De Aalscholver

Started by j.klopper, April 26, 2013, 09:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.klopper

 Eerst goed lezen voordat we domme dingen gaan roepen.



                                                                                                                                                                                http://www.natuurpuntgent.be/snepartikels/jg10_nr3_de_aalscholver.pdf

Gert

Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar wat ik begrijp is de strekking van het verhaal:
Het bestand aan aalscholvers (en andere vis- en vleeseters) reguleert zichzelf omdat het aantal zich aanpast aan het voedselaanbod. Dus meer aalscholvers betekent dat er ook een hogere visstand zou zijn.

Wat ik nog niet heb zien staan (weet niet of er iets over gezegd wordt):
Vroeger zag je de aalscholvers "alleen maar" op het IJsselmeer en de Waddenzee (en misschien ook wel op ander groot water). Maar nu kom ik ze overal tegen, tot aan de kleinste slootjes in de woonwijken aan toe. Ja, dan klopt het inderdaad wel dat het visbestand groter is dan vroeger - de spreekwoordelijke vijver waarin gevist wordt is groter geworden....

Groet,
Gert

PS
Zal het hele verhaal eens doorlezen, maar zit nu ff aan een "tussenbak" op m'n werk.   

sjoerd

Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 09:52:48
Eerst goed lezen voordat we domme dingen gaan roepen.

                                                                                                                                                                               http://www.natuurpuntgent.be/snepartikels/jg10_nr3_de_aalscholver.pdf

Nou we hebben het goed gelezen maar wat een eenzijdig naar de vogelliefhebbers geschreven artikel is het zeg.
Bijv hun bewering dat de aalscholvers alleen maar de middenklasse vissen pakt dus 15 tot 25 cm en dat is zo goed voor de kleine visjes, En die kunnen dan snel groeien en zijn het jaar daarop(grotere kul heb ik nog nooit gelezen  Klopper) groot gegroeid. Laat ik nu denken dat een voorntje er jaren over doet voordat deze een beetje formaat heeft maar in hun optie is dat dus in één jaar. Droom maar lekker verder
::blabla::

j.klopper

Ik denk zelf dat een aalscholver zal eten wat ie het meest tegen komt en dat zullen vissen zijn tussen 0 en 15cm ,jaarklassen van 1,2 en3 jaar oud.
En hierbij wordt automatisch weer het principe van natuurlijke selectie toegepast,de zwakke exemplaren worden er tussen uit geselecteerd.
Hoofdzaak vh verhaal is:A het aantal aalschovers is niet een miljoen.
B het aantal aalscholvers blijft al jaren gelijk.
C Op een gegeven moment ontstaat er evenwicht tussen hoeveelheid vis en aalscholvers.

Los van bovenstaande ,ik denk dat een voorn makkelijk in een jaar of 5 25cm wordt.Als ik zie hoe snel het net uitgekomen speldaas hier groeit 's zomers.
Karper is na 3 jaar al 35cm,snoekbaars na 3 of 4 jaar 42cm.

Wat me vooral stoort is het domme gebral altijd over die aalscholver.
Grappig is dat een jaar of 40 geleden precies het zelfde werd geroepen over de snoek[in een achterlijk land als Ierland nu nog]



HappyFisherman

Prachtig staaltje van suggestief gebruik van bronnen. Deze zijn eenzijdig of van onvoldoende niveau om gedegen conclusies uit te kunnen trekken.

Volgens mij kan iedereen toch zien dat het figuur van de RAVON aangeeft dat de populatie de afgelopen 15 jaar, ten opzichte van de vroegst bekende cijfers (toen de mensch nog minder invloed heeft gehad op het ecosysteem) explosief gestegen is. Geen enkel ecologisch systeem kan zo'n explosie van 1 bepaalde groep aan.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

Onze oosterburen denken toch ook iets minder positief over na leeggevreten forelkwekerijen en  rivieren waar ze de visstand (mn vlagzalm) gedecimeerd hebben. Ik heb ook al eens geschreven over het feit dat aalscholvers de voor hun te grote vis (Gooimeer) enorm beschadigen en die dus ook als verloren moet worden beschouwd.
Ik ben ook een vogelliefhebber maar deze zwarte vloot is mij toch teveel van het goede  ::hand::

grtn

Frans

HappyFisherman

Vorige week tijdens het monitoren vloog er een aalscholver weg uit de prutslootje waar we moesten vissen. 20cm diep en vissoorten die sowieso al niet groter worden dan 10cm. Hoe moet die aalscholver dan weten dat de middenklasse daar maar 4-6 cm is en hij alleen deze moet wegeren voor een gezonde visstand?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

