Dicentrarchus Labrax of Sander Lucioperca

Started by FSCHAMP, July 19, 2015, 22:19:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Vrijdag 17 juli, eindelijk is mijn verlof begonnen en tot mijn spijt heb ik dit jaar nog niet achter de Dicentrarchus Labrax aan geweest. Doordat ik om de 3 weken van wacht ben op mijn werk ik en toevallig het goede tij steeds in het weekend viel als ik van wacht was, was het er spijtig genoeg nog niet van gekomen. Nu, dit weekend stond het tij goed en dus keek ik of ik de zaterdag of de zondag zou gaan. Nu, ze gaven voor de zaterdag NO wind en dit is voor mij de windrichting, die te mijden valt als je gaat vissen. Op zondag gaven ze ZW wind en dit zag ik zeker zitten. Verder gaven ze voor zaterdag vrij warm weer en voor zondag iets koeler. Dus ik zou op zondag gaan en dit gaf me de zaterdag nog wat tijd om wat vliegen te binden. Nu, gisteren namiddag keek ik nog een laatste keer naar het weerbericht op verschillende websites en het zag er nog steeds goed uit. Ze gaven bewolkt weer met af en toe zon en kans op neerslag was nihil. Slechts één website gaf 3 mm neerslag en deze gaf ook 6Bft aan, alle anderen gaven slechts 3à4 Bft aan. Oké, alles zag er dus goed uit en dus lade ik alles in de wagen in. 's Avonds nog een laatste check en alles zag er nog identiek uit. Snel de boterhammen klaar gemaakt en het drinken klaar gezet, de wekker op 4h45 gezet en hupsakee mijn bed in.
Om 4h15 wordt ik wakker en ik hoor onmiddellijk dat de regen op de ramen klettert. S@#t,  >:( >:(  het is toch niet waar. Jawel, het was wel waar, dus ik draai me nog eens om. Om 4h45 loopt de wekker af en ik ga onmiddellijk aan het raam kijken. Yes, het is gestopt met regenen. Snel mijn kleren aan, een boterham in mijn mond en on the road. Na zo'n 15 minuten rijden, begint het opnieuw te regen. *@#$%^&, *@#$%^&  is dit de 2 à 3 mm regen, die ze voorspelt hadden  :'( :'( . Na zo'n anderhalf uur rijden kom ik in de buurt van de Botlektunnel en blijkt deze gesloten te zijn. Ik probeer er rond te rijden, maar de verdomde GPS stuurt me steeds terug en na wat rond gereden te hebben kan ik eindelijk mijn richting verder zetten richting Maasvlakte. Rond 8h30 ben ik eindelijk ter plaatse en is het eindelijk ook gestopt met regenen. Mijn hengel was al opgetuigd, dus snel mijn waadpak en schoenen aangetrokken en hup het water in. Na een uurtje vissen komen er twee Nederlanders aan, die links en rechts van mij plaats vatten en ook beginnen te vissen. Beide zijn ook vliegvissers, maar één van de twee heeft toch ook een werphengel bij. Ondertussen begint het opnieuw te regenen en wordt ik er wanhopig van. Rond  een uur of 10 beslist de vliegvisser, die links van me staat, zijn werphengel in te zetten met een licht blauwe plug. Na enkel worpen krijgt hij een ferme aanbeet, maar hij weet deze niet te verzilveren. Een half uurtje later, haakt hij een zeebaarsje van nog geen 20 cm groot en begint vervolgens enkele minuten met zijn tang aan het visje te morrelen. Vermoedelijk zit de dreg op 3 plaatsen vast in het bekje van het visje. Dit zeebaarsje is zeker een vis voor de kat als zie hoe de man ermee handelt  :(  :( . Ik houd mijn mond, maar kan het met moeite aanzien. Plots begint het harder te regenen en houden de beide heren het voor bekeken. Rond 11h haak ik mijn eerste zeebaarsje van rond de 25 cm groot. Yes, de eerste Dicentrarchus Labrax van 2015 is binnen  :D :D .  Ondertussen blijft het maar regenen en houd ook ik het om 12 uur voor bekeken op deze plaats. Het is ondertussen ook laag tij geworden op deze plaats en na laag tij heb ik er nog nooit iets gevangen. Het is dus tijd om van plaats te wisselen. Ik begeef me naar een stek waar ik vorig jaar verschillende 45 plussers heb gevangen bij opgaand water. Rond 12h30 ben ik ter plaatse en begin ik onmiddellijk te vissen. Het regent zo goed als niet meer. Na, ongeveer een half uurtje vissen, een korte krachtige aanbeet en ik haak ik mijn tweede vis van de dag. Opnieuw een zeebaarsje van ongeveer dezelfde grote. Snel een foto pakken, anders gelooft niemand dat ik vis gevangen heb.


