag er minimaal 5 gespot onder mijn droge vlieg.
Ze wilden niet bijten, maar toonden wel interesse.. de avond er na, is er eentje er vandoor gegaan met mijn vlieg nog in zijn bek. Vlak voor het net nog een run nemen.............
Balen in het kwadraat!

de vlieg was eentje van dit model.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit59

Prachtig verslag Henk!

Gerrit

markpiet

Leuk verslag Henk.
Ik vond het erg gezellig en leerzaam om eens samen met je gevist te hebben.
De spaghetti worp gaat me nog steeds niet makkelijk af dus bleef het voornamelijk bij de parachute worp.
De rest lees je maar in het verslag wat ik nog ga plaatsen.
groeten van Mark
><((((0>

DavidS

Dit verslag doet me zin krijgen om morgenvroeg ijn auto in te springen  ;D

Rossie69

ha nou maar beter dat je ff aangeklopt hebt Bij Marc.
mooi stukkie.
en Dochter goed gedaan .

Is een mooi stuk.
alleen haat het :)
maar heeft mn reden.

Bollendorf was matig,maar we hadden de vis gevonden mooie vlagzalm em hele mooie bruine,vingen we.
kopvoorns niet te vergeten.

bedankt voor je avontuur.


Inderk

Quote from: markpiet on August 12, 2015, 22:34:25
Leuk verslag Henk.
Ik vond het erg gezellig en leerzaam om eens samen met je gevist te hebben.
De spaghetti worp gaat me nog steeds niet makkelijk af dus bleef het voornamelijk bij de parachute worp.
De rest lees je maar in het verslag wat ik nog ga plaatsen.
Ach de spaghetti worp heb je in Nederland niet nodig ;-), maar is inderdaad zeer handig als je stroomafwaarts vist en nét even iets langere driften wilt maken.
Het heeft mij toch wel weer een paar leuke vissen opgeleverd.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Plantje

Mooi verslag Henk!

Sommige plaatsen zijn echt heerlijk herkenbaar!

Bert J.

Mooi verslag. Meer ingrediënten heb je inderdaad niet nodig voor een fijne vakantie.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Scaramouche

Lekker leesvoer met mooie platen, dank voor het nemen van de moeite van het schrijven Henk, ik moet die kant ook maar eens op denk ik  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Patrick(WF)

Mooi Henk
Je heb je wel vermaakt zo te zien.. Leuk dat je dochter ook d'r visje heb weten te vangen.
Ik ga t beleven. Morgenavond sta ik daar ook dus hoop dat je ze niet te veel heb laten schrikken 😉.
Bedankt voor t delen.
Groet Patrick

jan114

Mooi verhaal en foto's  henk maar nu een vraagje ik zie op de foto's iedereen in een waadpak lopen is dat daar echt nodig of kan het ook met lieslaarzen

Inderk

kan ook zeker met Lieslaarzen
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit