Eerste Snoek (geweldige K...E Zooi)

Started by Christof van den Berge, December 28, 2012, 11:58:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en naar de waterkant gereden.
Stek uit gekozen waar we van de zomer heeel veel voorn/baars vingen en een vermoeden hadden dat er ook wel snoek in kon zitten.

Eerste 1,5 uur niks, toen richting de buitenste inham van het water, en binnen een kwartier zag ik voor het eerst in mijn leven een snoek die interesse had in Mijn streamer.
Helaas was dit alleen een volger en hapte hij niet door!


Twee worpen later kreeg ik een werkeijk gigantische dreun op mijn hengel, en jawel hoor ik had snoek(naar eigen inschatting 80cm) aan de lijn!!!
Na een drill van pak hem beet 5 minuten kreeg ik eindelijk grip op de snoek en kon ik hem richting de kant halen.
Vlak bij de kant bek uit het water gelicht en met mijn rechter arm de hengel omhoog gehouden.

Ik reikte mijn hand richting de snoek en had hem bijna te pakken met de kieuwgreep, maar TOEN ging hij er in 1 keer als een MALLE vandoor en voor ik het wist brak mijn hengel top in tweeen!!!! :'( :'(
Wat ik precies verkeerd heb gedaan weet ik niet, maar helaas is mijn 10ft 6/7 nu wel een 4 ipv 3 delige hengel!!
Voel met eigenlijk wel een beetje een  ::asshole:: ::asshole:: ::asshole::

Het was voor mij een geweldige vis ervaring en zeker de nummer 1 van mooiste vliegvismomenten 2012!!

Alleen jammer van het zwarte randje van de hengel.


Vanmiddag maar eens gaan orienteren voor een nieuwe hengel!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

jelle

tja wat je verkeerd deed was de hengel te rechtop houden en de snoek onderschatten
grote snoek doe ik meestal in een schepnet met lange steel of ik trek hem haar aan de draad naar de kant

wat je goed deed was een mooie snoek haken
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Christof van den Berge

Jah denk ook dat ik de hengel te verticaal heb gehouden!
Echt gigantisch balen, maar ga zeker binnekort terug!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Canadian_Streamdance

ai das balen al helemaal van je hengel zeg! ::argh::
is mij ook al veteld dat je inderdaad je hengel niet verticaal mag houden dat er dan teveel druk op de top komt en als die snoek er dan weer als een MALLE van door schiet is die kans inderdaad wel groot dat hij je top verneukt!
In ieder geval van dicht bij kunnen zien die snoek! volgende keer zal je hem vast en zeker hebben!

veel succes!!

jelle

Quote from: Christof van den Berge on December 28, 2012, 12:03:53
Jah denk ook dat ik de hengel te verticaal heb gehouden!
Echt gigantisch balen, maar ga zeker binnekort terug!
gelijk heb je
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jur606

christof,

Super dat je een mooie snoek haakt,
jammer dat het mis ging bij het meest kritieke punt (in mijn ogen) landen.

Wat en hoe ik het meestal doe is of scheppen met een net.
als dat lukt of ik een net bij heb
(maar vaker ben ik zonder net)

(Op het moment dat je de snoek moe genoeg heb, en hij wil geland worden (meestla met een tikje op zijn kop of dicht bij komen met je hand gaat i er nog wel een keer vnadoor nog niet genoeg uitgedrilt))

ok na deze laatste 1-2 vluchtpogingen doe ik het volgende ik breng de snoek naar de kant hengel omhoog (schuin)
en meestla pak ik dan de onderlijn beet met mijn hand en leg ik de hengel weg (recht en met genoeg lijn e.v.t.)

Dan ga ik de snoek landen en heb ik 2 handen 1 onderlijn andere om te pakken/onthaken besluit i er toch vandoor te gaan. heb ik een fractie tijd om hengel weer te pakken (enige nadeel is dat er bij die vlucht even geen druk op de lijn staan en het zou kunnen gebeuren dat i zichzelf onthaakt) is tot op heden 1 keer gebeurd?

Eigenlijk werkt dit voor mij gewoon goed!
s6 met meer snoeken wordt het vanzelf beter.
Jammer van je hengel




Plantje

Jammer van je hengel inderdaad. Maar al doende leert men! Was de snoek ook onthaakt na het breken van de hengel?

De tips van jur606 vind ik wel goede. Vooral dat je een snoek nog even één of twee keer de kans geeft een run te doen. Dat zie je toch best vaak.

jur606

plantje heb de jaren voordat ik ging vliegvissen (of poging tot vliegvissen nu een jaar ongeveer)
Altijd op snoek gevist, Juist zo licht mogelijk, dus komt enigsinds in de buurt met een dril van een 7 vliegenhengel met een redelijke snoek deed ik het vaak op deze manier en als je je hengel niet kan of wil neerleggen is het ook optie om hem boven de snoek te houden i.p.v. omhoog?

en altijd even tikje op zijn kop of langs zijn kop meestal vluchten ze nog wel 1 of 2 keer

S6

btw heb je liever een iets rustigere snoek als een hele wilde (is ook beter voor de snoek)
in de zomer juist omgekeerd dan juist snel eruit en weer terug (ook beter voor de snoek)

Plantje

Klopt, maar in de zomer zijn ze ook (in mijn beleving) wat sneller rustig. Dat is dan iets om op te letten.

