Verschil tussen op het droge en in het water werpen

Started by Gert, July 09, 2015, 13:00:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Gisteren een nieuwe Orvis Recon 8'6" #5 binnengekregen, ter vervanging van een gebroken Orvis T3 (onder garantie).
Dus daar moest ik gisteravond even mee vissen, maar vooral proefwerpen.

Lekker hengeltje wel, en toen ik de slag een beetje te pakken had wilde ik wel eens weten hoeveel meter ik de lijn ongeveer uitgooide op het water. Dus de lijn die ik eruit kreeg uitgestrekt op het gras gelegd en met passen van "precies een meter"  ;D kwam ik tot iets minder dan 20 meter. Kan er een metertje naast zitten, maar dat boeit niet zo.

Maar wat me vervolgens heel erg verbaasde: op het (toch wel natte) gras gooide het lang niet zo makkelijk - voelde de hengel een stuk minder laden.
Het is logisch dat je bij het oppakken minder weerstand hebt op het gras, en misschien laadt de hengel daardoor moeilijker omdat de buiging van de hengel minder is?

En is dit altijd zo, of zegt het meer over de (niet) juiste combinatie van hengel en lijn?

Ik weet nu in ieder geval wel dat je, als je een hengel of lijn uit gaat proberen, dat beter in het water kunt doen. Voor het vissen zelf wist ik dat al ;D 

Ik ben benieuwd wat de werpexperts hierover kunnen vertellen.

Groet,
Gert

p.forel

Gert : bij voorwaartse worp zou je niks mogen/moeten merken 

Achterwaartse vanaf het water wel  daarna tot de afgooi het zelfde  als vanaf gras

jur606

IK weet niet of het heel veel verschil maakt
maar als je de mogelijkheid heb om je lijn in het water te laten landen en dan ook nog kans heb op vis :)
Ga ik niet droog met ringen etc oefenen (natuurlijk kan ik bij verre niet zo goed ver accuraat als de cracks gooien die dit wel oefenen)
Maar daar licht mijn prioriteit op dit moment niet :)


Scaramouche

Bij het oppikken van de lijn van het water heeft het water veel meer 'grip' dan gras en laadt je hengel inderdaad beter. Om die reden kun je de rolworp ook het beste oefenen in het water. Voor het oefenen van de techniek van je bovenhandse worp maakt het niet zo veel uit, gewoon een kwestie van op gras wat meer/langere lijn oppikken dan je bij een waterworp doet en gaan met die lijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Sieger

Is een natuurkundig dingetje.... Bij het oppikken van de lijn vanaf het water speelt er adhesie mee. D.w.z. een aantrekkingskracht tussen de watermoleculen en de moleculen van het materiaal waarmee het in contact is. Daardoor spelen er dus meer krachten mee dan als je vanaf het gras werpt (zelfs nat gras heeft een beetje die adhesie...).


Sieger

p.forel

Verklaart nog niet waarom Gert vanaf het water de lijn verder krijgt dan van af gras .

Kunnen volgens mij maar twee dingen zijn  werptechniek niet helemaal oke .Of lijn niet in evenwicht  met de hengel

jo flyfishing

Lag het grasveld naast het water?
Indien niet zou ik het op omgevingsfactoren steken. Voornamelijk wind (kracht/richting).
Indien wel, was de werprichting het zelfde? indien niet : zie bovenstaande lijn. Indien wel, zie antwoord p.forel .
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Sieger

Buiten dat je bij het werpen vanaf het water de hengel sneller en meer laad dan vanaf het gras, zijn er veel te veel variabelen om dat hier te kunnen beoordelen...


Sieger

p.forel

Blijft alleen het feit over dat dit tijdens je achterwaartse worp gebeurt .

Dan zit er dus alleen verschil in lijnsnelheid  tussen  gras en water.


Sieger

Quote from: Gert on July 09, 2015, 13:00:35

Maar wat me vervolgens heel erg verbaasde: op het (toch wel natte) gras gooide het lang niet zo makkelijk - voelde de hengel een stuk minder laden.
Het is logisch dat je bij het oppakken minder weerstand hebt op het gras, en misschien laadt de hengel daardoor moeilijker omdat de buiging van de hengel minder is?

Volgens mij vraagt Gert niet waarom hij verder werpt (schrijft hij zelf ook nergens), maar waarom de hengels minder laad op het gras. Over verder of korter wordt niet gepraat....



Sieger

p.forel

Dan lees jij mijn posting maar half ik geef als antwoordt 

Of gebrek aan techniek of lijn niet  juist

Dus ligt het bij het gras aan te weinig lijn snelheid  / hengel laad minder bij voorwaartse worp .

Dus gaat het moeilijker dan vanaf het water .

Kan er ook een natuurkundig dingetje....  van proberen te maken  maar meer is het niet.

Techniek of lijn laad de hengel te weinig.

Of Gert dan verder of minder ver gooi  is relevant aan makkelijker of moeilijker werpen.   


