Revelation time

Started by Plantje, March 01, 2013, 23:14:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Velen nemen van de gelegenheid hun hart te luchten, dus kan ik dat ook wel doen. Dit is mijn mening en het is mogelijk dat andere moderators het met me eens zijn, maar niet per definitie.
Doel van mijn relaas is eens kijken wat nu echt de problemen zijn die we de afgelopen tijd met zijn allen waargenomen hebben en hoe we daar misschien beter mee om kunnen gaan.
Ik had dit verhaal al een tijdje staan en heb er hier en daar nog wat aan toegevoegd, maar ik heb het nog even niet geplaatst. Waarom niet? Omdat het erg goed leek te gaan. Maar afgelopen dagen is er toch weer de nodige roering ontstaan, dus dan nu maar even plaatsen. Het is ondertussen weer een veel te lang verhaal geworden en dan is nog LANG niet alles wat ik in mijn hoofd had gezegd! Maar dit moet wel een aardige basis geven.

Wat is het doel van het forum? Waar dient het voor?
Volgens mij is dit een forum voor en door (beginnende) vliegvissers hoofdzakelijk over vliegvissen.

Wat is er veranderd? Is er zoveel veranderd? Waar moet het naartoe?
Er wordt heel vaak gesteld, dat op dit forum nu eenmaal een bepaalde manier van reageren gehanteerd wordt. Zo is het altijd geweest en zo ging het goed. Maar is dat wel zo? Voor mijn gevoel zijn al de discussies iets van de laatste tijd (maanden). En voor mijn gevoel kreeg je voorheen normaal advies zonder dat dat tot een off topic discussie leidde. Of zie ik dat verkeerd?
Het enige dat volgens mij veranderd is is dat er de laatste tijd ontzettend veel discussie is over wat wel en wat niet mag. Zaken die mensen op hun klompen aan kunnen voelen en ook zelf even hadden kunnen aanpassen of rechtzetten blijven staan tot de moderators ingrijpen. De ingreep van de moderators leidt dan soms weer tussen een discussie op zich. Soms leidt het ontbreken van een ingreep van de moderators tot nagenoeg dezelfde discussie.  Soms heb ik zelfs het gevoel dat er dingen neergezet worden om te zien hoe lang het duurt voordat de moderators er mee aan de slag gaan.
Veel gehoorde kritiek is, dat de moderators te veel of te snel ingrijpen. Ik vind dit persoonlijk een lastig punt. Ik weet niet of er voorheen veel minder snel ingegrepen werd of dat het gewoon niet nodig was. Is dat zoveel anders dan voorheen? Moeten de moderators het dan maar voort laten kabbelen?

Wat zijn de problemen? En hoe zouden we daar misschien mee om kunnen gaan?
Wat zijn op het moment de problemen die we vaak horen? Vaak worden problemen gemeld in topics waarin mensen hun hart luchten. Er worden dan behoorlijk algemene uitspraken gedaan "de oude garde moet zich maar aan de nieuwelingen aanpassen" enz. Voor alle onderstaande voorbeelden geldt eigenlijk, dat ze genoemd moeten worden op het moment dat het gebeurt. Dán kan er iets aan gedaan worden!
Grote mond beginners. Beginners nodigen zichzelf op behoorlijk lompe wijze uit. Ze vragen niet of ze eens mee mogen, maar ze "melden" dat ze aanstaande zaterdag aan zullen haken en zijn van plan al het materiaal wel even te krijgen. Dat gaat natuurlijk nergens over. De voorbeelden die Evert noemde waren ook zeer sprekend. Hoe we daar beter mee om kunnen gaan? De persoon die de vraag krijgt of zelfs andere forum leden kunnen kort en duidelijk (maar wel met fatsoen) aangeven dat dit niet de manier is waarop we op dit forum met elkaar omgaan. Lijkt me niets mis mee.

