Karinthië, Oostenrijk

Started by Mr. Tinus, July 10, 2011, 20:42:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr. Tinus

Ik kom net terug van een weekje Oostenrijk, waar ik mij een dagje los heb kunnen maken van vrouw en kind om een dagje te vissen.
Hier een kort verslagje van mijn visdag, wie weet heeft iemand er wat aan.

In Nederland al naarstig op zoek geweest naar visstekken in Karinthië, maar heel veel informatie heb ik niet kunnen vinden.
Uiteindelijk kwam ik uit bij http://flyfish.at/ niet goedkoop, maar zo te zien wel mooi water.
Via de mail heb ik kunnen reserveren (een hotel daar is niet verplicht, en aangezien ik elders mijn vakantie woning had... .een van de weinige opties)

Voorbereidingen.... de kaart van het gebied : 


En welke vliegen zijn daar gangbaar...




Dus gewapend met een partij aanbevolen vliegen en nog nog andere meuk en m'n 4# 's ochtends om 06.00 mn bedje uit. 06.30 rijden.
Om 08.00 ter plaatse om mn vergunning in ontvangst te nemen.  En dan begint het te kriebelen en te jeuken en jakker ik zo snel mogelijk naar de eerst visstek. Tussen St Jakob  en Podlanig (daar scheen het goed te willen) En hoe dichter ik daar in de buurt kwam, hoe mooier de omgeving



Je ziet het water, en het hart begint al sneller te kloppen.... na het vinden van de parkeerplaats, snel de vliegenhengel in elkaar drukken... waadpak aan en het water in....  valt toch even vies tegen die stroming... ik dacht.. makkie daar waad ik makkelijk door heen... gelukkig heb ik me de hele trip staande weten te houden  ;D



Maar echt mooi was het dus wel... hieronder een aantal beelden van een stukje van de Gail met een visje (ik vergeet tijdens het visen nogal eens wat foto's te maken ˆ--ˆ).  Heel groot heb ik ze niet gevangen, maar uiteindelijk wel 9 stuks (allenmaal dezelfde soort als op de foto)  , op de droge vlieg (vnml aan de parachute) ... en toch nog stiekem wat sport op het snel stromende water.







[

De laatste foto laat nog een jong ringslangetje zien wat mij probeert te ontvluchten.
halverwege de middag lieten de vissen zich niet heel veel meer zien, en met een score van 9 was ik al best tevreden... (en met ruim 30 graden rondlopen met zo'n warm waadpak)  heb ik de Gail gelaten voor wat hij was.  En ben ik op zoek gegaan naar de volgende stek, en dat is het Valentinsee geworden. Een klein stuwmeertje met helde blauw/groen water. 



Daar heb ik er in een half uurtje nog 6 uit weten te takelen. De normale ingang was gesloten, maar aangezien ik betaald had om ook hier te mogen vissen.... heb ik de alternatieve route genomen, door het bos... klimmend over de muur van het stuwmeertje... en dat was ook zeker de moeite waard... wat een mooi plekje.... 

Alleen het vissen... tja... was wel erg makkelijk   :o
Helaas was deze halte m'n laatste stekkie, en moest ik weer huiswaarts keren, maar het was echt de moeite waard.
Dit was de eerste keer dat ik op zulke mooie plekken heb gevist, met zulk uitzicht. De vangsten hadden misschien beter gekund (qua grootte)
Maar slecht was het zeker niet. Er zitten genoeg soorten als ik de kaart moet geloven, maar vlagzalm heb ik niet gezien.. die schijnen richting dorp beter te vangen te zijn. Alleen vond ik dat een wat minder aantrekkelijke stek (meer kanaalachtig) Helaas heb ik de Grunsee niet gezien, te weinig tijd :-\  dat schijnt ook een erg mooi meer te zijn met grote vis.

Misschien volgend jaar maar eens een serieuze vistrip die kant op maken.
De laatste avond in Oostenrijk heb ik me in een "berg" meertje , De Gogausee nog kostelijk vermaakt met wat alvertjes... ik heb me helemaal klem gevangen... wat een vis aan de oppervlakte...  en een leuke afsluiting van de vakantie






maurice

mooi hoor, aparte kleur die forel.
vraag me af wat het koste z'n dag.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rossie69

ja mooi Tinus

mooie plaatjes en wat is het daar prachtig.

oostenrijk staat hier ook nog op de lijst :)

bij wie niet hahaha

Mr. Tinus

#3
Quote from: maurice on July 10, 2011, 21:21:42
mooi hoor, aparte kleur die forel.
vraag me af wat het koste z'n dag.

Als je het heeeeeel snel zegt lijkt het bijna niks.....  70 euri's kuch...

en al sla je me dood... geen idee over welk type forel we het hebben. Ik gok beekforel ... ???

