telkens misslaan, wat doe ik verkeerd?

Started by André_84, July 21, 2015, 14:52:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

na aanschaf van een vliegenlat vorige week (#5/6) ben ik er nu 2x op uitgetrokken. Als karpervisser eerst met droge brokjes gevoerd en met een imitatiehondenbrok ertussen gevist. het plaatsen e.d. ging perfect, ik wist ruim 6-7x een keer een aasopname uit te lokken. Echter telkens als ik de 'vlieg' in de karperbek zie verdwijnen en ik vervolgens probeer aan te slaan, vliegt het hele zaakje me tegemoet, zonder enige weerstand. Ook geprobeerd om iets langer te wachten, maar helaas zonder resultaat. Wat doe ik verkeerd??

De vissen aasden voorzichtig...geeft het immitatiebrokje in dat geval dan iets teveel weerstand (drijfvermogen), of gewoon maar afwachten totdat er daadwerkelijk lijn wordt opgenomen...of??? Een imitatievlieg leek overigens niet echt te worden geaccepteerd. De brokjes zorgen duidelijk voor meer aasopnames.

oftewel HeEelp!  ::hulp::

Gert

Sja, dat is een toch wel veel voorkomend euvel bij het op zicht vissen: je hebt de neiging om te vroeg te slaan.
Probeer te wachten tot je je lijn ziet weglopen. Als dat lastig te zien is kun je eventueel een klein beetverklikkertje (al is het maar een gekleurd stukje antron of zo) op een meter van je vlieg aan je leader knopen.

Groet,
Gert

jur606

#2
op zicht aanslaan gaat soms wel (is soms ook echt nodig ;))
maar dat gaat alleen aardig als de karper zeg maar het aas pakt als i van je wegzwemt (staart jou richting uit)
Anders echt wachten tot je lijn wegloopt.


Gert

En ik zie dat je pas begonnen bent met vliegvissen. Het aanslaan met een vliegenhengel is ook wel iets anders als met een werphengel. Heb je jezelf daar al in verdiept?

André_84

nee eigenlijk niet. Ik zie dit normaal gesproken als een vanzelfsprekend iets, maar met het vliegvissen lijkt het alsof ik ineens alles opnieuw moet leren  :'(. enlighten me please?

Floor

Knoop je vlieg op een korte 'hair' zodat je haakje vrij kan bewegen. Hierdoor wil de haak wel ééns beter draaien en zo beter blijven hangen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

André_84

Lijkt me een goeie tip, zoals ik idd ben gewend van het karpervissen. Moet ik wel zelf aan het knutselen met een kunstbrokje. klein stukje foam op maat knippen lijkt me opzich voldoende

Floor

Nu we toch aan het karpervissen zijn; een beetje attractor of iets dergelijks op je foam brokje is misschien ook een idéé (of gaat dit het vliegvissen nu voorbij?)
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Joost S.

Geen idee, krijg ze nog steeds niet aan de praat. in 1,5 jaar tijd 1 keer gehad dat een karper mijn vlieg pakte, voor de rest niet 1 poging zelfs.

Allerlei vliegen al erop gehad. Ze zwemmen er langs al gooi ik ze 100 keer voor zijn neus.

Snap er niks van. Gewoon niet te vangen die groep die ik op het oog heb.

sjoerd

Voorvoeren met hondenbrokken , "vlieg"met attractorstof behandelen. Bahhh.
Tsja dit staat wel echt heel ver van het vliegvissen af, zoals al werd gezegd.
Doe dat hondebrok dan maar gelijk aan een werphengel zou ik zeggen.
:-[ :-[ :-[ :-[
Vliegvissen op karper is een geweldige uitdagende, soms frustrerende bezigheid maar of dit nu ook gelijk iets is voor een beginnend vliegvisser?????
Waarom eerst niet beginnen met het vangen van voorns etc.?



bartkoper85

bovenstaande heb ik ook zeer regelmatig met vissen op karper. In mijn geval dan met de carpbol. Heb met mijn vismaat wel eens in een avondje 'simpel' 8x misgeslagen. Je moet inderdaad een beetje geluk hebben hoe de vis je imitatie pakt en of de haak kan zetten.

doorzetten is in elk geval belangrijk!

jur606

bij mij is vaak de truck om niet drijven te gebruiken maar langzaam zinkende aasjes (meeste succs met het mcfly foam)
maart dan zo gebonden dat het nat langzaam zinkt, Dat zijn vaak de dingen die ze pakken
bij mij in de woonwijken vaak wit (i.v.m veel korsten vissers en veel eenden voerne met witbrood :)

en anders toch drijven en dan ze zonnende karpers
Heel voorzichting aangooien liefst een stuk erovoorbij en niet lijn over de karper en dan heel langzaam richting hun hoofd bek bewegen (zodra je te hard trekt en er kringentjes op het water komen is het vaak al gebeurd,
liefst op de wind (of beetje hulp) er zo goed als voorlangs laten gaan dat leverd mij vaak leuke vissen op.

