Eerste vlieg

Started by TheFly, June 13, 2015, 17:27:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheFly

Hallo vissers,

Ik ben nieuw in deze tak van het vissen. Ik vis eigenlijk op witvis, maar wil deze zomer ook proberen karper te vangen op de vaste hengel en in het najaar zijn er plannen om te gaan roofvissen. Toch wil ik ook eens proeven van het vliegvissen. Ik heb dan ook alvast mijn eerste 'vlieg' gebonden, zonder dat ik er materiaal voor heb aangeschaft. Dat is ook nog niet mijn bedoeling, want ik wil het eerst eens proberen met mijn zelfgemaakte vlieg aan een vaste hengel (vliegvisten ze vroeger niet ook zo?). Ik heb nog niet veel verstand van de benamingen, maar ik denk dat ik een droge vlieg gefabriceerd heb. Deze is gemaakt op een haakmaatje 16 en is gebonden met vogelveren, zonder speciaal bindmateriaal. Boven het haakoogje zit er een loodje met een gewicht van 0,2 gram, het is namelijk de bedoeling dat hij of op het wateroppervlakte komt te liggen, maar als hij een tiental centimeter zou zinken door het gewicht van het loodje zou dat niet erg zijn. Ik zal een foto plaatsen van de 'vlieg' (want het ziet er niet uit als een vlieg) en dan hoor ik graag van jullie hoe hoog jullie mijn kans van slagen inschatten om toch nog een mooi visje te vangen zodat ik kan proeven van een volgens mij zeer leuke discipline.

Bij voorbaat dank.

[attachment deleted by admin]

Scaramouche

Wat voor vissen wil je er mee belagen? Door dat loodje zal hij bijna zeker niet lang, of zelfs helemaal niet drijven. Als een vlieg eenmaal zinkt, blijft hij ook zinken dus hij zal op de bodem komen te liggen.

Het lijkt nog het meest op een streamertje, wellicht als je hem door een school baarsjes trekt, dat je wat aanbeten krijgt. Succes met testen in ieder geval  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

TheFly

Ik heb niet echt een doelgroep voor ogen. Mij maakt het niet uit wat er aan het haakje hangt, als er maar iets hangt.  ;) Het loodje zal ik er dan maar vanaf halen, want het is niet de bedoeling dat het naar de bodem zingt. Ik vis normaliter op een vijver waar veel witvis zit, maar ook karper en er zouden ook kleine snoekjes zitten. Dit zal niet het enige zijn maar wel de grote meerderheid. Ik heb gelezen dat streamertjes vooral voor roofvis gebruikt wordt, maar bijt een doodgewone voorn/bliekje er ook op? Moet ik hem misschien wat kleiner maken?

Groeten.

TheFly

Ik heb inderdaad al wat opzoekwerk gedaan, maar weet nog lang niet een deel, want er is zoveel te vinden omtrent dit onderwerp. Is dat voedsel voor elke vissoort verschillend, of voor een groot deel van de (wit)vis hetzelfde. s' Avonds vliegen er veel mugjes boven het water, s'middags zijn er ook schaatsenrijders op het water te vinden. Moet ik daar op letten? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een vis een insect van het oppervlakte zien plukken, maar dat zullen ze wel doen.
Is er niet bijvoorbeeld een allround vlieg die het elke vijver in de zomer goed doet en ik met die veren kan maken?

Bedankt voor uw antwoord!

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

TheFly

Quote from: maurice on June 13, 2015, 21:40:46
Welkom TheFly

Hartelijk bedankt!

Jan, dat zal ik de volgende keer zeker eens doen, want dan weet ik zeker wat er allemaal aan voedsel te vinden is.
Wat zijn fibertjes eigenlijk? Zijn dat de donsveertjes? Maar een allround vliegje bestaat dus niet?

Groeten.

Plantje

De reactie die Maurice je gaf was niet alleen een welkom, maar ook een link naar je welkomsttopic. (Ook enigszins als hint bedoeld denk ik ;) ) Ik heb je daar net ook een bericht over gestuurd.

Kijk ook zeker even op Vliegvissen - Tips & Trucs om mee te beginnen  of om van te leren en Vliegbinden - Tips & Trucs om mee te beginnen of om van te leren

TheFly

Ik heb er een berichtje achtergelaten, bedankt voor de tip!  :P
Ik het forum eens doorlezen, maar ook ga ik het stukje kunstaas binnenkort eens uittesten. Ook wil ik er nog eentje maken, alleen een kleinere met donsveertjes.