weerhaakloos of niet?

Started by Beertje, February 25, 2014, 11:52:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Quote from: Gert on February 25, 2014, 21:25:26
Ja, weet niet of het aan de weerhaak lag Mike, maar wat me wel opvalt: je gaat 2x gelijk door met vissen, zonder je haak te inspecteren na zo'n losser :o
Dat doe je toch ook wel anders de volgende keer?

Op zich heb je gelijk, ware het niet dat ik vlak daarvoor een nieuwe vlieg erop had geknoopt en op die plek was er alleen maar een zandbodem dus kon die ook niet bot zijn geworden.

Normaal gesproken controleer ik heel regelmatig mn vlieg door m even licht over de muis van mn hand te halen. Als ie niet meteen vlees pakt slijp of vervang ik mn vlieg.

Overigens stond ik daar sowieso echt te prutsen.
Als ik mijzelf zo terug zie kan ik mij wel voor de kop slaan.
Ik had veel harder aan moeten slaan, meer druk moeten houden en de vis niet persee op de reel willen landen.
Wellicht had ik ze dan beide wel gevangen.
Maar ja zeker weet je het nooit...
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

Bij deze ga ik mij post nog wel even aanvullen..want de discussie loopt van voorntjes, naar zalm en tarpons...mijns inziens toch wel even wat andere soorten vis..

Ik vis voornamelijk op forel/vlagzalm tot ong. 40/50 centimeter, voorn, baars  etc..

Met grote vis zoals zalm en tarpon heb ik geen enkele ervaring..Maar mocht ik ooit vissen specifiek op zalm oid, en weerhaak is toegelaten, dan zou ik het niet schuwen om hem te laten zitten. Het zou wellicht een zekerder gevoel geven om toch die ene vis te landen..

Gr.

Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on February 25, 2014, 19:30:02
Dan issie nu wel aardig bejaard. ;D
18 jaar ouder dan toen hij/zij zich weer zelf liet zwemmen.
Ik wist niet dat ze zo oud kunnen worden. ;)

@ Hans
Ben niet meer zo soepel.
Hoewel, hoe doe jij dat wanneer je tot je middel in de Gaula staat met een redelijke stroming?   ???

Reacief:
In principe kun je gewoon achteruit naar ondiep water lopen om een steen te pakken, als je maar een bocht stroomafwaarts laat . Zolang ie niet gaat schudden blijft die haak dan wel zitten en de vis op zijn plaats. Enige tientallen meters geen probleem mits je een stevige onderlijn hebt (ivm toenemende waterdruk)

Proactief:
In het geval je dat niet ziet zitten, en je toch gericht op groot wild wil gaan: wat houdt je tegen om een paar kiezel stenen in je waadvest te stoppen, just in case !


sjoerd

#28
Als  je met een platgeknepen weerhaakje vist, dan blijkt dat dit genoeg is om de vis te houden. IN BC Canada is het VERPLICHT om weerhaakloos dan wel met dichtgeknepen weerhaak te vissen op straffe van een vette boete. Ik heb er de nodige steelheads en heel veel zalmen  gevangen en die bleven eigenlijk allemaal goed hangen.el is dat kleine bobbeltje van de platgeknepen weerhaak belangrijk want ik stond samen met iemandop sterke wilde en vaak springende regenboogforellen te vissen waarbij mijn maat, die echt weerhaakloos viste er vijf stuks achter elkaar verspeelde, terwijl ik ze wel goed kon landen. Ik heb nog nooit iemand zo snel zien wisselen van haak met dichtgeknepen weerhaak en waarna hij toen ook ging vangen.

Sjoerd


FSCHAMP

Ik vis meestal ook met dicht geknepen weerhaken want inderdaad het bobbeltje dat achterblijft kan een groot verschil maken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hans-oet-remunj

vreemd dat dit onderwerp na 20 jaar nog steeds een topic is.... 8)

Is het angst om een hier en daar visje te verliezen ? Zo ja moet dat dan ten koste gaan van kapotgeschuurde slijmhuid of uitgescheurde bek ?  :-X


sjoerd

Quote from: Hans-oet-remunj on February 27, 2014, 11:24:38
vreemd dat dit onderwerp na 20 jaar nog steeds een topic is.... 8)