Daarnaast wordt er gesteld, dat beginners vaak om advies vragen om vervolgens dat in de wind te slaan en er fel op in te gaan. Tja... om advies vragen is waar het forum ook voor dient. Dat in de wind slaan? Tja, het staat mensen vrij om te doen en laten met advies wat ze willen. Maar vervolgens mensen aanvallen op het gegeven advies: daar zullen we als mods wel degelijk iets mee moeten doen. Maar help de mods dan ook en geef dat even door! Dan kunnen we als mods er op in spelen en ook daarvan aangeven, dat dat niet de manier is waarop we met elkaar omgaan op dit forum.
Beginners stellen vragen die ze met een simpele zoekactie al hadden kunnen vinden. Moet dat verboden zijn dan? Wat is daar mis mee? Dan kun je zo'n vraag links laten liggen of wijzen op de zoekactie. http://www.lmgtfy.com is een humoristische manier om mensen op zoiets te wijzen. Ik stuur mensen die zich aanmelden een welkomstmail waarin ik ze wijs op het bestaan van het welkomsttopic. Ik ga daar binnenkort ook aan toevoegen dat de zoekfunctie bestaat en dat je die zeker moet gebruiken! Zo hoop ik aan dit probleem tegemoet te komen.

De hele discussie oude leden vs nieuwe leden is volgens mij irrelevant. Het zijn vliegvissers onder elkaar. Het feit dat iemand een "oud lid" is kan inhouden dat hij ook veel vliegviservaring heeft en wellicht ook veel kennis kan en wil delen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Het feit dat iemand een nieuw lid is hoeft niet in te houden dat hij niets weet. Laten we daar ook niet te veel aan vasthouden.
Kennis zou weglopen. Mensen die het forum groot gemaakt hebben krijgen het mes in de rug. Dit is nogal een gevoelig punt. Er zijn inderdaad mensen die zich afgemeld hebben. Of dat dan ook direct inhoudt dat het kennisniveau van het forum daalt en het forum ten onder zal gaan is nog maar de vraag. Het is goed mogelijk, dat mensen met veel kennis die tot nog toe weinig gepost hebben dan wat meer gaan posten. De tijd zal het leren. De uitspraak dat mensen die het forum groot gemaakt hebben het mes in de rug krijgen snap ik al helemaal niet. Dat zou inhouden, dat mensen ook daadwerkelijk weggewerkt worden van het forum en dat dat puur komt door "nieuw beleid".
Vaak wordt genoemd dat geëist wordt dat de oude garde zich aan de nieuwelingen met hun "tere zieltjes" aan moet passen. Daarbij wordt ook aangegeven, dat dat niet kan: nieuwelingen horen zich altijd aan de bestaande groep aan te passen. Volgens mij hebben we op het forum bepaalde regels en iedereen hoort zich daar aan te houden: nieuwelingen en oud-gedienden! Dan hoeft niemand zich aan wie dan ook aan te passen; iedereen moet zich aan de regels aanpassen.

Aan de andere kant wordt er ook regelmatig aangegeven, dat sommige reacties simpelweg niet nodig zijn. Ik denk dat het dan zin heeft om even tot tien te tellen voordat je een reactie plaatst. Wat Herman al noemde: iedereen zit de hele dag met zijn smartphone, tablet, pc enz op het forum en kan er direct uit flappen wat in ze opkomt. Door het gebruik van een smartphone wordt vaak ook nog eens voor de verkorte variant van de boodschap gekozen. De beste remedie blijft hier nog altijd om je een beetje te verplaatsen in de mensen die het lezen. Houdt dat in, dat je de mond gesnoerd wordt? Nee, volgens mij niet. De boodschap kan best ok zijn, maar iets meer aandacht aan hoe het gebracht wordt en er kan voorkomen worden dat het tot een discussie op zichzelf leidt.
Wat volgens mij nooit een optie is: hard inhakken op wat je vindt dat iemand verkeerd doet, maar niet zeggen wat er dan beter kan. Daar wordt volgens mij niemand beter van. Zeg in dat geval niets. Schud gewoon je hoofd en ga lekker verder en lees de topics en reacties waar je je wel goed bij voelt.