Of veel fietsen en in de oppervlakte aanzende karpers zoeken en die voorzichting aangooien.

Maar bij alle bovenstaande manieren is het vaak 10tallenaangooien voor dat je er ook echt vangt is mijn ervaring :)

OH ik voer btw totaal niet voor (heb het idee dat ze dan jusit de vlieg nog moeilijker pakken)
En zonder lukt zo ook wel, moet alleen wat meer water af :)

S6


André_84

Leuk actief forum dit!  :D

Quote from: Floor on July 21, 2015, 19:12:19
Nu we toch aan het karpervissen zijn; een beetje attractor of iets dergelijks op je foam brokje is misschien ook een idéé (of gaat dit het vliegvissen nu voorbij?)

Had ik wel aan gedachten...hondenbrokken insprayen of wat 'Goo' erop en ook een beetje op de vlieg. Echter gaat dit het probleem van het misslaan niet verhelpen, mijn 'vlieg'(hondenbrok dus) werd wel gepakt door aan de oppervlakte azende karper. Veel beter overigens dus dan de vlieg die ik ook probeerde.

André_84

Quote from: sjoerd on July 21, 2015, 21:32:59
Voorvoeren met hondenbrokken , "vlieg"met attractorstof behandelen. Bahhh.
Tsja dit staat wel echt heel ver van het vliegvissen af, zoals al werd gezegd.
Doe dat hondebrok dan maar gelijk aan een werphengel zou ik zeggen.
:-[ :-[ :-[ :-[

Sorry, ik ben van huis uit nu eenmaal karpervisser, het bloed kruipt waar het niet gaan kan? Dat ken ik en is voor mij even de meest voor de hand liggende manier om te ruiken aan het vliegvissen. Hopelijk mag ik hier toch blijven rondhangen....

Neemt overigens niet weg dat de vlieghengel wel een hele mooie manier is om subtiel zo'n vlieg *kuch*brokje*kuch* goed gepositioneerd te krijgen en te kunnen verleggen zonder veel lawaai en visverschrikkend geplons.

Quote from: sjoerd on July 21, 2015, 21:32:59Vliegvissen op karper is een geweldige uitdagende, soms frustrerende bezigheid maar of dit nu ook gelijk iets is voor een beginnend vliegvisser?????
Waarom eerst niet beginnen met het vangen van voorns etc.?

Jaa dat wil ik wel graag proberen. Maar ik heb het gevoel dat ik nog niet zo goed weet hoe te beginnen. Vorige keer de in mijn ogen mooiste 2 vliegen meteen verspeeld (red tag en nog 1tje). Bij mij in de buurt is nog een witvisrijk kanaaltje waar ik met mooi weer duidelijk schooltjes voorn bovenin zie zwemmen. nymph met iets van een indicator? een stukje siliconentube heb ik wel, wat is handig om als drijflichaampje te pakken?

Nigel

Ik merk nu dat ik me gelukkig mag prijzen. De eerste aanbeet sloeg ik mis. De tweede was kassa en bij de derde begaf de lijn het op de knoop. [emoji29]

Maar van die talloze missers hier dus nog geen sprake. Misschien dat het nog iets te maken heeft met de haak en de ruimte tussen (deerhair/wol/yarn)fibers en de haakpunt?

Mvg Nigel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

André_84

Er lijkt wel enige ruimte, maar het is wel een klauwhaakje. Ik had zelf liever een rechte punt gezien. ik was nog niet zo van plan mn eigen vliegen te gaan binden (sorry, wie weet later), gezien het meer een zijsprongetje is voor mij. Op dit moment lijkt de oplossing van Floor mij het meest effectief, dat ga ik de eerstvolgende keer maar eens testen :-).

Scaramouche

Quote from: André_84 on July 21, 2015, 16:46:05
nee eigenlijk niet. Ik zie dit normaal gesproken als een vanzelfsprekend iets, maar met het vliegvissen lijkt het alsof ik ineens alles opnieuw moet leren  :'(. enlighten me please?

Je moet niet aanslaan door de hengel te liften. Daar zit een vertraging in die de vis de kans geeft te spugen. je moet de top in het verlengde van je lijn houden en op het moment van de aanbeet de haak zetten met een strip strike (ruk aan de lijn).

Soms zie ik wel eens broodvliegen die de gape te klein maken, zeker met stug materiaal als hertenhaar kan dat de haakzetting bemoeilijken. In dat geval kun je met een schaartje je vlieg trimmen om dat te verhelpen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Joost S.