Is het angst om een hier en daar visje te verliezen ? Zo ja moet dat dan ten koste gaan van kapotgeschuurde slijmhuid of uitgescheurde bek ?  :-X

Wat een kapotgeschuurde slijmhuid te maken heeft met wel of geen weerhaak ontgaat mij een beetje. Leg eens uit :-\ :-\
en 20jaar terug was dit forum er nog niet. :)
Sjoerd

Troutbuster

Sjoerd,  ::agree:: ::agree:: ::agree::

Gr

Jan
"Petri Heil"


FSCHAMP

Sjoerd ik begreep het ook niet wat hij daar mee bedoelde en wat is er verkeerd aan een plat geknepen weerhaak? Deze leidt zeker niet tot een uitgescheurde bek.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Ik denk dat hij bedoelt dat wanneer je mét weerhaak vist, je verplicht bent de vis beet te pakken met de aangetaste slijmhuid tot gevolg, zonder weerhaak pak je de haak en floep los.
Zit wel wat in....

FSCHAMP

Ik release mijn vissen op dezelfde manier met plat geknepen weerhaak, tenzij ik iemand snel een foto laat maken en dan maak ik altijd eerst mijn handen nat.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hans-oet-remunj

Quote from: MarcelN on February 27, 2014, 19:48:44
Ik denk dat hij bedoelt dat wanneer je mét weerhaak vist, je verplicht bent de vis beet te pakken met de aangetaste slijmhuid tot gevolg, zonder weerhaak pak je de haak en floep los.
Zit wel wat in....
exact.  lossen met weerhaak levert statistisch gewoon vaker gedoe op, hoezeer je ook je best doet.

Platgeknepen haak zie ik overigens als weerhaakloos. Maar dan beter qua vangst.





Hilco de Visser


Gert

Quote from: Hilco de Visser on March 03, 2014, 15:03:21
ook toevallig :

Erik de Noorman

Ach ja, het is met die fora en blogs hetzelfde als met de talkshows op TV: heb je DWDD moeten missen vanwege de afwas of zo, grote kans dat dezelfde gast of gasten diezelfde dag ook bij P&W of RTLLN zitten. Of bij MAX Koffietijd of zo, maar daar kijk ik nog niet naar, voel ik me nog te jong voor  ;)

Kruijff

Altijd zonder weerhaak. Ben van origine (?) karpervisser en nooit nooit problemen gehad met het vissen zonder weerhaak. Alleen maar voordelen eigenlijk. Makkelijk onthaken, geen gek.t om die haak uit je net te peuteren.

Kunstaasvissen op snoek idem dito: voor mij geen weerhaken meer.
Gr Ed

Team

#40
Misschien is haken met een bobbeltje het  ei van columbus
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco de Visser


harlin

Quote from: Team on March 03, 2014, 22:15:01
Misschien is haken met een bobbeltje het  ei van columbus
Bevalt mij uitstekend, weerhaak plat knijpen en je hebt je bobbel.
gehard breekt het af, maar toch niet echt glad.

Quote from: Hilco de Visser on March 03, 2014, 22:24:07
weerbobbel  ;)
Ga jij hem maar invetten, wel uitkijken dat ie er niet uit glijdt.   :o
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

Ja, jullie hebben het vast wel door: ik ben door nog wat oudere topics in mijn nieuwslezer aan het gaan. :) Ik heb een tijdje wat berichten links laten liggen en pik nu graag wat interessante discussies eruit.

Hier altijd alles binden op een haak met weerbaar en dan het ding platknippen op het moment dat ik de vlieg eraan bind. Dat bobbeltje heb ik ook veel vertrouwen in!

MarcelN

Nou ik niet, hier gaat die in de vice al volledig glad, het zal mij een worst zijn of die losschiet, als ik de vlieg verspeel gaat die mét bobbeltje ook lastiger eruit en ik heb al vaak genoeg gezien bij forellen wat het aanricht voor ellende die haken >:(
Overigens heb ik vorige week zondag voor het eerst op het OVM sinds lange tijd geblankt en dat terwijl ik ervoor steeds aan de 20+ vissen zat :o één mooie schoot eraf onder de kant, het ging mij puur om een kort experiment met een nieuwe creatie, ik heb er vertrouwen in, alleen ze waren erg voorzichtig dit keer.