Rol van de moderators
Het is op dit forum de laatste tijd best pittig om moderator te zijn. Eigenlijk kun je het nooit goed doen. Grijp je in komen er diverse discussies over "censuur" enz. Grijp je niet in dan komen er weer allerlei discussies over waarom de moderators het zo lang door laten sudderen.
Waarom moet iedere keer dat een moderator ingrijpt of in een topic als mod reageert er een reactie op die melding of ingreep komen? Velen noemen dat ze graag een forum zien waar gezegd kan worden waar het op staat en waar kritiek gewaardeerd wordt. Nou, dan zou ik zeggen: bij een ingreep van een moderator gewoon accepteren dat er ingegrepen is en het daarbij laten.

Hilco en Raymond hebben hun "baan" als moderator opgezegd. Waarom? Teveel tijd, te veel gezeik, te veel persoonlijke aanvallen, sfeer op het forum is niet goed enz. Lijkt er soms op alsof sommige discussies er op uit zijn om bepaalde moderators "af te zetten". Met Hilco is het zeker tegen het einde behoorlijk fel gegaan. Er wordt ook hier en daar genoemd dat de moderators Hilco de hete kolen uit het vuur hebben laten halen, maar dat is pertinent niet waar. Binnen het team van moderators is veel overleg. Er wordt wel meestal voor gekozen om één moderator met een bepaald topic bezig te laten zijn. Dus als "een moderators" een melding of ingreep doet is dat in principe een actie die iedere moderator zo had gedaan.
Regelmatig zag ik voorbij komen, dat de kennis van vliegvissen van moderators ter discussie gesteld werd. Die kennis is handig, maar niet nodig om een goede moderator te zijn. Moderators willen het gewoon gezellig houden. Enkel om te bepalen of iets off topic is of niet is bepaalde basis kennis wel gewenst natuurlijk.

Er wordt gedaan alsof moderators alles wat niet in hun straatje past verwijderen; dat is niet het geval. Van zoiets zou ik ook graag een voorbeeld zien. Maar er wordt dan ook regelmatig een felle opmerking geplaatst en direct erbij:"Verwijder dit maar", "Geef me maar een ban" of "Delete dit topic maar". Ik vraag me dan af wat het idee erachter is. Je weet dan dus dat je iets plaatst wat op zijn minst discutabel is...waarom?
Er zijn hier en daar wat grenzen. Het feit dat die er zijn houdt niet in, dat je die dan ook maar telkens moet opzoeken. Nu gebeurt dat wel regelmatig. Er worden topics geopend met titels waarvan je eigenlijk al direct verwacht dat het weinig positiefs zal opleveren.
Alles wordt zo overdreven gesteld. Een moderator die hoogheid of op zijn minst meneer genoemd wil worden. Daar is geen sprake van! Bij mijn weten zijn de moderators gewoon aanspreekbaar. Kun je het niet vinden met een bepaalde moderator? Dan zoek je toch even contact met een andere moderator?
Moderators hebben ook niet altijd tijd en zin om tot 2.00 uur 's nachts op het forum te zitten om bepaalde discussies in de gaten te houden. We hebben werk, gezin, hobby's enz. Misschien is dat in het achterhoofd te houden als je een discussie "op het scherpst van de snede voert"
Al met al moeten de moderators volgens mij zorgen, dat het forum voor iedereen een prettig forum blijft. De kaders waarbinnen de moderators werken zijn de regels van het forum en het redelijke. Je kunt het nooit iedereen 100% naar de zin maken, maar het moet op zich toch best mogelijk zijn om het voor iedereen prettig toeven te maken?

