Noorwegen 2016

Started by markpiet, October 03, 2015, 18:16:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markpiet

De zomervakantie van 2016 zal wederom plaats gaan vinden het mooie Noorwegen.
Mijn vrouw is altijd ruim op tijd en heeft alvast geboekt.
Het wordt weer een rondreis van een week of drie waarin we 4 plaatsen aandoen.
Als eerste gaan we naar de hyttegrend in Forsand aan het Lysefjord.
vervolgens reizen we door naar camping Kyrping in Kyrping in de Etne regio.
de derde plaats wordt de sande camping in Loen.
De vierde en laatste plaats wordt de Fagernes camping in 'jawel' Fagernes.
Die laatste plek is in de buurt van de plaats waar mijn zusje woont. Deze regio is dan ook een bekende plek voor ons.

Dit betekent 2 plekken aan de kust. 1 plek met de keuze uit zout en zoet water. en 1 plek met alleen zoet water.

vooral het zoute is nieuw voor mij.
De foto's op de websites beloven in ieder geval veel goeds. Koolvis, kabeljauw, makreel, zeeduivel, zeewolf, forel, zalm, vleet. Dit zijn zomaar een paar soorten die ik voorbij zag komen. Niet altijd even prettig om te zien een vis met een flinke gaf eraan. Maar ja catch en release moet daar nu eenmaal nog een beetje inburgeren. En een visje voor de bbq mag natuurlijk best.

Ik raak al helemaal opgewonden bij het idee dat die grote zoutwatervissen volgend jaar binnen bereik gaan komen. Voorlopig heb ik de tijd om mij hierop voor te bereiden.
Wat en hoe kan en mag ik daar met de bellyboat.
Pattegrisen, en andere zoutwater vliegen binden.
Stekken zoeken op diverse sites.
spulletjes voor het zoute aanschaffen.

En natuurlijk vragen of er toevallig mensen zijn die ervaring hebben met deze manier van vissen of ervaring hebben met deze locaties.
Ik heb natuurlijk de verslagen van Johannes gelezen en recent ook die van Marco.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Verslag Noorwegen 2016 deel 1.

Nou daar komt het eerste deel. Dit jaar zijn we eens niet met de boot vanuit Kiel naar Oslo gevaren. Vanuit Oslo brengen we meestal eerst een bezoek aan mijn zus in Aurdal nabij Fagernes. En van daar uit trekken wij meestal verder langs nog 3 andere plaatsen waar wij dan steeds een paar dagen blijven. Maar dit jaar mocht mijn zusje wachten tot de laatste 3 dagen van onze vakantie.
Dit jaar namen we de boot vanuit Hirtshals boven in Denemarken en voeren we naar Stavanger. van daaruit nog een klein stukje naar de eerste bestemming; Oanes aan het prachtige Lysefjord.
Omdat we al vroeg aankwamen kon ik de zelfde dag ook al vissen. Onderaan de Lysefjord hyttegrend was een klein haventje waar je makkelijk vanaf de kant kon vissen.
Na tegenvallende resultaten in voorgaande jaren lag de druk hoog. Maar het doel was laag. Het vangen van een vis in een fjord op de vliegenhengel.
Als eerste een clousertje er aan gebonden. En al snel zag ik de eerste volgers. Maar daar bleef het in eerste instantie bij. Omdat er veel speld aas zwom bond ik er toen maar een Peute aan die ik toevallig nog in mijn vest had hangen. Gelijk was het raak. De eerste pollak is binnen. En wat een feest. Er volgde er nog meer. Ook andere soorten lieten nu van zich horen. Makreel en een prachtige blauwe lipvis kreeg ik op de kant. En niet alleen op de Peute. Een Magnus modelletje bleek ook zeer succesvol.
Een prachtige omgeving daar bij het Lysefjord. Je kunt er heel mooi wandelen. De bekende prekestolen was daar ook dichtbij. Hoewel ik het eigenlijk niet van plan was heb ik daar op die rots toch met mijn benen over de rand gezeten. Ook de bekende kjerag bolten (een rots die ingeklemd zit tussen twee rotswanden op 1000 meter hoogte) hangt boven dit fjord. Helaas zijn we daar niet geweest omdat de route daarnaartoe waarschijnlijk te veel vergt van onze kinderen.