RonM

Eens een ander geluid over aalscholvers is een goede zaak!
Sinds enkele jaren ben ik fervent vliegvisser en alles wat ik tot nu toe erover gehoord heb waren meningen. Er wordt beweerd dat de aalscholver de oorzaak is van achteruitlopende visstanden. Maar het feitelijk aantonen heb ik nooit gezien. Dit is de eerste keer dat ik een artikel zie waar een gedegen onderzoek achter zit. En in de kern van het verhaal denk ik dat het terecht is als je zegt: hoe meer aalscholvers, hoe meer vis er moet zijn. Ik heb dat ook gehoord over de fuut. Die zie ik inderdaad ook steeds meer.
Overigens kan ik melden dat mijn vangsten jaarlijks groeien! Maar wellicht heeft dat meer met groei aan ervaring te maken. :)
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

j.klopper

Ik lees net in Het Visblad dat er in de Noordzee 2.3 miljard kg aan haring zit.
Voedsel vd haring:vis.

Oplossing voor haring en aalscholver?

A afschieten

B overzetten op vegetarisch dieet

C Eindelijk snappen dat in de natuur alles en iedereen de gewoonte heeft om elkaar op te vreten zowel boven water[waar je het de aalscholver ZIET doen]als onderwater [wat je niet ziet,maar wel degelijk gebeurd]en dat gaat al miljoenen jaren goed.



Hans-oet-remunj

Gebakken aalscholver is overigens een delicatesse..

Van horen zeggen natuurlijk.... ;)

HappyFisherman

Je bent al net zo suggestief als al diegenen waar je tegen ageert Jaap :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Dat het een naar de achterban (vogellaars) toe geschreven verhaal is,is duidelijk.Maar er zit toch iets in wat naar mijn mening wel een kern van waarheid in zit nl:dat aalscholvers een voorkeur hebben voor vissen tussen 10 en 30 cm.Een jaar of 10-15 geleden is er in een bekende plas bij mij in de buurt een visserij onderzoek geweest.Uit dat onderzoek bleek dat er 2 complete jaarklassen vis ontbraken (inderdaad vissen van die grote) en laten er nu op deze plas ook toevallig heel veel aalschovers Huizen/jagen.

Ook het steeds helder wordende water heeft zijn bijdrage geleverd.Tot aan de jaren 90 van de vorige eeuw was het water in de meeste plassen,kanalen en rivieren weinig doorzichtig door drek en algen.vanaf die tijd is de kwaliteit van het oppervlaktewater sterk verbeterd wat betreft doorzichtigheid,het geen voor de opzicht jagende aalscholver ideaal was.

Dat je de aalscholver in zelfs kleine slootjes tegen komt,kan wel eens komen omdat er op het ijsselmeer steeds minder vis zit voor zo'n grote groep vogels.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hans-oet-remunj

#12
Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 12:50:01
Wat me vooral stoort is het domme gebral altijd over die aalscholver.

tot 20 a 15 jaar geleden had ik vele dagen dat ik zonder al te veel moeite 100+ vlagzalmen op een dag ving, op meerder locaties op ~ 2 a 3 uur rijden van mijn woonplaats.  Op een aantal van die locaties mag je nu blij zijn als je er 10 vangt, of zelfs maar 1. Ik denk niet dat ikslechter ben gaan vissen. Wel minder, in elk geval op die locaties.. Diverse binnen en buitenlandse fora en vliegvis collegas bevestigen deze ervaringen:  De valgzalm vangstcurve verloopt omgekeerd evenredig met de aalscholver populatie. Daar zijn diverse onderzoeken naar geweest, die voor mij in elk geval  aansluiten op eigen ervaring.

Nice try van de vogelliefhebbers, maar waarom zou ik dat nieuwe verhaal over die mooie vogel moeten geloven ?  Het sluit voor mij in elk geval niet aan op mijn ervaringen.  :(

En ja, de meeste van die 100+/dag vlagzalmen waren 20-35 cm...dus ook dat klopt dan weer  ;)