Groeien
Zelf heb ik geleerd niet te snel te oordelen als iemand zijn/haar Nederlands wat minder is. Een oordeel daarover kan al snel overkomen als dat je vindt dat zo iemand ook niet vaardig is (op vliegvisgebied) of dat zo iemand "minder" zou zijn. Het kan in ieder geval bijzonder kwetsend overkomen. En ook al is dat zo niet bedoeld, zo kan het wel overkomen. Dus heb ik geleerd me daar niet aan te storen. Voor iedereen die dit leest: ga eens bij jezelf na waar je in gegroeid bent. Zijn er dingen waarvan je vindt dat je ze beter doet dan voorheen voor de sfeer van het forum? Zijn er misschien nog dingen waarvan je weet van jezelf dat je ze nog kunt verbeteren om zo het forum te verbeteren? Hoeft hier niet genoemd te worden; dat zijn zaken die iedereen prima voor zichzelf kan bepalen.

Einde van het forum?
Ik kom in veel topics tegen, dat het forum ten dode opgeschreven is. Zaken als: "Dit is het begin van het einde", "Het kan vanuit hier alleen maar bergafwaarts" worden her en der genoemd. Ik weet niet wat de gedachtegang daarachter is, maar dat lijkt me nogal ver gezocht. Wat maakt het voortbestaan van dit forum onmogelijk? Feit dat sommige mensen vertrokken zijn? Feit dat moderators ingrijpen? Feit dat moderators niet snel genoeg ingrijpen? Feit dat discussies minder fel zijn dan voorheen?
Er wordt vaak genoemd wat er verkeerd is, maar hoe zou het wél moeten dan?
Wat mij betreft is dit niet het einde van het forum! Maar als we enkel nog maar discussiëren over de toekomst van het forum is het geen forum voor en door (beginnende) vliegvissers hoofdzakelijk over vliegvissen meer, maar enkel een forum voor en door vliegvissers.
Ik ga me er voor inzetten dit forum in leven te houden. Als moderator ga ik op dezelfde voet verder als waarop ik bezig was. Waar mogelijk probeer ik mensen zelf hun reacties aan te laten passen. Waar nodig grijp ik in en als het even kan laat ik weten wat ik gedaan heb en waarom ik dat gedaan heb. Wel ga ik voordat ik een moderatieactie doe deze even goed heroverwegen om er zeker van te zijn, dat het niet te snel is. Maar het helpt moderators enorm om zelf te kijken naar bepaalde punten. Wat mij betreft gaan we het weer gewoon hebben over vliegvissen en alles wat daar mee te maken heeft. Ik hoop dat we nog jarenlang plezier hebben van dit forum!

Troutbuster

Mooi verwoord Plantje! ::goodjob::

Ik ben het niet met alles eens, maar de grote lijnen kloppen wel!

AMEN!! (voorlopig)

Ik kom hier nog uitgebreid op terug!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Plantje

Heb er op basis van jouw discussie met Hilco nog een klein stukje aan toegevoegd over het al dan niet te snel ingrijpen door mods en daar voor mezelf ook een conclusie aan verbonden aan het einde. Denk dat je daar wel tevreden mee zult zijn ;)

Erwin

Wat mij betreft mag er veel vaker iets verwijderd worden. Zaken die uit de hand lopen moeten gewoon verwijderd worden dan leveren ze ook geen schade op. Dat is geen censuur maar gewoon schoonmaak. Bovendien gaan die zaken toch niet over vliegvissen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gerrit72



::agree::

Plantje en ERwin, helemaal mee eens!

Mooi verwoord Plantje

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Mooi verwoord Plantje, geeft stof tot nadenken.
Ik hoop dat iedereen de moeite neemt om dit goed te lezen.

obi-130

 ::zucht:: ::spam01::
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr gerrit

zo denk ik er over allemaal  ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::

Beertje

#7
Mooie gezegd Plantje.Misschien moeten de gedragsregels nog eens bij langs gelopen worden,om te kijken of ze nog voldoen.
Ik denk dat het belangrijk is dat de mod's klachten,opmerkingen, enz, over een bepaalde posting, inprinciepe alleen hoeven te toetsen aan deze regels.Zonder daar een persoonlijke mening over te hebben.Daar wordt het voor hen zelf alleen maar gemakkelijker op.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Erwin

