Werp advies

Started by hslagter, August 24, 2013, 22:01:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hslagter

Ik heb een beginnerssetje aangeschaft om de beginselen onder de knie te krijgen. Lessen volgen is wat lastig, omdat we met een binnenvaartschip altijd onderweg zijn in België en Frankrijk. Ik heb de eerste worpen in de Antwerpse haven gedaan. Met de ervaring op het gebied van werpen van scheepslijnen kwam ik een eind. Echter nog niet voldoende. Ik zal de eerste pogingen beschrijven en hoop dan dat iemand wat tips kan geven.
De lijn kan ik vieren en hou goed in de gaten om de hengel tussen 1 en 11 uur te laten bewegen. De snelheid van de lijn haal ik uit de top. Voorlopig heb ik tussen de 5 en 7 meter laten vieren en zag de lijn sierlijk van voor naar achter bewegen. Vol verwachting presenteer ik vervolgens de vlieg maar het resultaat is een hoopje lijn in het water op een afstand van 3 meter. In de gevallen dat de vlieg wat verder komt, ligt de lijn in krullen in het water. De lijn lijkt in één keer de snelheid kwijt te raken.
Wie kan mij één of meerdere tips geven die ik kan proberen als we weer afgemeerd liggen in een Frans kanaaltje?

weerwolf

ja dat moet je echt zien waar het mis gaat.....wat heel leerzaam is om je werpoefeningen te filmen, dan zie je zelf ook wel waar het fout gaat.
En filmpjes kijken op youtube dat kan ook heel leerzaam zijn.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Herkenbaar en toch ook weer niet... Ik bedoel dat je zonder gezien te hebben wat iemand doet, maar lastig advies kunt geven over de verbeterpunten.

Wat Marten al aangaf is de Stop.... een van de meest voorkomende dingen die fout gaan. Welke tijds aanduiding van de klok je ook gooit, als de stop niet goed is valt de lijn vaak als een plumbpudding in elkaar.

Het mooist zou zijn om een paar uurtjes met iemand te oefenen. Als je een keer in de buurt van Arnhem of zo aanlegt, wil ik je best helpen.

Ik vind de bijgaande video's erg goed. Er wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de worpen zouden 'moeten'. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid worpen... Gewon bij de basis beginnen en lekker oefenen.

http://www.youtube.com/results?search_query=cast+that+catch+fish&oq=cast+that&gs_l=youtube.1.0.0l2.14279.16078.0.18869.9.9.0.0.0.0.154.761.6j3.9.0...0.0...1ac.1.11.youtube.XAql_Sd1INM

Groet en veel plezier....


Sieger

hslagter

Vandaag liggen we in Amsterdam en kon ik tegen de donkere achtergrond van een ander schip de lijnbeweging zien. Daar kon ik al heel wat zien, te snel of te traag wisselen van richting. Het lukte me ook om regelmatig de lijn neer te leggen. Alleen wat ik dat moment goed deed weet ik niet. Het gegrip afstoppen is mij nog niet helder. Moet ik de lijn afremmen of de hengel?
Maar goed vandaag (de 2e keer) ging het al beter. Ik moet wel opletten dat ik een buurman schip niet vasthaak.
Bij ons schip zat er vandaag wel leven in het water en natuurlijk kon ik het niet laten om een poging te doen. Helaas kan ik geen trofee melden. Ik vroeg mij af wat de vlieg in het water moet doen. Bewegen door het water lijkt mij niet erg natuurlijk, maar hoe trek je de aandacht onder de waterspiegel dan? In ieder geval bedankt voor jullie adviezen en reacties. Als je nog meer te binnen schiet hoor ik ze graag. In de buurt van Arnhem komen we nauwelijks. Ooit een keer met de 4 daagse in Nijmegen afgemeerd. Meestal zitten we in Brabant of Limburg.

Hans Slagter.

Sieger

Hoi Hans,

Met 'afstoppen' wordt bedoelt dat je de hengel aan het eind van je worp (abrupt) laat stoppen.

Neem eens een verfkwast en doop die in het water. Als je die normaal heen en weer laat slingeren, dan komt er water uit maar het valt kort bij op de grond.
Nu maak je een pendelbeweging en stopt de kwast plotseling aan het eind van de beweging. Je ziet dat het water uit de kwast schieten. Dat is precies wat een hengel ook met de lijn doet...

Hoop dat dit iets verduidelijkt....

Mvg,

Sieger


Sieger

weerwolf

mooie beeldspraak sieger!

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Quote from: Sieger on August 24, 2013, 23:38:45
Herkenbaar en toch ook weer niet... Ik bedoel dat je zonder gezien te hebben wat iemand doet, maar lastig advies kunt geven over de verbeterpunten.

Wat Marten al aangaf is de Stop.... een van de meest voorkomende dingen die fout gaan. Welke tijds aanduiding van de klok je ook gooit, als de stop niet goed is valt de lijn vaak als een plumbpudding in elkaar.

Het mooist zou zijn om een paar uurtjes met iemand te oefenen. Als je een keer in de buurt van Arnhem of zo aanlegt, wil ik je best helpen.

Ik vind de bijgaande video's erg goed. Er wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de worpen zouden 'moeten'. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid worpen... Gewon bij de basis beginnen en lekker oefenen.

http://www.youtube.com/results?search_query=cast+that+catch+fish&oq=cast+that&gs_l=youtube.1.0.0l2.14279.16078.0.18869.9.9.0.0.0.0.154.761.6j3.9.0...0.0...1ac.1.11.youtube.XAql_Sd1INM

Groet en veel plezier....
Wow! Die vent werpt wel sierlijk en goed! Daar kunnen velen (waaronder ikzelf) nog wat van leren!

Arno

Waar ik mijzelf in het begin op betrapte is dat ik mooie worpen maakte maar dan de laatste worp veel te veel kracht zette
en dan valt je lijn ook als een plump pudding naar beneden
dus ook je laatste worp rustig doorgaan en dan je hengel afstoppen en lijn laten schieten en dus niet denken ik zal hem nu eens een zwiepert meegeven.

doe er je voordeel mee en succes met oefenen

Gr Arno

peter

Top uitgelegt Sieger
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm