Oostenrijk in september, welke vlieg mag niet ontbreken?

Started by Scaramouche, August 24, 2016, 21:34:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

nog drie weekjes en ik sta een weekje in Karinthie, met nog 1 of 2 dagen slovenie als het meezit. Welke vlieg MOET er in mijn doos zitten?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Dit was bij mij net dé knaller http://www.muddler.nl/index.php?item=papa-adams---_10&action=article&group_id=10000131&aid=1074&lang=NL
En met deze bergen vlagzalmpjes losgepeuterd http://www.muddler.nl/index.php?item=black-ant&action=article&group_id=10000131&aid=1501&lang=NL
Maar jij ging toch nimfen? Droog is zoveel spectaculaider, echt ze klapten als snoeken verstopt achter de keien erop, schrikken gewoon met die parachute adams ::agree::

Scaramouche

Ik ga denk ik standaard met twee hengels op pad: eentje voor de droge vlieg. En als het water 'leeg' lijkt te zijn, dan vis ik het nog evenmet de nimf uit. Hoop inderdaad dat ik op droog lekker ga vangen, want net wat je zegt; als je vlieg van het oppervlak wordt gegrist is toch de mooiste beleving.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

peterf

Ik ben dit jaar vroeg (pinksterweek) naar de wateren van Braurupt Mittersil geweest en goed gevangen met de poldervliegjes.
Op de Elisabetzee was het goed vissen met een zinklijn met een zwarte wooly buger.
Het meeste gevangen op de Hintezee met kleine poldervliegen snel strippend langs de kant.

p.forel

Waar ga je vissen in kärnten.
Sept is wel de droge vliegen maand dus je gaat in goede tijd

Twan


Scaramouche

Dank voor de tips, daar kan ik wel wat mee.

@P.forel: we gaan naar de Vellach en Kleine Drau. Als we de grens over gaan naar slovenie weet ik niet meer precies welke rivier we dan pakken maar er staat me iets bij van Jezernica.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

In deze tijd van het jaar doen de forellen het ook goed op grote hoppers
Kleine cdc vliegjes voor de kanjers van vlagzalmen

MarcelN

Elke dag stond ik mijn auto daar te wassen met rivierwater, daar kwam de tuinslang uit.....
maar ook iedere keer met deze vliegen op de wagen ;)

Na een buitje hing de lucht er vol mee, en dat eind juli, die zullen er in september ook wel zitten.

Scaramouche

Dat is een mooie steenvlieg (toch?) Marcel. Ik heb er even een testvlieg voor gemaakt (slechte foto maar verhoudingen zijn duidelijk). De volgende doe ik met een donkere rib. Deze is maatje #14, komt dat een beetje overeen met het formaat van dat beessie?

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Iki heb niet zoveel verstand van insekten maar die foto van Marcel laat  toch echt een eendagsvlieg zien en zeker geen steenvlieg.
Kijk maar naar de opstaande vleugels.
Google maar ens even op afbeelding steenvlieg!!!

Scaramouche

Ja, helemaal gelijk Sjoerd. Al die vliegen ook...  :-X

(heb ik meteen ook door dat ik steenvliegen waarschijnlijk al jaren verwar met elzenvliegen. maar goed, ik ben weer iets wijzer vandaag!  :) )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

lambert63

#12
Hoi,
Mooi geknupt
Misschien de onderzijde van de hackle met een omgekeerde V-vorm inknippen.
Ik zie maar 6 pootjes, en een onbehandelde hackle laat de vlieg mogelijk op een zijde liggen.
TL lambert63

Scaramouche

Hackle knip ik normaal inderdaad. Hier een betere vlieg en betere foto's. Heb er wel vertrouwen in. Vleugel kan misschien iets kleiner maar die knip ik evt wel aan de waterkant bij. Vanavond komt er een serie met ook geel en olijf  :)



Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JB

Die vleugel  :-[ zijn mooiere manieren voor  ::ban::
Kijk deze manier eens, hoef je hem ook niet meer langs de waterkant bij te knippen ;)
https://m.youtube.com/watch?v=Z61vhnPgQZU
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Scaramouche

goed filmpje JB, thanks. In principe doe ik het ook zo, maar ik ben niet heel kieskeurig hoe de vleugel er uit ziet. Ik heb liever dat hij een beetje overdreven is zodat de vleugel voor de vis zichtbaar is, als hij niet goed landt dan pak ik de nipper.

in de tussentijd ben ik begonnen aan een mierenkolonie.  :)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hans-oet-remunj

Quote from: Scaramouche on August 24, 2016, 21:34:08
nog drie weekjes en ik sta een weekje in Karinthie, met nog 1 of 2 dagen slovenie als het meezit. Welke vlieg MOET er in mijn doos zitten?
Hallo

Ik weet even niet hoe grondig je dit wil aanpakken.   :)

Als je geluk hebt kun je ergens op internet of via een vereniging een hatching chart van je target rivier vinden.  Of de top 10 vliegen van een website van de lokale vliegvis winkel / vergunning verstrekker / hotel / native forum

In het geval die chart/ info niet beschikbaar is zou ik als basis in elk geval een gezonde mix aan sedges (bv buck caddis 10-16 + nyph)  en eendagsvliegen (bv obv cul, 12-18, + nymph)  meenemen. Daarnaast een klein bind koffer om evt iets te binden obv waarnemingen ter plekke.

suc6

Scaramouche

Zo grondig ga ik het denk ik niet aanpakken Hans, al is dat wel de optimale aanpak. Ik zorg sowieso voor een brede selectie die waarschijnlijk overal in Europa het meest voorkomende insectenleven nabootst. Maar je hebt altijd kans dat er ergens locaal wat meer van een bepaalde soort voorkomen.

Op het bindlijstje staan nu nog langpootmuggen, klinkhammers, parachute adams, sedges (CDC en elk hair), caddis larves, hoppers, en een paar series all-purpose nimfen. En monster bugs. Veel te grote glisnterende grubs, die heb ik ooit verzonnen voor de gein maar hebben mooie vissen opgeleverd dus die gaan ook weer mee.

Het wordt nog spannend of ik het allemaal op tijd af krijg :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Caslambalk

Miertjes en foam torretjes waren bij mij heel goed
als ze me missen ben ik vissen ;)

Scaramouche

Ik ben weer teru, heb een mooie week gehad. Elke dag goed gevangen in de Vellach en de Savina. Kleine Drau was moeilijker maar leverde een paar erg mooie beekforellen op. Mooie omgeving, en water met een mooi bestand. topvliegen waren parachute adams maatje 18, gnat maatje 18, en nimfjes in de maten 12-16. peeping caddis deed het goed en stoneclingers ook.

Hier wat sfeermateriaal.































Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iMarco

Mooi zeg...! Goede inspiratie voor een volgende trip voor mij volgend jaar. Dank voor het posten.

MarcelN

hehe de parachute adams, ik zei het toch ;D ik gebruikte ze zelfs in #12!
Maar gaaf man, zat er net aan te denken en wilde je al appen ::goodjob::

Scaramouche

#22
Er wordt al gesproken over een volgende trip naar Slovenie  ;D

Sepp had weer een paar mooie acties; een 40+ vis op alleen een reel vangen, en een huchen van 70+ drillen met een camera in de hand (de lijn met zijn mond binnenhalen). Het was ook een goeie groep om mee op pad te zijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Lijkt mij leuk om eens echt een gezellige groep samen te stellen, ik weet een heel mooi huis ;) en dan elke dag helemaal laveloos geweldig, ik kijk er naar uit. ::)
Ik ben benieuwd naar de opnames van Sepp, zit die ouwe zeiksnor er nu in de klas met die modderpoten in zijn auto? :-X
Als Sepp weer thuis is ga ik even langs bij hem.