Noorwegen

Started by Bone F, May 16, 2018, 23:04:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bone F

Het gaat weer gebeuren we gaan naar Noorwegen. Deze keer een maand vroeger en hopende dat het weer deze keer een beetje mee zit. We starten in Kristiansand en dan zoveel mogelijk langs de kust naar het noorden. Ik ben nog niet eerder in die zuid/west hoek geweest dus als iemand daar nog een paar leuke fjordenstekken weet hou ik mij aanbevolen. Ik hoop weer veel vanuit de bellyboot te gaan vissen, de binnenlandse visserij heeft niet zo'n prioriteit.

iMarco

Die kant ga ik ook op met het gezin met de camper. Ben dus ook wel geïnteresseerd in wat suggesties voor de zuid-west hoek van Noorwegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan

Quote from: Bone F on May 16, 2018, 23:04:25
Ik hoop weer veel vanuit de bellyboot te gaan vissen, de binnenlandse visserij heeft niet zo'n prioriteit.
Mijn enige drang om steeds weer ieder jaar (sinds 1989) als vliegvisser naar Noorwegen te gaan is juist die inlandse of bijna inlandse visserij en dan vooral op zeeforel en zalm.
Af en toe in het fjord ergens te gaan vissen is hooguit een leuke bezigheid als afwisseling of als als de omstandigheden (nog) niet optimaal zijn.
Wat dat vliegvissen betreft zit je voor zover mijn ervaring en kennis strekt in de verkeerde en erg toeristische hoek van Noorwegen al kun je hier en daar in riviertjes wel wat leuke forelletjes vangen, maar daarvoor ga ik niet naar Noorwegen, alleen de moeilijke bereikbaarheid van die streek al. Maar het zou leuk zijn om hier andere ervaringen te lezen.

Bone F

Wij pakken de boot op 12/6 en blijven niet hangen in die zuid/west hoek, de bedoeling is richting Trondheim. We hebben 4 weken dus lekker relaxed.  De kick die je beleeft van een pollack/koolvis of makreel in een fjord vanuit je bellyboat, daar kan m.i. geen forel tegenop maar ik ben en beetje verslingerd aan het zout. Wanneer ga jij iMarco?

iMarco

Ik ga 13 juli gedurende drie weken. Ik heb ook twee kids van 8 en 10 aan boord dus wij blijven wat meer in het zuiden anders zitten we veel in de camper en dat bevalt de kids dan weer minder verwacht ik. Ik wil graag aan de kust met de vliegenhengel vissen en waar het kan forel in de aanwezige rivieren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iMarco

Overigens... dan kan je mooi wat ervaringen en mooie spots delen[emoji6] voordat ik die kant op ga....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tunnis

Toen ik twee jaar geleden van Bergen naar Stavinger ging, zijn wij gestopt op kyrping camping, mooie camping strak aan het fjord. Met een klein haventje, waar je volgens mij eventueel nog een bootje kan huren. Heb er  toen leuk koolvisjes gevangen op een aftma 8, vanaf de kant.

Jan

#7
Quote from: iMarco on May 17, 2018, 19:55:50
Overigens... dan kan je mooi wat ervaringen en mooie spots delen[emoji6] voordat ik die kant op ga....
Als je mij bedoelt?
Beetje moeilijk omdat jullie in heel verschillende periodes gaan en ook verschillende plannen hebben lijkt het.
Voor het gebied ten zuiden van Trondheim heb ik wel wat tips voor jullie.
Campings aan de Moldefjord zijn er plenty maar voor de vliegvissers is deze het fijnste en hier ben ik al 20 jaar lang elk jaar geweest, ook toen het nog niet een boerencamping was.
Daar in de buurt is genoeg te beleven en te vissen, ook in andere rivieren en riviertjes, maar daarvoor ben je meer afhankelijk van de waterstand dan in de Oselva waar in de seapool (alleen voor vliegvissers) altijd vis zit.
Om lekker in de bellyboat e.d te kunnen stappen en vissen is deze camping aan de Malmefjord ook heel fijn met vlakbij (5 minuten) ook een leuke zalm- en zeeforel rivier ( de Malme elva).
Wat verder noordelijk richting Trondheim heb ik ook altijd op een mooie camping aan het water van het fjord gestaan met vlakbij 2 rivieren voor zalm en zeeforel in Kyrksaeterøra.
Op alle genoemde campings aan de kust kun je op loopafstand in de fjord vissen en voor de rivieren is meestal een aftma 5-8 vlieghengel genoeg, al zie je de Noren vaak nogal zwaarder vissen (voor de pot meestal).
Zo daar moeten jullie het voorlopig maar mee doen en laat wat van je horen als je er bent geweest.

