Eerste vlieg

Started by TheFly, June 13, 2015, 17:27:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheFly

Hallo vissers,

Ik ben nieuw in deze tak van het vissen. Ik vis eigenlijk op witvis, maar wil deze zomer ook proberen karper te vangen op de vaste hengel en in het najaar zijn er plannen om te gaan roofvissen. Toch wil ik ook eens proeven van het vliegvissen. Ik heb dan ook alvast mijn eerste 'vlieg' gebonden, zonder dat ik er materiaal voor heb aangeschaft. Dat is ook nog niet mijn bedoeling, want ik wil het eerst eens proberen met mijn zelfgemaakte vlieg aan een vaste hengel (vliegvisten ze vroeger niet ook zo?). Ik heb nog niet veel verstand van de benamingen, maar ik denk dat ik een droge vlieg gefabriceerd heb. Deze is gemaakt op een haakmaatje 16 en is gebonden met vogelveren, zonder speciaal bindmateriaal. Boven het haakoogje zit er een loodje met een gewicht van 0,2 gram, het is namelijk de bedoeling dat hij of op het wateroppervlakte komt te liggen, maar als hij een tiental centimeter zou zinken door het gewicht van het loodje zou dat niet erg zijn. Ik zal een foto plaatsen van de 'vlieg' (want het ziet er niet uit als een vlieg) en dan hoor ik graag van jullie hoe hoog jullie mijn kans van slagen inschatten om toch nog een mooi visje te vangen zodat ik kan proeven van een volgens mij zeer leuke discipline.

Bij voorbaat dank.

[attachment deleted by admin]

Scaramouche

Wat voor vissen wil je er mee belagen? Door dat loodje zal hij bijna zeker niet lang, of zelfs helemaal niet drijven. Als een vlieg eenmaal zinkt, blijft hij ook zinken dus hij zal op de bodem komen te liggen.

Het lijkt nog het meest op een streamertje, wellicht als je hem door een school baarsjes trekt, dat je wat aanbeten krijgt. Succes met testen in ieder geval  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

TheFly