LENTE!!??

Started by sjoerd, March 02, 2013, 20:35:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Quote from: Raymond on March 03, 2013, 18:57:25
Een harde werker, die Sjoerd. 60 vissen in een paar uurtjes (een paar is 2) is dus 1 vis per 2 minuten... Of heb je 3 uur gevist? Dan is het nog altijd 1 vis per 3 minuten, het betere takelwerk zou ik zeggen.

Ik hoop dat je jouw geheimen met ons wilt delen want ik merk dat ik nog veel van je kan leren... ;)

Hai Raymond, ik denk dat ik ongeveer 3 uren gevist heb. Geheimen heb ik niet. Enkele tips:
Gebruik nu in het koude jaargetijde kleine nimfen,op haakje 16 en 14. Ook belangrijk is het gewicht. Je nimf(en) afstemmen op de diepte van het water. Polderwater, zoals gisteren is naar schatting 60 cm. Gebruik je zware nimfen dan trek je een geultje door de modderbodem en zul je weinig vangen. Hoe minder gewicht, hoe beter zeg ik altijd. Des te beter zal een nimfje door het water zweven. Neem ook een evt beetverklikker zo licht mogelijk. De aanbeten zijn vaak erg subtiel en beginners zullen veel aanbeten niet eens opmerken.
Kam het water nauwkeurig uit maar blijf niet te lang op één plek hangen, tenzij je er vis vangt want dan volgen vaak nog enkele. Loop dan weer een stukje verder en vis langzaam, heel langzaam binnen, in het koude jaargetijde. Bijna statisch is echt niet te langzaam!!
Heb vertrouwen in waar je met bent. ook in je nimfen. Gisteren gebruikte ik de meest simpele nimfjes.haakje 16, een lichte verzwaring met koperdraad en dan een beetje hazeoor eromheen gedraaid. meer niet.  Dat imiteert voldoende een nimfje, vlokreeftje,waterpissebed en ander onderwaterbeestjes. Ze vingen ook in het echt niet heldere water.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt! :) :)

Sjoerd

weerwolf

wil je een foto van de nimf plaatsen? als niet fanatiek binder ben ik gek op simpele bewezen vliegen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit72



::goodjob::

Daar hebben we (ik in ieder geval  ;D) zeker wat aan.
Erg motiverend jouw verhaal Sjoerd.
Ga een dezer dagen ook maar eens een poging doen.
(maar ben al blij met 1 vis, 60 hoeft niet direct  :) )
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Quote from: weerwolf on March 03, 2013, 20:28:25
wil je een foto van de nimf plaatsen? als niet fanatiek binder ben ik gek op simpele bewezen vliegen.

Voor jou even  een plaatje. Lekker rommelig houden dat vliegje. :)
Sjoerd

weerwolf

Sjoerd, je omschrijving is mooier dan het vliegje zelf!  ;D ;D


Ik ga hem eens na maken en proberen, dank je
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

sjoerd

Quote from: weerwolf on March 03, 2013, 20:42:56
Sjoerd, je omschrijving is mooier dan het vliegje zelf!  ;D ;D


Ik ga hem eens na maken en proberen, dank je
/quote]

Dit was aan het eind van de middag, dus inmiddels al wat kaler t.g.v. het onthaken, maar je begrijpt de bedoeling zo wel lijkt mij . :)

Sjoerd

weerwolf

Tuurlijk, vindt het zelfs wel mooi dat functionele vliegen nietaltijd de vliegen zijn die veel binders graag maken.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

Goede info, Sjoerd. Helaas heb ik er weinig aan want hier waar ik woon zijn geen polders.  ::duim:: Maar voor degene die wel polders ter beschikking hebben, doe er je voordeel mee.
::wtf::

sjoerd

Quote from: Raymond on March 03, 2013, 21:06:01
Goede info, Sjoerd. Helaas heb ik er weinig aan want hier waar ik woon zijn geen polders.  ::duim:: Maar voor degene die wel polders ter beschikking hebben, doe er je voordeel mee.

Raymond dit gaat ook op voor vijvers slootjes en dergelijke sierwateren in (nieuwbouw)wijken! Die zul je toch wel in je woonomgeving hebben?

Sjoerd

vliegvisserdorian

zoo, das een mooie vangst, de lente mag nu wel eens komen inderdaad ::agree:: ik heb vandaag de hele dag voor niet staan smijten (behalve een paar bevroren vingers en tenen dan)

Plantje

Superwerk Sjoerd! Goede tips geven en dan ook nog een foto van de vlieg erbij! Netjes, daar kunnen we wat mee!

hilco

en ik meen zelfs dat hij dat vliegje als eens heeft laten zien  ;D

Bert J.

Pfff, wat een opluchting! Ik was er vanavond al één aan het nabinden van Davy Mc Phail op maat 16.
Wat een gepriegel. Bedankt voor de simpeler versie, deze past mij ook beter!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

jan visser

Mooie foto's, goede info en erg motiverend Sjoerd! Super!

En Raymond,
hier in de woonwijk heb ik een sierwater (met heel veel waterplanten, amper een meter diep en meestal glashelder) waar ik als beginner afgelopen jaar erg goed ruisers ving met simpele goudnymphen. Hopelijk heb je zo een stadswater ook bij jou in de buurt?

Sjoerd's verslag motiveerd mij iig, als fanatiek snoekvisser, om de ruisers nu al achter de schubben te gaan zitten.