iMarco

Quote from: tunnis on May 17, 2018, 21:09:06
Toen ik twee jaar geleden van Bergen naar Stavinger ging, zijn wij gestopt op kyrping camping, mooie camping strak aan het fjord. Met een klein haventje, waar je volgens mij eventueel nog een bootje kan huren. Heb er  toen leuk koolvisjes gevangen op een aftma 8, vanaf de kant.

Dank ik heb je suggestie genoteerd!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iMarco

Quote from: Jan on May 17, 2018, 22:02:59
Als je mij bedoelt?

Ik bedoelde BoneF omdat hij iets eerder gaat maar dat maakt je tips niks minder. Dank daarvoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bone F

#10
Nou het loopt, net als de vorige keer, weer lekker storm, maar niet heus, met de adviezen en tips.(Uh bedankt degenen die wel reageerden mn. Jan, ik heb de campings opgezocht, zien er veel belovend uit! )Wat is dat toch ligt het aan mij of?? Volgens mij gaan er toch wel veel meer die kant op, is er stekkenpeesangst? Dat lijkt mij voor zo'n groot land toch overbodig!
Ik zal in ieder geval een paar mooie stekken prijsgeven hoewel ik er nog maar weinig heb, ik heb deze zelf gevonden.
1) Eidsbygda camping Saltskjesnes. Die is gelegen aan een zgn. eindfjord en daar is dus bijna 24 uur per dag stroming in en uit. Vanaf de drijvende steiger naast de camping was iedere worp raak, koolvis, pollacks en kabeljauw ca. 50cm. gemiddeld.
2) Pluscamp nore fjord center bij Måløy. Daar kun je vanaf de camping met je bb het water op, loopt steil af naar grote diepten, maar zo'n 10/15 m. vanaf de oever gaat prima. Dat is ook veilig mocht het weer omslaan, ben je zo weer "thuis".
3) Ook Måløy maar dan direct aan de fjordzijde van de brug, oostoever, overzijde van het dorp grote pollacks, koolvis en kabeljauw.
Misschien niet zo'n aardige aanhef maar ik geef maar ff een ervaring weer.
Nou voor de liefhebbers en en de zwijgers veel plezier en voorpret!

groet Frans

PS Tunnis, die Kyrping camping kan ik niet vinden, ik heb de hele route afgestruind. Heb je misschien nog een plaatsnaam?

iMarco

Tnx BoneF. Ik sla je locaties op en ga zien wat het wordt. Bedankt hiervoor. Mocht ik nog wat avonturen met de vliegenhengel dan meld ik mij zeker met wat plaatjes en wellicht wat stekinfo.

De kyrping camping vind je hier: Kyrping Camping
Sævareidsvik 8, 5590 Etne, Noorwegen
+47 975 65 138
https://goo.gl/maps/guPyWxrRT3K2




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Menno_siemensma

Je geeft zelf al aan dat er geen angst nodig is voor stekkenpezen, omdat het op de meeste plekken gewoon goed vissen is. Is dat niet gewoon een beetje onderdeel van het vissen? De stekken ontdekken? Mijn ervaring is dat als je dieper water langs de kant kan bevissen er over het algemeen wel vis zit, vooral aan de open kant bij de oceaan met rots structuur en stroming. Lekker zoeken, en je zal zeker wel wat vinden. :) Ook is het nu een beetje rustige tijd, pinksteren om de hoek waar veel mensen even een lang weekend weg gaan, dan ligt de prioriteit ergens anders wellicht.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

OlafB

#13
Ik ga dit jaar ook met mijn vriendin naar Noorwegen (zuid-west). De vliegvis hengel gaat uiteraard mee en ook stiekem een spinhengeltje, een vlagzalmpje staat nog steeds op nummer 1 van mijn verlangenlijstje maar ik ben met alles blij. Als iemand hier nog een mooie rivier of beek voor weet of algemene tips is dat ook welkom :) Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie nog wat bezienswaardigheden (stadjes/mooie plekken etc..) hebben die we echt niet moeten missen.

Edit: Ik ben ook wel benieuwd of jullie wildkamperen kunnen aan- of juist afraden.