[attachment deleted by admin]
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

FSCHAMP

Rond half twee opnieuw een krachtige aanbeet en de vis stormt onmiddellijk naar de oever. Dit is er eentje, die een stuk groter is. Het is zeker een 40 tiger dacht ik. Na een korte maar hevig dril glijdt de vis in mijn net en tot mijn grote verbazing is het geen Dicentrarchus Labrax maar een Sander Lucioperca. Jaja, het is een snoekbaars en geen kleintje. Snel een foto, even meten en hup terug het water in en eventjes bekomen. Ik kijk terug op het foto toestel en het is inderdaad een snoekbaars met een lengte van 58 cm, een nieuw PR voor snoekbaars met de vlieg  :) :) . Ondertussen is de zon beginnen te schijnen en ik vis rustig verder.

[attachment deleted by admin]
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

FSCHAMP

Na zo'n uurtje vissen opnieuw een snoeiharde aanbeet en opnieuw weet ik de vis te haken. Kort daarna glijdt de zeebaars met een lengte van 34 cm in mijn net. Dit brengt mijn totaal op 4 vissen. Nog eventjes een beetje verder proberen, maar ik vang geen schub meer. Ondertussen is het 16h00 geworden en wordt het tijd dat ik naar huis ga, want ik heb nog een rit van 2h achter de rug en dan zeker nog een uur om mijn materiaal te spoelen en terug in orde te brengen.
Moe en tevreden  :) ondanks dat het weer volledig tegen zat. Echter mijn eerste dag dit jaar in Europoort is er eentje, die ik niet gauw ga vergeten.


[attachment deleted by admin]
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

gijsie20

Mooi verslag Gino! En toch nog mooie vangsten gehad! Het weer was niet wat inderdaad vandaag..ben vanmorgen ook compleet weggeregend in Utrecht.

jo flyfishing

#4
Mooie vangst Gino.
Ben gisteren geweest, en (weer) maar 1 visje gezien.
En inderdaad, diebotlek tunnel.. ::muur::
Heb er 2,5 uur overgedaan om op de maasvlakte te geraken. Ben er helemaal ontspannen aan begonnen....
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

Leuk verslag! Wel bijzonder zo'n snoekbaars. Die ben ik daar nog niet tegen gekomen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Wel Bert, ik heb er vorig jaar ook eentje gevangen van 42 cm en dit kan Rene V. beamen, want hij was er toen bij. Voor mij is het dus al de tweede en ik vond deze toch zeker waard om te melden aangezien het de grootste, is die ik gevangen heb op de vlieg  :) .

Alleen zit ik nog vol ongeduld op die 50+ zeebaars te wachten  :( .  Misschien volgende keer.

@Jo : misschien moeten we eens samen gaan als ik terug ben van verlof, want a.s. zaterdag vertrek ik voor twee weken op vakantie. 