Het haventje had ook een botenhelling. Het was daardoor vrij gemakkelijk om met de belly boat het water in te gaan. Van uit het haventje ongeveer 1,2 km peddelen kwam ik onder een brug waar de rotsen loodrecht het water in gingen. Het fjord was daar ook een behoorlijk stuk smaller zodat ik daar ook wat meer stroming verwachtte. Nou dat heb ik geweten. ik moest voluit peddelen om maar op mijn plek te blijven. Maar het was het zeker waard. Op een gegeven moment was gewoon elke worp raak. Ik wierp naar de rotswand wachtte een tel of dertig en haalde dan weer binnen. Steeds als de zwarte markering van mijn sinktip in beeld kwam was het dan hangen. Makreel, pollak en koolvis ving ik volop. Vooral de koolvis was een aangename verassing. Bij de eerste dacht ik echt een flinke vis te hebben. Maar het bleek maar een vis van ongeveer 35 cm te zijn. Nou die was minstens even sterk als een pollak van 60cm. Maar ook het pedelen naar de brug en weer terug leverden mooie pollakken en makrelen op. Niet zo groot veel als bij de brug. maar het was allerminst saai.
Als bonus kwam er ook nog een zeehond kijken. Ik heb hem eigenlijk alle dagen tijdens het vissen wel gezien. Maar hij bleef jammer genoeg wel op afstand zodat ik er geen mooie foto van heb kunnen maken.

Al met al heb ik hier een fantastische tijd gehad. Veel gevangen waarbij de pollakken toch wel de boventoon voerde. Helaas geen kabeljauw gevangen. Ik dacht zelfs even dat ze er niet zaten. Maar uiteindelijk zag ik er toch één tussen het wier zwemmen . Jammer dat ik hem niet kon verleiden tot een aanbeet.

Voor de liefhebber heb ik nog een filmpje gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=suxuzbAjgJE
groeten van Mark
><((((0>

Gerrit59

Mooi verslag Mark!

Gerrit

Menno_siemensma

Noorwegen blijft een mooi (vis) land.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Mooi, en lekker gevangen zo te zien. Die koolvissen zijn inderdaad van een heel andere orde dan pollak. En ze smaken ook veel beter  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

PdH

Dat is een mooi verhaal, Mark. Ben zeer benieuwd naar de rest.
grtn, Peter.

markpiet

Verslag Noorwegen 2016 deel 2

Na een fantastisch verblijf in Oanes werd het tijd om naar de volgende locatie te gaan. Een klein stukje noordelijker maar nog steeds onder Bergen bezochten we camping Kyrping nabij het plaatsje Etne. (In Etne spotte ik nog een mooi riviertje maar ik heb daar niet gevist.) Hier verbleven wij aan het akrafjord Het fjord was hier 650 meter diep. We hadden hier een bootje gehuurd om lekker wat rond te varen waarbij we uiteraard ook wat aas naar de bodem lieten zakken. Met het hele gezin in zo'n klein bootje leek het mij niet verstandig om dit met de vliegenhengel te doen. Dus deze keer maar een pilker laten zakken. Als bijvanger had ik er nog een pategrissen aan gehangen. Dat bleek een goede keus. Al gauw had ik op die garnaalimitatie een mooie pollak op gevangen. Maar ik moest wel erg dicht bij de kant vissen om überhaupt bij de bodem te komen. Op de pilker zelf vingen we nog een steenbolk. Wat echt leuk was hier dat waren de vele bruinvissen die soms op een armlengte van de boot kwamen.
Helaas kwam mijn vrouw deze week tijdens een wandeling ten val en scheurde hierbij haar kniebanden. Hierdoor was het met vissen wel gedaan. 2 dagen ziekenhuis bezoek en mijn vrouw helpen kosten mij al mijn vistijd op deze locatie.
Omdat het uitzicht vanaf een stoel hier in Noorwegen mooier is dan thuis in Nederland besloten we toch onze reis af te maken.