Christof van den Berge

Jongens bedankt voor de tip!

Is een vervelend samen spel geweest, intussen ben ik om een nieuwe hengel geweest en probeer deze week nog een keer te gaan met net !
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Bekeerling

Dan horen we graag of je hem/haar alsnog hebt mogen landen  ;D

Hilco

netje is eigenlijk onmisbaar.

ik heb het ergens al eens vermeld , maar ik heb een bezemsteel voorzien van stukje inwendige schroefdraad
(gat er in geboord en oude bankstick er in gelijmd) andere kant stuk ijzer rond 10 mm met puntje .

als ik dan ga struinen steek ik net in de grond  en ga vissen , net is altijd binnen meter 0f 10 met 1 hand te pakken.

ga je verderlopen pak je net en steekt het vererop weer in de grond.

Christof van den Berge

Quote from: Hilco on December 28, 2012, 20:12:52
netje is eigenlijk onmisbaar.

ik heb het ergens al eens vermeld , maar ik heb een bezemsteel voorzien van stukje inwendige schroefdraad
(gat er in geboord en oude bankstick er in gelijmd) andere kant stuk ijzer rond 10 mm met puntje .

als ik dan ga struinen steek ik net in de grond  en ga vissen , net is altijd binnen meter 0f 10 met 1 hand te pakken.

ga je verderlopen pak je net en steekt het vererop weer in de grond.

Goed idee Hilco vergeet  je hem ook minder snel denkik als je verder gaat struinen.


Heb zojuist al een nieuwe hengel gekocht, een 10ft 7 van scierra!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

BV

Hey Chris,
en nu wraak!! ;  morgen middag die zelfde snoek weer terug aan de haak ;)

Succes

Christof van den Berge

Ga mijn uiterste best doen!!!

Je hoort er wel van.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Hilco

Quote from: Christof van den Berge on December 28, 2012, 21:33:58
Goed idee Hilco vergeet  je hem ook minder snel denkik als je verder gaat struinen.


Heb zojuist al een nieuwe hengel gekocht, een 10ft 7 van scierra!

en je hoeft niet steeds te bukken om je net met steel op te pakken .

wouter veuger

jammer van de hengel christoph,gelukkig heb je weer een nieuwe kunnen scoren,en heb je de kick van een pike on the fly kunnen voelen!!

Beertje

Christof,wat ook mogelijk is,dat er al een zwakkeplek in je hengeldeel zat.Mogelijk gekomen door een harde tik met een goudkop of snoekhaak.Dit gebeurt n.l. wel meer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Christof van den Berge

Quote from: Beertje on December 29, 2012, 13:31:25
Christof,wat ook mogelijk is,dat er al een zwakkeplek in je hengeldeel zat.Mogelijk gekomen door een harde tik met een goudkop of snoekhaak.Dit gebeurt n.l. wel meer.

Ja klopt werd mij gister in de hengelsportzaak ook uitgelegd!

Morgen maar weereens een poging wagen met de nieuwe stok.!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

sjoerd

Quote from: Hilco on December 28, 2012, 20:12:52
netje is eigenlijk onmisbaar.

ik heb het ergens al eens vermeld , maar ik heb een bezemsteel voorzien van stukje inwendige schroefdraad
(gat er in geboord en oude bankstick er in gelijmd) andere kant stuk ijzer rond 10 mm met puntje .

als ik dan ga struinen steek ik net in de grond  en ga vissen , net is altijd binnen meter 0f 10 met 1 hand te pakken.

ga je verderlopen pak je net en steekt het vererop weer in de grond.

Of een net onmisbaar is? hmm, met karper is dat wel zo want die zijn spiegelglad en je kunt ze niet met de kieuwgreep landen. Voor snoek is het niet altijd nodig. Een groot inklapbaar schepnet die je keurig verpakt en in een draagbare hoes aan de riem hangt lijkt me een stuk makkelijker dan een net dat je telkens weer mee moet slepen. Voldoet mij iig heel goed en ik kan dit met één hand uitklappen! En je hebt het altijd bij je. Soms is het door hoog riet of andere vegetatie of net voorbij een bruggetje, immers niet mogelijk  om met een grote vis aan de lijn terug te lopen naar je 10 meter verderop liggend dan wel in de grond gestoken net!!! Je moet het gewoon paraat  bij je hebben. simple as that.

Sjoerd

Troutbuster

Morgenochtend (als de wind geen roet in het "eten" gooit) gaan we deze maar ff te water laten Chris!!





Wie weet!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Zien er strak uit Jan!

Ben benieuwd!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

We zullen zien Chris, komt wel goed want waarom denk je dat ik er 3 heb gemaakt!!?? ;)

See ya

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72




::goodjob:: Mooie creaties Jan! Succes met de vangsten, ben zeer benieuwd! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bekeerling

Quote from: Beertje on December 29, 2012, 13:31:25
Christof,wat ook mogelijk is,dat er al een zwakkeplek in je hengeldeel zat.Mogelijk gekomen door een harde tik met een goudkop of snoekhaak.Dit gebeurt n.l. wel meer.

Als ik dit soort dingen lees vraag ik me af hoe slim het is om als amateur met nimfjes te gaan vissen? Is er een bepaalde techniek om zoveel mogelijk te voorkomen dat je de hengel raakt met een nimf/snoekhaak?