Ik trek nl. een 4-tal dagen naar Kroatië waar ik de Kupa en/of Kupica en/of Curak onveilig zal maken afhankelijk van de waterstand, vervolgens verblijf ik een 5-tal dagen in Slovenië, waar ik zeker een dagje op de Radovna zal vissen om vervolgens 4 dagen in het Zwarte Woud te verblijven waar ik zeker al een dagje op de Kinzig ga vissen  :D :D :D .
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

Goei vooruitzichten...
Ik hoor het wel als je terug bent om achter de stekelridders te gaan...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Ik stond 'gisteren'(zaterdag) op de glooiing op die dam en had ook 2 guppies, geen foto's ik onthaakte ze in het water en vis weerhaakloos, verder niemand gezien behalve op het beerkanaal zuidzijde zag ik wat....
Vandaag stond er ook veel wind hoor, was even aan het fietsen naar Hoek van Holland pfff, kan me voorstellen dat de Mississippi of Yangtze dan wel wat is net als alle zuidzijdes vanwege de wind.
Wie is die oudere kunstaas gast in dat witte motorbootje met electro voorop eigenlijk, hij had ook een vliegvisser bij zich, die ving een mooie en na wat foto's gelukkig retour.
Die parkeerden wel die boot even pal voor mijn neus bij de dam ???

FSCHAMP

Quote from: MarcelN on July 20, 2015, 00:26:18
Ik stond 'gisteren'(zaterdag) op de glooiing op die dam en had ook 2 guppies, geen foto's ik onthaakte ze in het water en vis weerhaakloos, verder niemand gezien behalve op het beerkanaal zuidzijde zag ik wat....
Vandaag stond er ook veel wind hoor, was even aan het fietsen naar Hoek van Holland pfff, kan me voorstellen dat de Mississippi of Yangtze dan wel wat is net als alle zuidzijdes vanwege de wind.
Wie is die oudere kunstaas gast in dat witte motorbootje met electro voorop eigenlijk, hij had ook een vliegvisser bij zich, die ving een mooie en na wat foto's gelukkig retour.
Die parkeerden wel die boot even pal voor mijn neus bij de dam ???

???  Verkeerde topic Marcel? Ik heb nooit gesproken over een wit motorbootje

En wat betreft de wind, daar heb ik geen last van gehad en viel best mee
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing


Ben daar een uurtje na hoog gepasseerd, maar toen was je al weggespoeld wsl.

Quote from: MarcelN on July 20, 2015, 00:26:18
Ik stond 'gisteren'(zaterdag) op de glooiing op die dam



"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

 ;D nee ik vis daar 2uur voor en 2uur na laag.
Verkeerde topic inderdaad Gino :P
En Jan, het is behoorlijk frustrerend als je alleen op een dam staat te vissen en vervolgens komen er 2 kunstaas smijters achter je staan die een piercing willen en boos worden of ik niet normaal kan werpen :-\
Als daarna ook nog die boot voor je snuffert komt aanmeren ben je het wel zat ja, zal wel met oud en seniel te maken hebben toch? ::)

p.forel

Marcel gewoon vals haken die gasten kijken ze voortaan wel uit!!!

Wel even haakje met weerhaak gebruiken voor het beste effect.

Bert J.

Quote from: MarcelN on July 20, 2015, 00:26:18
Wie is die oudere kunstaas gast in dat witte motorbootje met electro voorop eigenlijk, hij had ook een vliegvisser bij zich, die ving een mooie en na wat foto's gelukkig retour.
Die parkeerden wel die boot even pal voor mijn neus bij de dam ???

Dat is het nadeel van die bekende topstek. Joop Folkers vist er ook regelmatig met zijn boot. De mannen van Bassexpress ook. Ik wil een keer een dagje mee met die gasten. Kom je toch op de mooiste stekken.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

j.klopper


FSCHAMP

Das veel geld, dan doe ik het wel op mijn manier en heb ik er veel meer geniet van.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

p.forel

Dat is wel voor 3 man he  of 75 euro met eigen bb  hun brengen je naar de stekken

FSCHAMP

Dat vind ik nog veel Piet. 

Ik heb ondertussen zelf een kaart met een aantal stekken op en tot nu toe lukt het me aardig om zeebaars of snoekbaars te vangen. Vroeg of laat komt de 50+ zeebaars er wel uit. Ik zit op het ogenblik aan een gemiddelde van 2 gevangen vissen per sessie en dit is nog maar mijn tweede jaar dat ik op zeebaars vis.  Ik denk dat dit niet slecht is al zeg ik het zelf, zeker als je weet dat ik hiervoor telkens 180 km enkel voor te rijden.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>