Henry

Ach 70 eur voor een onvergetelijke visdag in een prachtige omgeving wie wil dat nu niet betalen  8). Mooi verslag  van je tripje.

maurice

70 euro voor een dag ja vind ik ook wel redelijk (hoog) aan de prijs.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

BV

Mooie vis!!
Ik heb het genoegen overmorgenochtend te vertrekken naar Kirchbach, zowat een halfuurtje stroomafwaarts van jou , Tinus.
Een hotel met 10km priveparcours voor 125€ voor 1 week vissen.  Ik denk dat de prijs per dag wel duurder is , maar per week valt het mee.
Ik hoop dat de vangsten in de lijn van die van jou zijn.

Tinus,
Heb je ook iets gevangen op een meertje waar de rest van het gezin ook iets vermaak kan hebben? ;  zwemmen of strandje bedoel ik dan.



Gr

B

maurice

Quote from: speycast on July 11, 2011, 16:47:13
70€ voor dagje vissen op zulk mooi water ach moet soms kunnen .

ronde bleek  5 euro per uur hele dag vissen kost daar ook veel

twee blokken vissen op forel vijver kost je ook rond de 35€

als ik moet kiezen  30 euro  op forelput of 100€ op snelstromend berg riviertje

heb ik de keuze snel gemaakt  ik ga weekje vissen  voor 100€ per dag


gelukkig mag ik  over twee weken in zulke mooie meertjes en stroompjes vissen

en heb dan weer energie genoeg om de rest van het jaar op nl water te vissen

klopt Bert je hebt gelijk.
maar ik ga al snel rekenen voor mij en Youri
en dan komt die €125 p/w beter in de buurt
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Leuk verslag Mr Tinus, krijg zo langzamerhand een steeds beter indruk van Oostenrijk.
komen die foto's van je telefoon?
Ziet er goed uit.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

maurice

Quote from: speycast on July 12, 2011, 23:38:19
ik betaal ook maar 125 per wk in oostenrijk hoor

maar ga nog wel een dag ergens anders vissen   even dagje 50cm plus vlagzalmen haken hoop ik kost ook 70 euro per dag

als ik zeker wist dat ik er een zou vangen heb ik er ook geen moeite mee. ;D
een droom kost geld.

misschien volgend jaar maar eens naar Oostenrijk.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Bert weet jij wat voor een forel het is?
komt de kleur door kout water?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Is volgens mij een 'gewone' beekforel Maurice... Ik had er vorige week ook zo een... Ligt volgens mij aan het water en de samenstelling van de bodem waar ze leven... In Ierland (veel veenbodem) waren ze knalgeel...


Sieger

Sieger

Denk dat je gelijk hebt Bert, heb nog ff gekeken naar die van mij maar die heeft inderdaad rode stippen.... de bek ziet er volgens mij ook anders uit...



Sieger

maurice

dank je,
was er even nieuwsgierig naar
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Ik denk ook dat Bert gelijk heeft. Belangrijk en meest herkenbare verschil is dat een regenboogforel ook stippen op de staart heeft, en een beekforel niet. Maar dat is nou net niet goed te zien op de foto van Tinus.

Mr. Tinus

Quote from: BV on July 12, 2011, 19:11:37

Tinus,
Heb je ook iets gevangen op een meertje waar de rest van het gezin ook iets vermaak kan hebben? ;  zwemmen of strandje bedoel ik dan.



Gr

B

Ik heb op de gogausee gevist (ik zat 1,5 uur van deze visstek). Verder heb ik nog grote partijen voor gespot in de osiachersee volgens mij stikt het in al die meren van de vis.... :-)

Mr. Tinus

Quote from: harlin on July 13, 2011, 00:09:09
Leuk verslag Mr Tinus, krijg zo langzamerhand een steeds beter indruk van Oostenrijk.
komen die foto's van je telefoon?
Ziet er goed uit.

Idd viel mij ook mee.... Maar het was ook erg zonnig :-)
Telefoon = iPhone 4

Mr. Tinus

Quote from: Gert on July 13, 2011, 21:09:41
Ik denk ook dat Bert gelijk heeft. Belangrijk en meest herkenbare verschil is dat een regenboogforel ook stippen op de staart heeft, en een beekforel niet. Maar dat is nou net niet goed te zien op de foto van Tinus.

Dan is het zeker regenboog de stippen liepen idd door tot op de staart :-)


HappyFisherman

Quote from: Mr. Tinus on July 13, 2011, 23:48:33
Telefoon = iPhone 4

Extra uitkijken met natte vingers, foto'tje schieten en je tel weer in je waadpak doen! De mijne kon er niet zo goed tegen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: Gert on July 13, 2011, 21:09:41
Ik denk ook dat Bert gelijk heeft. Belangrijk en meest herkenbare verschil is dat een regenboogforel ook stippen op de staart heeft, en een beekforel niet. Maar dat is nou net niet goed te zien op de foto van Tinus.