Heintje Davids

Blijf het altijd lastig vinden. Aan de ene kant geloof ik in zelfregulering in de natuur, alleen wordt zelfregulering tegenwoordig geïnitieerd door het ingrijpen van de mens. Eerst zorgen wij ervoor dat aalscholvers aan de kust bijna geen eten meer kunnen vinden doordat we alles hebben weggevangen cq vervuild met gevolg dat het slimme beestje nieuwe voedselbronnen aanboort. Wat dat allemaal voor gevolgen heeft, negatief of positief kan ik niet beoordelen want daar heb ik geen verstand van. Ik kan hooguit een mening vormen op hetgeen ik waarneem maar of dat dan ook meteen terechte conclusies zijn? Ik vraag het me af.
Wat ik wel weet is dat onderzoeken die zijn opgezet vanuit een natuurvereniging oid altijd positief uitpakken voor de opdrachtgever, net zo goed als onderzoeken met een, voor de vogels negatieve uitkomst, meestal in opdracht van sportvisserijverenigingen zijn uitgevoerd.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat onderzoeken in opdracht van.. zelden echt objectief zijn omdat de opdrachtgever de gegevens alleen wil hebben om zijn stelling of plannen te onderbouwen. Het werkt eigenlijk op alle gebied zo; of het nu gaat over de schade die een bepaald beest veroorzaakt of dat het gaat over een bedrijf dat graag veranderingen wil aanbrengen. De gegevens van zo'n onderzoek zijn vaak nog best redelijk valide maar de conclusie wordt naar de mond van de opdrachtgever geschreven.
Pfff, eigenlijk een veel te lang betoog om aan te geven dat ik het ook niet weet en er dus ook geen mening over heb  :)

Hans-oet-remunj

het probleem is de koude winter

Als er een langere vorstperiode is dan vriest al het stilstaande water dicht en vliegen die krengen naar de beken en riviertjes die nog open zijn in de eifel/ ardennen / sauerland etc. Dat zijn veel vogels op weinig hectares beek, de rest kun je invullen. De beken staan dan meestal ook nog laag, omdat kouide perioden vaak ook droge perioden zijn... extra makkelijk vissen dus....

Al zal dit niet elk jaar gebeuren, een frequentie van bv eens in de 5 jaar is al meer dan funest..

Dit soort nuances worden gladgestreken in die algemene statistische benaderingen over evenwicht en aantal ton vis per jaar voor heel nederland... gewoon bullshit. 

Raymond

Dit is het zoveelste subjectieve verhaal over deze vogel. Iemand die dit gelooft is in mijn ogen heel naïef. En wie ooit eens een jagende kolonie aalscholvers heeft gezien, weet echt wel beter, dat is dus een echte drijfjacht. Ik kan je verzekeren dat daar je nekharen van overeind gaan staan. En het gebazel over een bepaalde maat vis waar ze hun voorkeur voor hebben is ook onzinnig. Het zal best wel waar zijn maar als een bepaalde maat geheel wordt opgegeten houd je op den duur evengoed geen vis meer over.

De aalscholver is een prachtige vogel maar de populatie is echt destructief groot voor de visstand op wateren waar een kolonie huist.
::wtf::

Hans-oet-remunj

Quote from: Hans-oet-remunj on April 26, 2013, 17:36:39
het probleem is de koude winter

Als er een langere vorstperiode is dan vriest al het stilstaande water dicht en vliegen die krengen naar de beken en riviertjes die nog open zijn in de eifel/ ardennen / sauerland etc. Dat zijn veel vogels op weinig hectares beek, de rest kun je invullen. De beken staan dan meestal ook nog laag, omdat koude perioden vaak ook droge perioden zijn... extra makkelijk vissen dus....

Al zal dit niet elk jaar gebeuren, een frequentie van bv eens in de 5 jaar is al meer dan funest..

Dit soort nuances worden gladgestreken in die algemene statistische benaderingen over evenwicht en aantal ton vis per jaar voor heel nederland... gewoon bullshit.

Burgerking

Conclusie ... Doe mij een broodje Jaap met uitjes !!

Waar een mens zich allemaal druk om maakt zeg  :o

Burgerking

#18
De aalscholver doet hetzelfde als wij mensen met de kabeljouw doen , helemaal kapot vissen en als het op is dan gaan we het verder weg zoeken .
Als de Nederlandse kabeljouw vissers richting Noorwegen en dergelijke zouden mogen varen om daar op kabeljouw te vissen dan zouden we daar straks ook geen grote kabeljouw meer kunnen vangen zoals nu het geval is .
In Noorwegen beschermen ze de visgronden wel tegen commerciële overbevissing , de insenuatie dat deaalsgolvers selectief bepaalde maten vis verorberen is natuurlijk je rijkste BS alsof deze pedaalemmers met snavel met een rolmaat rondzwemmen , alles wat erin past wordt opgevreten .


j.klopper

Ik zeg nog zo eerst goed lezen en geen domme dingen roepen .

Belangrijkste uit hetverhaal is:

A het aantal aalschovers is niet een miljoen.
B het aantal aalscholvers blijft al jaren gelijk.
C Op een gegeven moment ontstaat er evenwicht tussen hoeveelheid vis en aalscholvers.

En de hoeveelheid vis mankeert op dit moment niets aan.

sjoerd

Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 16:24:30
Ik lees net in Het Visblad dat er in de Noordzee 2.3 miljard kg aan haring zit.
Voedsel vd haring:vis.

Oplossing voor haring en aalscholver?