Sieger

De vraag wordt er niet anders door, mijn antwoord overigens ook niet.... blijft Adhesie (ja idd natuurkundig.... )


Sieger

DavidS

kan het dat de lijn in het water nat wordt en daardoor meer gewicht krijgt dan een lijn op het droge gras? En door het nat zijn dat er minder wrijving is op de lijnogen, dat het water/vocht op de lijn als het ware een kussen vormt tss lijn en lijnoog?

Gert

@ jo flyfishing:
Op het gras gooide ik haaks op het water, daar heb ik ook wel aan gedacht, maar er was niet zo veel wind.

En het ging er ook niet zo zeer om dat ik op het water verder gooide dan op het gras, maar het voelde gewoon allemaal heel anders.
Vanaf het water kan ik meestal makkelijk heel veel lijn in 1 keer oppakken, en heb dus maar weinig valse worpen nodig om weer een meter of 15 - 20 te werpen. Op het gras "miste ik wat".

DavidS

ik heb ook ondervonden dat tijdens het oefenen op gras, er meer "lawaai" kwam wanneer de lijn door de ogen gleed, terwijl dat "lawaai" er niet is wanneer ik op water gooi. Vandaar dat ik dacht dat het vocht op de lijn wel zou kunnen "smeren"


wouter veuger

gelukkig werp je over het algemeen in het water als je aan het vissen bent,dus dat scheelt weer een hoop hoofdbrekens over hoe en waarom he...

wat een gelul om niks zeg.

Gert

Quote from: wouter veuger on July 10, 2015, 15:02:20
gelukkig werp je over het algemeen in het water als je aan het vissen bent,dus dat scheelt weer een hoop hoofdbrekens over hoe en waarom he...

Precies Wouter, als je aan het vissen bent wel.
Maar veel mensen proberen een hengel en/of lijn uit op het gras....
En daar was het mij om te doen: dat voelt heel anders heb ik gemerkt.
Dus schaf je iets aan wat op het gras ideaal lijkt, kan het in "real life" wel eens tegenvallen.

wouter veuger

Nee juist niet,als je setje op het gras lekker werpt,werpt ie aan het water dus nog lekkerder... ::) ;D

marc

Zal meer zeggen over combi hengel versus lijn volgens mij.
Afstand is afhankelijk lijn snelheid,opladen hengel versus juiste lijngewicht.helemaal eens met piet.
Grt marc

Raymond

#19
Sieger geeft hier als enige het juiste antwoord, de weerstand van het water op de lijn zorgt ervoor dat de hengel meer laadt bij het opnemen van de lijn tijdens het inzetten van de (eerste) achterwaartse worp...
::wtf::

p.forel

#20
Verklaart alleen niet  waarom van gras het werpen  niet zo makkelijk gaat ???????????

Volgens mij moet de hengel / lijn ook zonder het water top gooien

Ergens zit er iets wat niet oke is aan de set / werper

Troutbuster

Pffffff....

Lijn opnemen vanaf het water zorgt voor een een "katapult" effect door het "plakken" van lijn en water en het "losschiet moment"

Heeft zelfs nat gras een beetje (werd al gezegd) maar droog gras niet en dus vanaf gras werpen met een vliegenlijn is lastiger en gaat vaak minder makkelijk (minder ver) dan vanaf het water.

valse worpen en lijn in de lucht verlengen en laten schieten gaat uiteraard overal prima op gras of niet, maar het is juist de "lijn opneem fase" waar we het nu over hebben en dat gaat nou eenmaal positiever vanaf het water

Niet ingewikkeld, geen abracadabra, maar logica.

Gr

Jan
"Petri Heil"


p.forel

#22
Ja maar wil je dit bereiken door gewoon zonder water ook moeiteloos te gooien zal de combo beter op elkaar afgesteld moeten worden

Het is niet altijd van water op pakken en weer neer leggen zonder enkele valse worpen.

Straks wordt er nog gepromoot dat je hengel en lijn eerst op water moet testen.

Hengel en lijn in balance geven overal een perfect gevoel .

Gert vraagt zelf of dat altijd zo is   Nee zeg ik dan !!

Overbelasting kan er voor zorgen dat het dus niet makkelijker gaat .



Gert

Dank allen voor de reacties.
Het zal inderdaad puur te maken hebben met de weerstand bij het oppakken van de lijn dat het op het water wat makkelijker lijkt dan op het gras.
Ik gooi op het water niet verder, maar de afstand wordt sneller bereikt.

En verder kan ik er goed vis mee vangen, en dat is het belangrijkste. Gisteren met een #4 lijn ermee gevist, en dat ging op zich ook wel goed, maar vandaag met pittige tegenwind toch maar weer de #5 erop gezet. Afstand halen was niet nodig, de vis zat op 1 vierkante meter leek wel, op een meter of 15 afstand. Dus na een paar meter strippen geen aanbeet? Hup opnieuw, met nauwelijks een valse worp, de nimf meteen weer op de juiste plek.
Maar meestal moest ik helemaal binnenstrippen omdat er een vis aan zat  ;D

Groet,
Gert

henkverhaar

Quote from: p.forel on July 12, 2015, 13:15:00
Verklaart alleen niet  waarom van gras het werpen  niet zo makkelijk gaat ??????????

Wellicht pikt de lijn van gras vaak meer vuil op (zand, stof, etc) waardoor er meer weerstand op de ogen is?