Vlieg aan leader bevestigen, hoe weer los?

Started by de_visser, April 06, 2013, 22:03:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond

Quote from: Plantje on April 12, 2013, 13:26:41
Voor het bevestigen van tippet aan leaderpunt gebruik ik ook gewoon een lus-in-lus verbinding. Werkt prima!

Dat zou ik zelf nooit zo doen, Rudi, en al zeker niet bij het vissen van een droge vlieg. Het is toch beter, als je het gemakkelijk wilt houden, om een tippetringetje te gebruiken. Die lus-in-lus verbinding is een scharnierend punt wat de precisie bij het werpen beinvloedt.

Ik gebruik wel een lus-in-lus verbinding tussen de vliegenlijn en de leader. Ook dat kan de nauwkeurigheid van de presentatie wel enigszins beinvloeden maar over het algemeen krijg ik mijn (droge) vlieg toch wel prima op de plaats waar ik hem wil hebben (incl. gestrekte leader!). Maar enige afwijking kun je wel hebben en dat kan funest zijn bij het vissen op rivieren met weinig ruimte (lees veel begroeing) waar je vaak je vlieg wil presenteren onder de overhangende bomen. Het is dus zaak om die lussen zo klein mogelijk te houden. Echte puristen bevestigen de leader overigens door middel van een naaldknoop rechtstreeks aan de vliegenlijn. Op deze manier wordt nl. de energie vanuit de vliegenlijn op de meest vloeiende manier overgebracht richting de tippet.

Maar goed, ik wijk alweer veel te veel van het onderwerp af, "de_visser" is dadelijk nog het spoor bijster. ;)
::wtf::

de_visser

Quote from: Raymond on April 12, 2013, 19:06:54

Maar goed, ik wijk alweer veel te veel van het onderwerp af, "de_visser" is dadelijk nog het spoor bijster. ;)

Valt wel mee hoor. Ben zelf meester in het off topic gaan  8)

Gerrit72



Mooi, dan kan iedereen dus nog wel even doorgaan  :).

Ik vind het best interessant te lezen hoe iedereen z'n vlieg bevestigd.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar het is de kunst voor jezelf een systeem te vinden, waar je vertrouwen in hebt. Zelf ben ik daar nog niet uit. Vis nu met leader, tippetring, tippet icm 1 of 2 vliegen/nimfen, maar vind die connectors ook iets om uit te proberen. Kom maar op met die ideeën.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Ron


Joost S.

Maar het knopen zelf vind ik niet moeilijk. Alleen ik moet nog heel erg wennen aan het knopen met die hele dunne lijntjes.

De knopen gaan wel, maar om dat te doen zonder de lijn te kinken, dat vind ik lastig.

Maar goed, die quicklink is wel handig, maar.... Zo leer ik ook niks. Ik ga toch weer eens wat vaker knopen. Zal later op snoek en karper die quicklinks toch niet meer kunnen gebruiken. Is echt alleen voor klein spul.

de_visser

Off topic, maar Korda heeft hele mooie quick links die ik gebruik voor het karperen. Ik ben er fan van hoor. Knoop nu de vlieg steeds aan de lijn, maar ik doe vaker even een half uurtje vissen dus ik denk dat ik binnenkort ook voor de vliegen wel over zal stappen op een link systeem.

Raymond

Nee joh, gewoon de leader verlengen met een stuk nylon (tippet) en hier de vlieg aan vast knopen. Kleine vliegjes en nimfjes kun je sowieso niet met zo'n connectortje bevestigen. En je weet, hoe de dunner je vist, hoe meer kans op vis.
::wtf::

Plantje

Quote from: Raymond on April 12, 2013, 19:06:54
Dat zou ik zelf nooit zo doen, Rudi, en al zeker niet bij het vissen van een droge vlieg. Het is toch beter, als je het gemakkelijk wilt houden, om een tippetringetje te gebruiken. Die lus-in-lus verbinding is een scharnierend punt wat de precisie bij het werpen beinvloedt.

Ik gebruik wel een lus-in-lus verbinding tussen de vliegenlijn en de leader. Ook dat kan de nauwkeurigheid van de presentatie wel enigszins beinvloeden maar over het algemeen krijg ik mijn (droge) vlieg toch wel prima op de plaats waar ik hem wil hebben (incl. gestrekte leader!). Maar enige afwijking kun je wel hebben en dat kan funest zijn bij het vissen op rivieren met weinig ruimte (lees veel begroeing) waar je vaak je vlieg wil presenteren onder de overhangende bomen. Het is dus zaak om die lussen zo klein mogelijk te houden. Echte puristen bevestigen de leader overigens door middel van een naaldknoop rechtstreeks aan de vliegenlijn. Op deze manier wordt nl. de energie vanuit de vliegenlijn op de meest vloeiende manier overgebracht richting de tippet.
Ik moet zeggen, dat ik met de presentatie van de vlieg geen moeite heb. Tenminste: het laten landen waar ik de vlieg wil laten landen is geen enkel punt. Met zulke dunne lijn is de verbinding best wel strak moet ik zeggen. Maar misschien dat ik toch nog eens een bloedknoop probeer.

Raymond

Tja, een bloedknoop vind ik nou weer vervelend. Op stromende beken in het buitenland, verspeel je soms veel nimfen omdat de bodem heel onregelmatig is (stenen, takken, troep, algen, enz...) met als gevolg dat je je tippet ook vaak moet vervangen. Vandaar dat die ringetjes zo ideaal zijn.
::wtf::

Joost S.

#34
Ik zat te denken, ik heb misschien iets hoe je snel je vlieg kan veranderen zonder een quick connector en afknippen.

Wat als je nu aan het einde van je tippet een klein lusje maakt.

Ga met dit lusje door het oog heen van een vlieg, en haal dan de vlieg door de lus heen, en dan aan trekken. Dan zit de vlieg "lus in lus" vast. Die kan je ook weer los maken en een andere vlieg erop doen.

Het lijkt me best een goed idee. De lus moet groot genoeg zijn om de vlieg door te laten. Dan krijg je zoiets als de onderste vlieg op de plaatjes van ron, alleen dan zit de vlieg vast.

Wat vinden jullie?


Plantje

Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was!


Joost S.

Nee.... Dom idee. Kan alleen als het oogje van de vlieg redelijk groot is, anders krijg je de lus er niet door.

Verder ligt de vlieg niet mooi vind ik. Nee, laat maar gaan.