De Aalscholver

Started by j.klopper, April 26, 2013, 09:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Quote from: j.klopper on April 27, 2013, 12:33:21
laatste poging om met een voorbeeld deze muur van dommigheid te doorbreken.

Wat nou? Geef je het op? ;)

OVM is afgesloten biotoop, en vissen kunnen niet vliegen. Anders vraten die forellen ff snel die haringen op en gingen  richting haven van Enkhuizen. Zou mooi zijn toch?
o nee, want daar worden ze meteen opgevreten door die 3 kolonies.....

Heintje Davids

Om het een muur van dommigheid te noemen omdat anderen het niet met je eens gaat mij wat ver. Misschien heb je wel gelijk met je stelling dat natuur zichzelf reguleert maar vraag me wel af waarom zoveel diersoorten zijn uitgestorven of met uitsterven bedreigd worden. Voor ieder positief (semi)wetenschappelijk onderzoek over de aalscholverpopulatie is als tegenwicht wel een negatief stuk te vinden dus ik ben wel benieuwd waarom je jezelf zo focust op dit artikel en het tot een soort evangelie verheft.

Marksman

Voorbeeldje, jaren geleden was er een slootje bij mij in het dorp waar zelfs mijn kleine neefje van 3 dikke ruisers
kon vangen. Toen kwamen er aalscholvers in dat slootje en was het uit met de pret. Toen er bijna geen vis meer zat zag je deze vogels ook niet meer. De laatste jaren bleek het weer beter te gaan en kon je weer wat vangen, tot enige weken terug de aalscholvers er weer zaten. Weet nu de uitslag al en als je er dan ook nog zwermen van tientallen over ziet komen en neer ziet strijken dan zinkt mij de moed in de schoenen. Dus in mijn ogen is er wel degelijk verband tussen veel aalscholvers en een slechte visstand in polderwater.

Raymond

Quote from: j.klopper on April 27, 2013, 12:33:21
laatste poging om met een voorbeeld deze muur van dommigheid te doorbreken.

Nou ja zeg, nou wordt het helemaal mooi. Meneer de naïeveling die gelooft in een super subjectief propaganda-artikel van het groene front beticht ons van een 'muur van dommigheid' omdat wij het niet eens zijn met zijn stelling. Uiteraard zijn wij vissers ook hartstikke subjectief want die zwarte vogels vreten onze sportvissen op. Maar laat ik het zo stellen, wie loopt er het meeste langs het water? Volgens mij zijn dat echt wel de sportvissers en als er ook maar iets aan de hand is of gebeurt (is), zijn de sportvissers meestal degenen die dit het eerste opmerken. En de meesten van ons zijn echt niet achterlijk. Wij hebben onze 'eigen' empirische wetenschap waardoor we heel veel weten van het water en het leven daarin. Ik laat me die onzin van dat artikel in ieder geval niet wijsmaken!

Amen! I rest my case!  :-\
::wtf::

Beertje

Zo is dat Raymond.Ik vraag mij eigenlijk af of er wel een onafhankelijk onderzoek rapport over aalscholvers bestaat!Zo ja,welke dan?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Burgerking

nou nog èèntje dan  ::)

dus als we het niet met jaap eens zijn, zijn we dus allemaal dom ?
dan kan dit draadje dus gewoon dicht want de definitie van een forum is volgens mij dat het een openbaar discussie platform is, als jij totaal niet open staat voor de meningen en reacties van andere gebruikers en ons gewoon als dom weg zet dan schiet dit hele verhaal zijn doel totaal voorbij .
en wat heintje al aanhaalt , waarom iemand met zoveel passie het artikel van een ander deelt op een forum en daarna de mensen die een gewone gezonde discussie willen voeren over de inhoud van dit artikel op deze manierweg zet .

het is in mijn ogen vanaf nu echt een nutteloze discussie daar er bij een discussie van 2 kanten wordt gesproken en geluisterd.

de groeten   ::delete::

Beertje

Burgerking,goed gesproken.discuteren doe je met argumenten en niet door de tegenstander die het niet met je eens is weg te zetten als onwetende.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hans-oet-remunj

Rondom de  beruchte (inmiddels historische) sprinkhaanplagen  in noord afrika heerst een aannemelijk  evenwicht....  wel een evenwicht met nogal wat excessen indien de mensch niet regulerend optreedt .. ::)

Ik neem aan dat Jaap bedoelt dat deze  sprinkhaan regulerende activiteiten in principe ongewenst en overbodig zijn want de natuur reguleert zichzelf ?  ???











Beertje

Ja hoor,de natuur regelt zich zelf.het gaat z'n voedsel halen daar waar het meest en makkelijk voorhanden is.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rene V.

Er zijn vliegvissers die ook jagen.Twee hobby's in een klap dus 8)

Rene V.


Beertje

Rene v,met'n dubbel loops?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rene V.

juist Beertje,de goede ideeen rollen over tafel :D

Rene V.