A afschieten

B overzetten op vegetarisch dieet

C Eindelijk snappen dat in de natuur alles en iedereen de gewoonte heeft om elkaar op te vreten zowel boven water[waar je het de aalscholver ZIET doen]als onderwater [wat je niet ziet,maar wel degelijk gebeurd]en dat gaat al miljoenen jaren goed.


In tegenstelling tot de aalscholvers worden de haringen op hun beurt zelf ook weer opgevreten!!!!!!!!!!!!!

HappyFisherman

Mag ik dan nogmaals herhalen dat het stuk niet als objectief en dus betrouwbaar mag worden gezien.
Lijkt steeds meer op een stuk persoonlijke frustratie. Geen goeie grond om een open discussie mee te voeden... Ff een dag niet op reageren Jaap en dan eens terug lezen wat er geschreven is.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

In het kader van het is nu weekend ga ik ook wat zeggen.

Door het ingrijpen van de mens zal bij het bereiken van een natuurlijke balans tussen aalscholvers en vismassa, diverse vissoorten in hun bestaan worden bedreigd. De mens zal moeten ingrijpen in het aantal aalscholvers waardoor er een gezonde balans zal ontstaan tussen vogels en vissen. Die vismassa is er niet alleen voor de aalscholvers , denk ook aan bv het visdiefje, visarend....en zo kan je er nog meer noemen. De mens heeft als onderdeel van het geheel op meerdere vlakken belang bij een gezonde vismassa.
Deze discussie zal blijven bestaan omdat een natuurlijke balans al heel lang zoek is en daar waar de balans nog wel is deze heeeel erg kwetsbaar is.

Raymond

#23
Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 18:27:29
En de hoeveelheid vis mankeert op dit moment niets aan.

Yeah right! En jij gelooft zeker ook nog in Sinterklaas...? Heb jij de afgelopen 15 jaar op de maan geleefd of zo...?
::wtf::

Burgerking

#24
Daarom worden er door veel gemeenten in de sloten en plassen korven van gaas in het water geplaatst zodat de jonge vis weg kan vluchten als er een batteljon aalscholvers door het water scheren.
Wat is eigenlijk jouw beweegreden om deze lelijke zwarte vogel zo te verdedigen ?? Ze richten wel degelijk schade aan in de kleinere sloten en vaarten , op groot water zoals het IJsselmeer en het haringvliet of de grevelingen kunnen deze vogels weinig aan schade aanrichten omdat het zo groot is en zo veel vis bevat .
In kleine afgesloten slootjes wel degelijk want alles wat weg gevreten wordt komt niet meer terug , zo'n slootje is dan op een gegeven moment echt leeg .
Ook jij kan niet ontkennen dat het de laatste jaren een trend is geworden dat de vogels naar het binnenwater zijn uitgeweken waar je deze vogels vroeger inderdaad nooit tegen kwam .
Dit houdt toch in dat er een verandering heeft plaatsgevonden !
Die verandering is naar mijn mening te weitten aan het feit dat er een groei is ontstaan in de populatie en omdat de vogel geen natuurlijke vijanden heeft en hier in ons water rijke landje zich ongans kan vreten aan vis.
Dat die " groenen" beweren dat het niet het geval is en dat er niet meer vogels zijn als vroeger dat begrijp ik wel , deze figuren vinden ons immers maar een stelletje dierenbeulen ,met onze haakjes die arme visjes vangen , hoe durven we ???
Ik vlieg met model vliegtuigen op de landtong bij Rozenburg , als je weet wat een onzin die groenen verzinnen om ons weg te zetten als vervuilers en verstoorders van de natuur .
Ons veld grensd aan een natuurgebied en rustgebied van vogels en dat is volgens hun ook " not done " want de natuur wordt hier verkeerd door beïnvloed en de vogels zouden er problemen door ondervinden , terwijl er overal rond ons veld vogels broedden en het er sterft van de buizerds die totaal geen hol geven om onze modellen .

Ik snap je gedachte " wat heeft het met aalscholvers te maken " het ging mij alleen even om het feit aan te tonen dat die " groenen " er vaak naast zitten als de uitkomst van een onderzoek zogenaamd in hun voordeel uitvalt.
Het zijn over het algemeen van die linksdraaiende meusli activisten in nickebocken met bretels die zichzelf maar wat graag horen praten en alles uit de kast halen om in veel situaties vol gas de hakken in het zand te kunnen zetten in naam der natuur .
Sorry maar ik ben helaas iets te nuchter om zo'n actie meteen aan te nemen en te " geloven " wat die lui publiceren.

Dit is puur hoe ik er tegen aan kijk en ik ben niet op zoek naar conflict , misschien is de text wat rouw .... Maar ja , dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik uit Rotterdam kom  :o