#17
Quote from: Scaramouche on July 23, 2015, 12:01:52


Soms zie ik wel eens broodvliegen die de gape te klein maken, zeker met stug materiaal als hertenhaar kan dat de haakzetting bemoeilijken. In dat geval kun je met een schaartje je vlieg trimmen om dat te verhelpen.

Dat is precies de reden dat ik materiaal heb besteld om zelf een goede, drijvende karpervlieg te maken. Met yarn en een fatsoenlijke karperhaak,

Nog steeds niet aan begonnen, omdat ik de zin er nog niet zo van in zie, want ze negeren mijn vliegen toch.

Maar weet zeker dat dat wel een hele goede vlieg gaat worden. Moet alleen wat zelfvertrouwen hebben denk ik.

Toen ik net begon met vliegvissen, een vijfje, op voorn en zo. Ving ik ook heel weinig, en ineens ga je wat meer vangen en begint het te lopen.

Nu loop ik vol zelfvertrouwen richting het water met het idee dat ik zeker wat ga vangen.

Met karper heb ik dat totaal niet. Eerlijk gezegd, laatste paar keer ga ik al met gevoel dat het wel weer niks gaat worden. En het klinkt gek, maar toch kan dit heel veel schelen met of je wel of niet wat vangt.

Ach ja... De aanhouder wint, ook al moet ie heeeeeel lang aan houden, toch???

;-)

André_84

Ik heb het juist andersom met karpervissen, normaal gesproken was dit een situatie waar het vrij gek moest lopen wilde ik niets gaan vangen :'). als je dan 6-7* mis slaat en je gaat met lege handen naar huis, dan is het wel even teleurstellend ;').

Nigel

Met karper is het gewoon echt een uitdaging. Tussen nu en de laatste keer dat ik het probeerde heb ik me ook voorgenomen om met mijn #4 op pad te gaan en terug te komen met de #7 als het er erg veelbelovend uit ziet voor karper. Mocht dat niet zo zijn dan kun je altijd nog een ruiser oid vangen met de 4 dus dan sta je ook niet met lege handen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

André_84

Even poosje druk geweest, maar inmiddels weer even op pad geweest. Even met de vlieg proberen tussen wat gevoerde brokjes. Ondanks het mooie weer viel het niet mee om de karpers bovenin te krijgen, maar uiteindelijk toch gelukt. Volgens mij moet ik de vlieg even behandelen met iets van vaseline, want helaas zinkt de drijvende steeds na een paar seconden. Daarna maar weer het imitatiebrokje eraan geknoopt. Na een paar mislukte aasopnames/misslaan toch vrij vlot een karper(tje) weten te haken...Yes!! Maar na toch een dril van een minuutje of 2 schoot deze toch los  :'(. 

Deze methode nu genoeg kans gegeven, inmiddels een kleine stukje foam in de vorm van hondenbrokje geknipt en deze aan een 'hair' boven een haak geknoopt. Hopelijk lukt het op deze manier wel om volgende keer een vis te haken! Daarna wil ik het overigens toch eens proberen om met een nymph oid op voorns te vissen...

johan1965

In t voorjaar en najaar vis ik iop ruisvoorn met de vlieg. In de winter (late najaar,winter en vroege voorjaar) op snoek met streamers. Maar als het echt warm is en de karpers liggen boven met mn #7 op karper. Idd ook voorvoeren(bahh). Vorige zomer(gestart vliegvissen op karper) af en toe misgeslagen of lijnbreuk vrijwel direct na aanslaan😕. Vorige week eerste run lijnbreuk, denk slechte knoop, tweede zie foto's en derde (schubkarper +- 70cm) net voor schepnet los. Heb dus ook lang op de eerste moeten wachten. Vis wel met een drijvende(deerhair) en daaronder een zinkende karpbol. Die op de foto beet op de zinkende karpbol en de schub op de drijvende. Niet gemakkelijk maar wel mooi om de lijn te zien wegschieten. En sterk dat ze zijn💪🏻💪🏻💪🏻

[attachment deleted by admin]

sjoerd

de vis op de foto is geen schubkarper maar een spiegelkarper.

johan1965

Sjoerd, op foto idd een spiegel, de derde (schub) niet geland dus geen foto's. Zie bovenstaande. Ik dacht het duidelijk beschreven te hebben😏

André_84

Moest het ook even 2x lezen maar het staat er wel goed idd ;-). Maar mooie vis, flinke jongen voor op de vliegenhengel!

Hoe doen jullie dat? Visje op de foto lijkt me voldoende van formaat dat ie wel wat lijn zal nemen, anders dan de kleinere parkvijver karpertjes waar ik momenteel een beetje op aan het testen ben. Dat beetje slip op de reel stelt niet zoveel voor volgens mij...gewoon maar de reel afremmen met je duim op de spoel?