Nou ja, BIJNA niet dan bij een beekforel.
Hier is het verschil duidelijk te zien

http://ryanmcrorie.com/headsupflyfishing/wp-content/uploads/2010/12/rainbow_trout.jpg

http://www.lonesomehollow.com/files/2009/02/trout.jpg

vliegvisgek

wow wat mooi daar en als je daar een lijntje kan strekken in de vakantie moet je niet naar het geld kijken maar naar het avontuur want dagje put kost ook al gauw 50a60  euro met drankje en hapje

BV

#21
Ben net terug van tien dagen  Karinthië.
Lekker  en betaalbaar vakantiehuis  met zwembad , op 200m van de rivier Gail in Gundersheim.
Het parkoers is er 10km lang en vrij recht gekanaliseerd , maar met  een waterpeil zowat 3 meter lager als de steil aflopende oevers  en aan beiden zijn er zowat om de 35m een partij rotsblokken  in de oeverzones zodat je echt een eindeloze resem perfecte pooltjes hebt. Het midden van de stroom is vrij vlak en eigenlijk vrij saai door de hoge stroomsnelheid en de vlakke bodem. Dus qua omgeving niet waanzinnig moeilijk , maar lekker relaxt  en toch boeiend steeds stroomopwaarts vissen.
Hellaas heeft het er sinds 14 juni  meer dan regelmatig geregend en was de Gail de eerste drie dagen echt zeer zeer troebel grijs-groen.   Echt om te huilen!!!  Er was ook geen enkel insectenleven op het water.
Dan maar met een grote zwart nimf op haak 10 de kantjes uitpeuteren om de visjes van <18cm te plagen. Maar met een #6  springen die kleine rakkertjes van de haak als je ze uit het water lift.
De lokale pachter had als beleidsregel ook het verbod op schepnetten om de verspreiding van ziektes tegen te gaan. Vind ik absurd , want  je laarzen en je haken zijn toch ook besmet... (denk ik). En ik moet bekennen dat ik zonder schepnet regelmatig een wild spartelend visje terug in het water heb laten vallen tijdens het onthaken, wat me toch minder gebeurt als ik de vis in het schepnet onthaak.
Op een aanvankelijk deprimerende eerste avond in het troebele water toch vier kleintjes uit de kantjes kunnen halen op twee uur tijd.  De dag er op op twee uur tijd in een vlakker  stuk geen enkele beet .
Dan na de derde dag werd het weer beter en de rivier op één nacht veel helderder en de eerste mooie vlagzalm  werd boven gehaald.  En vanaf toe was er geen stoppen meer. 

Veel middelgrote vlagzalm +-35cm en kleine forel  op Pheasentailnymfjes  en roze nimfjes 14.
Kleine vlagzalm en middelgroter  forel op de droge vlieg  (Bruine klinkhamers  's 12  voormiddag , kleine olive parachutes 16  en Tricolores 14  in de vroege namiddag).
Vliegen die mij geen enkele aanbeet  op brachten waren   sedges  en zwarte en bruine streamertjes ondanks dat iedereen die wel adviseerde en ik er in Duitsland wel de dikkere vissen mee ophaal. Bij de hertenhaar-sedge kwamen de vissen kijken , maar pasten.

Ondanks dat het niet mocht toch even met twee vliegen gevist ; twee nimfjes  ; zelfde grote ;  eentje met roze en de ander gewoon pheasanttail.  De kleur maakt noch voor forel noch voor vlagzalm uit.
Op beide nimfen beide soorten vis gevangen , en ja hoor ;  één doublette gescoord;   een forel en bij het binnenhalen hapt een vlagzalmpje de tweede nimf.
Ook het verhaal dat vlagzalm enkel  stroomafwaarts gevangen kan worden is niet juist, ik heb 95% van de vis stroomopwaarts gevangen.

Al bij al een fijne en leerzame ervaring omdat er veel vis zit die makkelijker bijt dan in de Ardennen.
Ook de hoeveelheid vlagzalm >70% van de vis groter als 25cm was een leuke ervaring.
Echt grote vis >40cm  heb ik echter niet gezien
Ideaal voor de gezinsvakantie met Kids waar je op wandelafstand super kan vissen BIJ MOOI WEER.

Gr
B

De stroomafwaarts naar brug van Gundersheim


Stroomopwaarts


De eerste vlagzalm


De tweede vlagzalm


Het kleinste forelletje


Drie stippen rechts


Drie stippen links


Mijn eerste doublette


Het gemiddelde formaat forel


De eerste op een droge vlieg


De vangende nimfjes


De vangende droge vliegen






A{b}r{a}xa{s}

je hebt een berichtje terug Bart

HappyFisherman

Jammer van de eerste dagen, maar toch nog lekker gevist...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Oef de fotos stan er op, op de vorige blz