Dat is een hele goeie Beertje. Dat houdt het objectief en eerlijk.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

hendri

Quote from: Erwin on March 01, 2013, 23:40:39
Wat mij betreft mag er veel vaker iets verwijderd worden. Zaken die uit de hand lopen moeten gewoon verwijderd worden dan leveren ze ook geen schade op. Dat is geen censuur maar gewoon schoonmaak. Bovendien gaan die zaken toch niet over vliegvissen.


verwijderen van toppics roept alleen maar meer vragen op. gewoon laten staan en eventueel op slot. transparant voor iedereen houden, dan onstaan er ook geen spookverhalen. dingen weg halen kan later altijd nog. maar geen lopende discussies. op slot ok, maar weg halen roept achterdocht op.
en erwin, het hoeft ook niet alleen over vliegvissen te gaan, veel mensen kennen elkaar hier ook persoonlijk, en dan heb je het ook wel eens over koetjes en kalfjes. (dat ging voor paar jaar terug zonder probleem samen met lullen over dat suffe vliegvissen.) ;D ;D

verder mooi verhaal plantje. ben benieuwd wat we er met zn allen van gaan bakken??

hilco

#10
Waar mogelijk probeer ik mensen zelf hun reacties aan te laten passen. Waar nodig grijp ik in en als het even kan laat ik weten wat ik gedaan heb en waarom ik dat gedaan heb. Wel ga ik voordat ik een moderatieactie doe deze even goed heroverwegen om er zeker van te zijn, dat het niet te snel is. Maar het helpt moderators enorm om zelf te kijken naar bepaalde punten. Wat mij betreft gaan we het weer gewoon hebben over vliegvissen en alles wat daar mee te maken heeft. Ik hoop dat we nog jarenlang plezier hebben van dit forum

Ik help je als collega mod graag mee Plantje!!

En niet voor ons eigen plezier maar in dienst van het forum !!

Plantje

Quote from: hendri on March 02, 2013, 14:40:49
verwijderen van toppics roept alleen maar meer vragen op. gewoon laten staan en eventueel op slot. transparant voor iedereen houden, dan onstaan er ook geen spookverhalen. dingen weg halen kan later altijd nog. maar geen lopende discussies. op slot ok, maar weg halen roept achterdocht op.
Ik ben dat wel met je eens Hendri. Ben ook van plan om dat wat meer te doen. Of mensen zelf verzoeken iets weg te halen (dan zijn ze het er ook mee eens, dat het er niet past en dat is natuurlijk ideaal) of anders aanpakken. Maar een discussie moet niet ineens gaten vertonen, omdat er dingen weg zijn gehaald. Dingen zomaar weghalen kan ook bij andere mensen dan de auteur (die je op de hoogte hebt gesteld) vragen oproepen. De afweging die bij mij altijd het belangrijkste is is: wat geeft het minste ellende? Soms is dat het verwijderen van een reactie, soms juist het laten staan van een reactie.
Quote from: hendri on March 02, 2013, 14:40:49
en erwin, het hoeft ook niet alleen over vliegvissen te gaan, veel mensen kennen elkaar hier ook persoonlijk, en dan heb je het ook wel eens over koetjes en kalfjes. (dat ging voor paar jaar terug zonder probleem samen met lullen over dat suffe vliegvissen.) ;D ;D
Ook wel eens. We mogen het best over andere dingen hebben. Iets hoeft niet per sé over vliegvissen te gaan. Maar de laatste tijd gaat het wel regelmatig iets te vaak over hoe het verder gaat met het forum, censuur, irritaties enz. Iets waar ik de hand ook in eigen boezem moet steken, want ik doe precies dat met bovenstaand relaas!

hendri

wat ik bedoel met over andere dingen hebben, is veel algemener dan de laatste tijd dat gemekker op het forum. als je toppics van 3jaar terug kijkt dan kom je vanzelf wat tegen wat ik bedoel.