Burgerking

Lekker vis eten en wild , wat zijn we toch een stel bourgondiërs met z'n allen hè .
::bbq:: ::bbq:: ::bbq:: ::bbq:: ::bbq:: ::bbq::

catchem

Vissen is toch leuker dan jagen. Een gevangen vis kan je terugzetten, een van de mooiste dingen om te doen. Een geschoten haas zet je niet snel meer terug  ;)

Beertje

Cathem,nee,maar je hebt wel een hoop dubbing. ;) ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

HappyFisherman

Zo lang de J nog voor Jaap staat en niet voor Jezus hoeven we je toch niet te volgen? ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

RiverHunter

Om die populatie Aalscholvers in toom te houden, is er een hele goede oplossing, en dat is In de kolonies de eieren te schudden, zo worden hier de meeuwen kolonies ook klein gehouden. Maar ja, dan heb je dat andere soort Aalscholver nog, en die moet meer bestreden worden door BOA's veel meer controleren op die Poolse Aaalscholver, die moet je juist het water in schoppen ::bubbels:: ::geweld:: ::zucht:: duurt te lang, de zelfde afloop alles wegevist op naar het volgende water, en alles verkopen naar Rusland. ::ban::

Fred


Bekeerling

Goed artikel inderdaad  :)

Beertje

Op dit artikel is alreeds (ik weet niet precies wie) door de groene maffia commentaar geleverd.Dat de huidige populatie aalscholver exoten zijn ,werd door hen afgedaan als "onzin" deze beesten zijn al zo lang hier dat ze inmiddels inheems geacht mogen worden?? ::wtf::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

catchem

Tja beertje, zo is het met de fazant ook gegaan, van oorsprong een aziatische vogel. De grijze rat, de snoekbaars. Ik denk dat er nog veel meer op te noemen zijn. Aalscholvers uitroeien is onmogelijk (of we moeten de beroepsvissers vragen een handje te helpen, die hebben eeuwen ervaring met uitroeien van diersoorten). Dan liever een natuurlijke balans. Dat er in Nl. er erg veel zijn is wel duidelijk, de grote vraag is; kan de mens deze balans herstellen of moet de natuur dit zelf doen?

Raymond

#71
Mijn persoonlijke mening is dat de meeste groene mafialeden absoluut geen verstand van natuur hebben. Boeren, jagers en vissers hebben de grootste kennis van natuur, hoe je dat ook bekijkt. Uiteraard zijn er wetenschappers die een enorme theoretische kennis hebben omtrent natuur maar de meeste hierop gebaseerde ingrijpen lopen funest af en worden na enkele (soms wel tientallen) jaren weer teruggedraaid of veranderd. Natuur kun je namelijk niet maken, die reguleert zichzelf. En alleen als ze uit balans is, en dat komt eigenlijk zo goed als alleen maar door de mens, zou de mens mogen ingrijpen. De grootste leugen vindt hier bij mij voor de deur plaats, 'de Grensmaaswerken'. Zogenaamde hoogwaterbescherming in combinatie met natuurontwikkeling. Dit is niet meer dan een goedkope manier van grindwinning, het gaat gewoon alleen maar om geld. Ik ga hier niet verder op in want dan zit ik de hele ochtend te schrijven maar dat wordt echt meer dan een groot drama en ik voel me een roepende in de woestijn. Vol verbazing hoor ik soms nog sportvissers roepen dat het allemaal geweldig mooi gaat worden, maar wacht toch maar af...

Terug  naar die groene mafia. Mijn vermoeden is, en het is nu heel gevaarlijk wat ik ga zeggen, dat hun de visstand niets interesseert. Met de vissen verdwijnen nl. ook de sportvissers, dus voor hun een grote doorn in het oog verdwenen. En die visstand? Ach, daar zie je op de eerste plaats toch niets van en ten tweede, dat komt wel weer goed vroeg of laat.

Pas op, ik ga niet beweren dat natuurbescherming niets oplevert, maar het soort natuurliefhebbers dat de zwarte vogels beschermt, heeft een soort van extremistische instelling. En extremisme, op welk gebied dan ook, laat de weegschaal altijd doorslaan naar een kant. Dat zien we over de hele wereld.
::wtf::

Beertje

De "aalscholvertaliban" ::wtf::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Heintje Davids

Of boeren, jagers en vissers de grootste kennis van de natuur hebben waag ik te betwijfelen. Tenminste, als ik zie wat boeren in de polders achter mijn huis durven achter te laten aan oude verfblikken, onkruid gif en weet ik veel wat voor rotzooi, geloof ik er niets van dat zij -of in ieder geval een deel van hen- nu zoveel ophebben met duurzaamheid en natuur. Uiteindelijk gaat het hen over het algemeen ook maar over het hier en nu. Eigenbelang dus en niet eens onbegrijpelijk. En ik las net nog een topic over iemand die het verschil niet weet tussen een serpeling en een haring. Op zich niet erg want je kunt niet alles weten maar om hem dan te bombarderen tot natuurkenner  :). Voor de rest kan ik overigens best een heel eind met je meegaan Raymond; uiteindelijk gaat het in veel gevallen over geld en eigenbelang. Maar ik denk ook dat wij sportvissers geen haar beter zijn. Mijn belang is ook dat ik graag mijn visjes wil blijven vangen en ook al zou het zo zijn dat de natuur zichzelf wel weer regelt, dan heb ik niet het geduld en de tijd om hier op te wachten. Natuurlijk hoop ik dat mijn kleinkinderen later ook nog kunnen vissen maar ik leef in het heden en wil nu graag vissen en niet wachten tot het allemaal uit zichzelf is gestabiliseerd. Eigenbelang dus! En extreme uitwassen zijn er helaas altijd, ook in ons wereldje.

HappyFisherman

Als we het dan toch over eigenbelang hebben. Ik denk dat er prachtige vette zwarte hackleveren van zo'n beest af komen. Tijd voor de Cormoran Cruncher, de Black Speyscholver of de Aalspider!
Vliegvissen is bevlogen vissen...