Stonefly Nymph

Started by obi-130, June 17, 2013, 22:32:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

obi-130


peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

edjuhhh

Ziet er erg gelikt uit!
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Troutbuster

Lekker nymphje
::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Waar heb je dat kraagje van gemaakt?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Meester meester,  Ik weet het!

Struisvogel?!

JB

  :( zie ik daar een weerhaak ? 


het enige minpuntje  ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Ron


drefter

een weerhaak eraan zetten is moeilijker al er af halen???????

golddigger

Daar heeft Drefter wel een punt Johnnie ::)
Perry

obi-130

o ja met weerhaak heb ik net zo vaak beet als zonder  8)
alleen met blijven ze toch wat vaker hangen  :P ;D

Gert

En in heel veel bindinstructies lees je: "wikkelen tot / inbinden ter hoogte van / etc. de weerhaak"  ;D
Dan ben je toch blij dat die d'r op zit.

Plantje

Ik bind de meeste vliegen ook op een haak met weerhaak om vervolgens de weerhaak direct voor het vissen plat te knijpen. Een hobbeltje op de haak scheelt wel wat in lossers naar mijn idee, maar een weerhaak hoeft niet. Ieder zijn ding.

Maar wel een mooie nimf!

Troutbuster

Weerhaak, of juist niet!!??

Een eindeloze discussie

Ik als wedstrijdvisser "moet" weerhaakloos vissen, altijd!!
Er wordt altijd streng op gecontroleerd!
Waarschijnlijk daardoor vis ik altijd weerhaakloos!

Ik heb een aantal standaard weerhaakloze haken, maar zeker zoveel met weerhaak!
Tijdens het binden is mijn handeling, altijd als eerste de weerhaak verwijderen alvorens het beoogde patroon te binden!
Gert, het klopt wat je zegt over de meeste bindpatronen, en de weerhaak (positie!)

Het is steevast voor veel patronen een ijkpunt voor de positie om materiaal in te binden, een body te beginnen of een staartje in te binden
Een goede stelregel die je in ieder geval helpt je patronen gelijkend te krijgen als je series bind (en wie doet dat niet??)

Maar....

Of deze weerhaak er nou wel of niet zit, ik hanteer bij bv. instructie avonden altijd de stelregel "tot weerhaak positie"
Is de weerhaak platgeknepen, blijft eer altijd een indicatie punt over om de weerhaak positie te kunnen herkennen als ijkpunt!

Dan kan de discussie oplopen over wel dan niet verspelen van vis door wel dan niet weerhaakloos vissen!

Persoonlijk kan ik nagenoeg niet meedoen aan deze discussie, omdat ik altijd weerhaakloos vis maar...

Ik ben van mening, en dit is puur filosofisch, dat een haak zonder weerhaak, door de weerstands vermindering, dieper inhaakt dan een haak met weerhaak!

Daarnaast kan ik me indenken dat een haak met weerhaak, beter blijft hangen als men onverhoopt de lijnspanning verliest door wat voor oorzaak dan ook!

Ik ben erg benieuwd wat jullie meningen zijn!

(misschien in een nieuw topic Rudy??)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

Quote from: Troutbuster on June 19, 2013, 11:52:21
Weerhaak, of juist niet!!??

Een eindeloze discussie.
Ik heb een aantal standaard weerhaakloze haken, maar zeker zoveel met weerhaak!
Tijdens het binden is mijn handeling, altijd als eerste de weerhaak verwijderen alvorens het beoogde patroon te binden!
Gert, het klopt wat je zegt over de meeste bindpatronen, en de weerhaak (positie!)

Ik ben van mening, en dit is puur filosofisch, dat een haak zonder weerhaak, door de weerstands vermindering, dieper inhaakt dan een haak met weerhaak!

Daarnaast kan ik me indenken dat een haak met weerhaak, beter blijft hangen als men onverhoopt de lijnspanning verliest door wat voor oorzaak dan ook!

Ik ben erg benieuwd wat jullie meningen zijn!

(misschien in een nieuw topic Rudy??)

Gr

Jan

Mooi op een rijtje gezet Jan! Wel/geen weerhaak is binnen vele visserijen een discussiepunt (zal het misschien ook altijd wel blijven). Jaren terug was het binnen de KSN ook een hot item. Het dieper indringen wat Jan aangeeft, werd ook toen genoemd. Een haakboog die helemaal gevuld is houdt nou eenmaal beter dan een half gevulde haak. Sommige haaktypen die niet goed gevuld zijn kunnen zelfs gaan snijden (bv een benthook zoals die met karperen gebruikt worden).

Het is een onderwerp wat moeilijk wetenschappelijk te benaderen is. Het zal denk ik een zaak van persoonlijke voorkeur en vertrouwen blijven.

Dat een weerhaakloze haak makkelijker onthaakt mag duidelijk zijn (wel eens een haak in je vinger gehad :)). Ikke wel helaas, een dreg van een plug, die door een kopschuddende snoek geheel in mijn vinger werd gejast. Was een bijzondere belevenis , een vechtende snoek met je vinger verbonden door middel van een plug ;D
Ik was gelijk bekeerd, weg met die weerhaak!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Quote from: Troutbuster on June 19, 2013, 11:52:21
Weerhaak, of juist niet!!??

Een eindeloze discussie

Jan

Niet aan beginnen dus... ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JB

Quote from: golddigger on June 18, 2013, 19:58:46
Daar heeft Drefter wel een punt Johnnie ::)
Perry

Perry,

eigenlijk 2 puntjes, de haakpunt en het puntje van de weerhaak  ;D

Aan alle die er een discussiepunt van wilde maken,
Quote from: JB on June 18, 2013, 11:54:52

het enige minpuntje  ;)

had ik daar nu echt vind ik voor moeten zetten om een discussie te vermijden?


En voor de goede orde IK vis altijd weerhaakloos, is mijn keus. Dat ik af en toe een vis verspeel, jammer maar helaas had ik het lijntje maar wat strakker moeten houden   ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Plantje

JB, ik vind dat je heel correct je punt hebt toegelicht. Is denk ik ook een mooie afsluiter van het stukje off topic.
Jan, terecht hoe je me er op gewezen hebt dat dit beter was in een apart topic :) (Ook prettig om te zien dat ook anderen dan moderators daar op wijzen!)

On topic: voor welke visserij zet je zoiets nu in? Kan me voorstellen, dat dit het vooral/alleen maar doet op de stromende riviertjes zoals de Kyll enz...