De volgende locatie was Sande camping in Loen. Weer een stuk noordelijker. Hier verbleven we aan een langgerekt zoetwater meer. Dit meer Lovatnet wordt gevoed door een gletsjer en stroomt dan via de Loenelva in het Nordfjord. De rivier en de zee heb ik deze keer gelaten voor wat zij zijn en heb me gericht op het meer. Volgens de camping weegt de grootste forel die hier gevangen is 9,5 kilo. Nou zulke forellen heb ik niet gezien. Ik heb alleen vanaf de kant gevist. eerst op de camping waar je een plekje moest veroveren tussen de spinvissers. Ik pakte hier mijn eerste 2 forelletjes. eentje van 25cm en eentje van 15cm die ik uiteraard weer terug gooide. De boze en jaloerse blikken van de andere vissers die helemaal niets wisten te vangen deden mij toen de aftocht blazen. De andere dagen viste ik buiten de camping en wist daar steeds in een paar uurtjes een tiental vissen te vangen. De grootte lag tussen de 35 en 10cm. Ik ving verassend vaak op de black pennel. Zelfs de forelletjes van 10 tot 15cm pakten deze op een haakmaat 12.
eigenlijk was ik verbaasd dat ik hier iets wist te vangen. Een groot 14km langgerekt meer waarvan het water door de kleideeltjes helemaal ondoorzichtig blauw gekleurd is. Ik had geen idee waar ik moest beginnen. Maar omdat ik niet te lang bij mijn geblesseerde vrouw wilde wegblijven werd ik veroordeeld tot de schaarse plekjes waar ik vanaf de kant kon vissen. En dat was misschien maar goed ook. Geen hele grote maar wel leuke aantallen.
En wat het uitzicht betreft. Poeh schitterend de gletsjer die langs de berg naar beneden kruipt, de vele watervallen en het blauwe meer. zwaar genieten daar.

De laatste locatie was de Fagernes camping. Dit is vlakbij mijn zus. De camping ligt aan het strandafjorden. dit is een groot zoetwater meer waar vooral baars, Marene en Forel zwemt. Hier weer hetzelfde verhaal van waar te beginnen. Gelukkig bood mijn zwager raad. Volgens hem werd er wel eens gevist in een riviertje bij zijn werk. Dit riviertje komt uit in het Strandafjorden. Dat was echt een goede tip. Een rustig stromend gedeelte met daarvoor een mooie stroomversnelling. Ik ben begonnen in het wilde kolkende water waar ik met de eerste worp gelijk al een forel pakte. En dat zette gelijk de toon. Er volgde er hier nog meer en ik hoefde er niet eens voor te verplaatsen. Op het rustige gedeelte ging het wat lastiger. Maar ook hier wist ik mijn vissen te pakken. In het wilde gedeelte lag de gemiddelde maat rond de 25cm en in de pool rond de 35cm.
De topper onder de vliegen was hier de Adams parachute en het kleine groene vliegje "kgv-tje".

Dit was het weer, Maar het was meer dan genoeg om een jaar op te teren.
voor de liefhebbers nog een filmpje.
https://youtu.be/t0kw3MUb2nM
groeten van Mark
><((((0>

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

johan1965

Heel mooi Mark[emoji106][emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

FSCHAMP

Prachtig Marc  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Arie de Vries

Bedankt voor het verslag Mark, mooie filmpjes ook, prachtig!
Groet, Arie