Steur terug in Nederland

Started by A{b}r{a}xa{s}, April 06, 2012, 07:48:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Steur terug in NederlandBericht uitgegeven door ARK op vrijdag 6 april 2012
bron : http://www.natuurbericht.nl/?id=8033

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaat in samenwerking met ARK Natuurontwikkeling en Sportvisserij Nederland de steur herintroduceren in de natuur. In mei worden ruim 40 gekweekte steuren uit Frankrijk in de Kaliwaal bij Nijmegen uitgezet. Die zwemmen dan richting de Rijn.
Steur (foto: Bram Houben)
Steur (foto: Bram Houben)

Door onder andere vervuiling en overbevissing is deze soort hier in de jaren '50 uitgestorven.
De Atlantische steur brengt zijn volwassen leven grotendeels op zee door, maar trekt voor de voortplanting de rivieren op. De meeste onvolwassen dieren blijven dicht onder de kust en in het estuarium, de overgang van rivier naar zee. Over volwassen steuren is veel minder bekend. Sommige steuren maken zwerftochten van duizenden kilometers, maar de meesten gaan niet verder dan enkele honderden kilometers van de riviermonding. Alleen als al deze plekken weer van voldoende kwaliteit zijn en bereikbaar zijn, dan heeft deze soort weer een kans in de Rijn. Na jaren van grote inspanning is de Rijn herstellend en schoner dan voorheen. Veel oorzaken van het bijna uitsterven zijn inmiddels verdwenen. De terugkeer van de imposante steur kan een geweldig symbool worden voor het herstel van de Rijn.Het uitzetten van de steur maakt deel uit van de festiviteiten rondom het 50-jarig bestaan van het WNF.



Hans-oet-remunj

Toch geweldig he...  zeeforel, fint, zalm, houting, elrits, elft en dan nu weer de steur..... :)

Als ik nog terug denk aan mijn jeugd, hoe smerig dat water toen was... :o

Gerrit72


Da's goed nieuws! Wat voor vlieg gebruik je voor een steur :o?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Hoe smaakt dat eigenlijk?  8)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

Ik heb het ooit gegeten in rusland... redelijk lekker, niet spectaculair...een beetje als karper oid..

maar die eitjes....wow...echt wel  :-X

ben

Kunnen deze Steuren zich ook voortplanten???

Koen

das de bedoeling denk ik  ;D

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: ben on April 06, 2012, 18:09:45
Kunnen deze Steuren zich ook voortplanten???
wel een goede vraag, als ze nu hier uitgestorven zijn, hoe groot is dan de kans dat 2 van die 40 die worden uitgezet, elkaar nog eens tegen zullen komen ?

Rene V.

2 of3 jaar geleden heeft een sportvisser een redelijke steur gevangen in het Haringvliet.Volgens'deskundigen' was dit een wilde steur,dus geen uitzetter.

Groet Rene V.

HappyFisherman

Uitzonderingen houdt je altijd. Je wilt toch niet stellen dat er in het Haringvliet een zelf onderhoudende populatie bestaat?

Het uitzetten van 40 (!!!) steuren in een open watersysteem vind ik dan ook de grootste kolder die er bestaat... Het zal best ergens goed voor zijn, maar waarvoor  ???
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.

Je hebt gelijk wat betreft een populatie in het Haringvliet,lijkt mij ook sterk.Wel lijkt het mij dat met de opening van het Main/Donau kanaal een hoeveelheid voor ons vreemde vis meekomt zoals meerval,steur en grote hoeveelheden roofblei,die zich wel voortplant.Volgens mijn idee zijn er wel kansen voor deze nieuwe soorten,maar ik kan er ook geheel naastzitten ben geen vis-o-loog of deskundige,maar hoor en lees wel interessante ontwikkelingen.


Groet Rene V.

HappyFisherman

En daarbij niet te vergeten ALLE soorten nieuwe grondels...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.

Ik ken eigenlijk alleen die grondel uit de Nieuwe waterweg,hele mooie visjes waarvan ik de  kop een beetje vind lijken op een zeewolf maar dan heeel klein en bijzonder.Wil je iets vertellen over andere soorten?

Groet Rene V.

HappyFisherman

Morgenvroeg mag ik weer moeilijk doen over welke soort het nu eigenlijk is tijdens het tellen (is het nou een zwartbek-, kesslers- of een marmergrondel)... Indien je meer wilt weten over andere soorten vissen kan ik je beter verwijzen naar de vissengids van sportvisserij NL:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/?page=vissengids


Vliegvissen is bevlogen vissen...