Kurken handvat behandelen

Started by DirSan, February 23, 2016, 09:13:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DirSan

Hoe hou ik me kurkenhandvat mooi[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9082 met Tapatalk


gijsie20

#1
Je bedoeld in de zin van schoonmaken? Ik doe dat gewoon met water en sop, en heb een goedje (corksealer) van de hengelbouw die ik er daarna opwrijf. Die houdt het vuil beter tegen.
Evt kan je ook met een hele lichte korrel weer wat opschuren, maar dan zou ik hem daarna zeker insmeren.

Raymond

Een kurken handvat moet geleefd zijn en hoor je dus niet schoon te maken. Zo krijgt de hengel een bepaald karakter na jaren van gebruik.

Just my two cents...
::wtf::

Gert

Alleen vlak voor de verkoop ff met Jif  ;)

merijn1982

Water en een (schuur)sponsje. Maar wat hierbiven ook staat. Het geeft een hengel juist karakter
Tight lines!!

Scaramouche

Hoe vaker je het handvat vasthoudt, hoe mooier het wordt  :)

Als het kurk heel nat is geworden lap ik het thuis goed af en lat het een nachtje goed uitwasemen voor het weer de koker in gaat, meer doe ik er ook niet aan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Handvat goed behandelen met daarvoor de juiste middelen
Vulsel valt er uit door het nat worden van de kurk

Hele goede kurk hoef je niks aan te doen  maar die vind je niet op fabriekshengels

Floor

Quote from: p.forel on February 23, 2016, 16:43:37
Handvat goed behandelen met daarvoor de juiste middelen

Welke middelen zijn dit volgens jou?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

gijsie20

Quote from: p.forel on February 23, 2016, 16:43:37
Handvat goed behandelen met daarvoor de juiste middelen
Vulsel valt er uit door het nat worden van de kurk

Hele goede kurk hoef je niks aan te doen  maar die vind je niet op fabriekshengels

Idd..als je wel eens hengels op MP ziet van een jaar oud van bekende (web) winkeliers lijkt het meer of je een treurwilg in je handen hebt  ;D
Maar goed, alles heeft zijn prijs, een echt goed kurken handvat kost alleen al een halve hengel wat sommigen ervoor vragen  ;)

p.forel

Zelf op de 500 plus hengels is de kurk ver beneden peil
Komt nog niet in de buurt  goede kurk 

p.forel

Met een goede cork seal   kom je al heel eind. 


vanderschoor

Beste P. Forel,
Ik maak mijn zwart geworden hengelkurken zo een-twee keer per jaar netjes schoon met water en zeep. Maar ik ben toch wel benieuwd: 'cork seal', dat klinkt mij wat alchemistisch in de orden. Wat zit er in zulk spul dan wel zo ongeveer?
Vriendelijke groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

p.forel

Zou zeggen koop een flesje en lees etiket 

gijsie20

#13
Ik kan op mijn flesje helaas niet zien wat er in zit Wim :)

Cork sealer kan ook een persoonlijke keuze zijn, beschermt beter tegen invloeden oa. visslijm, modder etc, en daardoor nadien makkelijker schoon te maken, maar kleurt (lees) brengt ook meer de kleur in je kurk naar voren. Dit kan zeker bij custom handles ook belangrijk zijn ivm looks.

Quote
Many of the fishing rods built have a filler material that is used to fill the pores and other voids in the surface of the cork. The number of holes and voids can detract from the appearance of a new rod that a potential customer is evaluating. Many girps are "mudded" with a filler material to enhance the visual appeal. If you notice many production builders cover a large area of the cork section shrink wrap and label. This is done to prevent a potential customer from seeing a large area of poor quality cork surface. If you have a rod or are building a rod that uses a filler material in the cork grip the use of Cork Seal can aid in keeping the filler in the voids for a longer period of time. The sealing of grip surfaces to lock in the filler can be considered a sanitary enhancement when contacted by fish slime/dirt.

Floor

Quote from: p.forel on February 23, 2016, 21:38:32
Zou zeggen koop een flesje en lees etiket

Wederom bedankt voor jouw zeer leerzame bijdrage.
Naar mijn menig ging dit topic niet over de vermeende expertise van bepaalde personen op het gebied van kurk kwaliteit of de geheime inhoud van heel speciale wonder flesjes maar, wellicht begrijp ik het niet helemaal.

Help elkaar gewoon een beetje, hier wordt toch niemand wijzer van?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

gijsie20

Voel me toch een beetje aangesproken aangezien je in meervoud praat..

Heb al gezegd hoe ik het doe, ook anderen hebben hun mening gegeven. Hoop dat TS er iets mee kan  :)

Hoe doe jij het Floor? Of doe je er niks aan? Kan ook..ook dat is een mening.

p.forel

misschien eens google gebruiken. Cork sealer

Floor

Quote from: gijsie20 on February 23, 2016, 22:02:43
Voel me toch een beetje aangesproken aangezien je in meervoud praat..

Heb al gezegd hoe ik het doe, ook anderen hebben hun mening gegeven. Hoop dat TS er iets mee kan  :)

Hoe doe jij het Floor? Of doe je er niks aan? Kan ook..ook dat is een mening.

Een oplettende lezer dat is mooi!
Ik citeer een quote om te laten zien waarop ik mijn reactie baseer en vervolgens beeindig ik deze op een naar mijn idee positieve manier.
Wat mij betreft hoef jij je niet op een negatieve manier aan gesproken te voelen.

Het schoonmaken doe ik met een licht sopje van warm water en groene zeep of iets dergelijks. Maar dit doe ik zelden.
Ik heb wel ééns een hengel gekregen waarvan de kurk echt vies was en bijna zwart door vermoedelijk zoiets als smeerolie dit, heb ik toen eerst met afwasmiddel en warm water schoon gemaakt, vervolgens licht opgeschuurd en afgespoeld. Het kurk was weer als nieuw. Hierna wel zo dun mogelijk ingevet en dit er na een paar uurtjes weer met een doekje weg geboend.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Kruijff

Gr Ed

maurice

Ik was mijn handen voor ik ga vissen, dus ook geen last van smerig kurk.
En dan als er iets op komt tja het is en blijft een gebruiksvoorwerp.

  ;D ;D ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

vanderschoor

Dag mannen,
Ik vroeg me gewoon af wat cork seal voor spul is. Ik had het nooit gezien, maar ook uit (plaatjes van) etiketten krijg ik er geen hoogte van, daarom stelde ik de vraag.

Misschien een soort vet? Bestonden er vroeger ook dergelijke middeltjes/alternatieven?

There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

PeterS

Cork Seal U40 is een polymeer op waterbasis.
Ik gebruik het spul alleen op hengels waarbij vanuit nieuw er toch al vrij veel vulsel gebruikt is.
Tegenwoordig ook al op vrij dure hengels, goede kurk wordt schaars.

Door meteen vanaf nieuw Cork Seal te gebruiken blijft het vulsel veel beter/langer zitten.

Er wordt slechts een enkele laag U 40 aangebracht. Staat het je niet aan, dan licht schuren en het is er meteen af.
De kurk kleurt wel wat donker op met meer zichtbare structuur en is iets gladder dan onbehandelde kurk.
Voor mij een goed product en het behoud van je handvat.

Bone F

Nou dan kom ik ook nog maar ffe met een paardenmiddel...... Ik restaureer zo nu en dan een antieke splitcane hengel en die handvatten zien er soms niet uit. Ik neem dus gewoon een lap met thinner en in no time is alle vettigheid (de grootste vervuiler) verdwenen en ziet het er weer als nieuw uit. Dat moet je natuurlijk niet iedere week doen en met beleid dus niet afsoppen :D

vanderschoor

Beste Peter S,
Bedankt voor je antwoord! Ik zal er eens naar kijken, ik heb nogal wat hengels met kurken handvatten (ook andere dan vliegenhengels), wellicht de moeite waard.
Vriendelijke groet,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

weerwolf

Ik heb ooit een verzameling hengels gezien en de beste man lakte al zijn kurken hantvaten.


ziet er niet uit en het gevoel is verdwenen naar mijn mening

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.