keuze vlieg

Started by adje, July 12, 2017, 14:47:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

adje

hoi , ben nieuwkomer hier , zit momenteel in nohan sur semois te frankrijk , kom hier men 3e jaar nu , alleen het vliegvissen wil  me nie zo lukken , 3 kopvoorntje s van een 15 cm gevangen dit seizoen , het probleem is dat men vliegjes na een aanbeet blijven zinken , hoe kan ik dit voorkomen ? greets Ad

Rena

#1
Hei Adje,
Je kan het volgende doen:
- valse worpen met een korte lijn , dus hoge frequentie, de vlieg droogt dan, of een elastiekje waar je de vlieg mee droogt (uitrekken en dan "pling").
- is dit niet genoeg, dan kun je amadoe, droog poeder, of een inlegkruisje oid gebruiken om de vlieg eerst te drogen.
- je kan de hackle en de staart van de vlieg invetten, met het vet van je neus, speciaal vet of cdc olie (gebruik ik voor alles).
Bovenstaande geldt als regel,maar afhankelijk van de vlieg zijn er ook uitzonderingen.

Het kan ook liggen aan de manier waarop de vlieg op het water land, is dit te hard, dan zinkt de vlieg meestal.
Je moet dan je afworp verbeteren; je stopt op tijd, de lijn moet in de lucht "afrollen",  en wijst je hengeltop richting het wateroppervlak.
De lijn en vlieg landen dan netjes en luchtig op het wateroppervlak.

Verder is het een kwestie van proberen en ervaring.

Succes, Peter

Scaramouche

Precies alles wat Peter schrijft. Nu is het wel vaker zo dat een vlieg minder goed drijft na een aanbeet. Het simpelste is om dan van vlieg te wisselen en de beslijmde/doorweekte vlieg een tijdje te laten drogen. Zeker als de vissen leuk stijgen is dat de beste manier om effectief te vissen; als de helft van je drifts niet goed zijn door een geneusde vlieg verspil je ook de helft van je effectieve vistijd. Dan heb je er meer aan om een verse vlieg aan te knopen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

adje

thnx ga ik eens proberen se , heb hier ook gelezen dat de leader , best in 2 stukken is va 20/00 naar 12/00 dus ga dat ook eens aanpassen , heb nu 1.5 m 16 /00 genomen
zo zie je maar leer ik nog bij ook ;-)
grts

Rena

Quote from: adje on July 12, 2017, 16:14:34
thnx ga ik eens proberen se , heb hier ook gelezen dat de leader , best in 2 stukken is va 20/00 naar 12/00 dus ga dat ook eens aanpassen , heb nu 1.5 m 16 /00 genomen
zo zie je maar leer ik nog bij ook ;-)
grts

Hier moet je voorzichting zijn, want leader is een rekbaar begrip.
Voor de meeste visserij gebruik je een tapse leader, van vrij dik bij de vliegenlijn tot geleidelijk dunner wordend naar de tip.
Als ik je goed begrijp, gebruik je twee stukken tippetmateriaal, dit is voor de meeste visserij niet ideaal.
Een goede leader zorgt ervoor dat de energie van de worp geleidelijk over wordt gedragen naar de tip, dus de vlieg.

Voor een beginner is een korte leader met een sterk taps verloop het makkelijkst, maar dit is afhankelijk van de werptechniek.
De leader kun je het best eindigen met een tippetringetje, waaraan je de tippet bindt en uiteindelijk de vlieg.
Dus, vliegenlijn, leader, tippetring, tippet en de vlieg.

Er is hier echter veel mogelijk en zonder aanvullende informatie kan ik alleen maar algemeen antwoorden.

Groeten, Peter

adje

thnx zal er zeker eens rekening mee houden grts