OlafB

We pakken de boot naar Kristiansand en vanaf daar willen we rustig via de kust omhoog tot ongeveer maximaal Alesund. Tijdens die rit pakken we dan bijvoorbeeld de toeristische dingen als de Preikestole mee. Uiteindelijk willen we na ongeveer 3 weken weer terug bij de boot in Kristiansand zijn.

We hebben dus nog geen vaste route uitgestippeld dus eigenlijk zijn alle tips van mooie plekken/rivieren/fjorden/stadjes e.d. welkom tot en met Alesund.. Dat is natuurlijk een erg groot gebied maar het lijkt me leuk om een boel mooie dingen op de kaart te zetten die we op de route omhoog kunnen beleven. Daarnaast ook nog de losstaande vraag of wildkamperen wel/niet aan te raden is en waarom. Zoals gezegd is alles welkom! dus ook niet vliegvis gerelateerde dingen  :) :) (als dit niet de bedoeling is hier dan begrijp ik dat)

Jan

Dan lijkt het me handiger en met veel meer toeristische info om naar het Noorwegenforum te gaan, dit is net vernieuwd maar heeft een prima zoekmachine om de leuke routes in jouw gebied te verkennen en daar ook toeristische vragen te stellen.
Je kunt  dan met een gedeeltelijk uitgewerkt reisplan hier terugkomen voor informatie over plaatsen, fjorden en evt. rivieren t.a.v. de (vlieg)vis mogelijkheden.
Vrij kamperen is in dat gebied minder toegestaan en meestal minder leuk  dan in het oosten, midden en noorden van Noorwegen.
Je mag natuurlijk op elke parkeerplaats aan een fjord gaan staan, maar omdat het vaak de enige weg in de wijde omgeving is kun je je afvragen of dat leuk is.

Bone F

Ziet er bekend uit Jan, dat "hollandse kamp" hebben wij niet zo ervaren een paar jaar geleden. Wat wel verbaasde en dan druk ik mij voorzichtig uit dat er NLers waren die met een vrieskist vol eten naar Nw kwamen en de vrij gekomen ruimte vervolgens op vulden met vis en dus weer met een volle vrieskist met vis terug naar NL.
De stroming komt er mooi uit in je video. Overigens ben ik heel tevreden met vissen van rond de 50 cm.  ;D

hollandermarc

Dag allemaal,

Ik ga komende zomer weer naar de Lofoten. Ook ik vind het vissen op zee fantastisch. Vorig jaar met de middernachtzon om 2 uur 's nachts op de rotsen gestaan en allerlei vissen met mijn #8 uit het water gehaald inclusief twee dikke joekels van kabeljauw. Heerlijke visserij.

Ik ben ook in een aantal keer in het zuiden van Noorwegen geweest. Ook de regio waar jullie naar toe gaan. Ik blijf het het leukste vinden om helemaal aan de buitenkant op zee vissen. Over de rotsen om daar de scholen makrelen te zien jagen en de pollack tussen het kelp weg te vangen. Mijn keuze zou dus zijn om helemaal aan de buitenkant te blijven.
Verder zul je op de route vrij veel ferry's moeten nemen. Ook die plekken lenen zich altijd om een visje te vangen tijdens het wachten. Moet zeggen dat ik dan ook nog wel met de kids het werphengeltje gebruik.

Alvast heel veel plezier in ieder geval.

Groet Marc

MarcelN

Juist daarom ga ik niet mee met Erik's Noorwegen clinic's, dat zoute gedeelte en die slachtpartijen daar komt ruzie van met mij.
Zo heb ik met het zeebaarzen hier al menig bijna slaande ruzie gehad als ik de vissen afpakte.
Ik eet dus zelden vis, dat is wel duidelijk denk ik inmiddels ;D
Ik ben opgegroeid in Noorwegen qua vliegvissen een 40 jaar geleden als tienertje met mijn ouders vele jaren achtereen, maar alleen op kleine stroompjes diep in de natuur,
ik kan dus weinig info geven Frans helaas.

Jan

Quote from: MarcelN on May 19, 2018, 21:05:26
Juist daarom ga ik niet mee met Erik's Noorwegen clinic's, dat zoute gedeelte en die slachtpartijen daar komt ruzie van met mij.
Zo heb ik met het zeebaarzen hier al menig bijna slaande ruzie gehad als ik de vissen afpakte.
Eindelijk.   ::goodjob::
Ja, eindelijk heb ik dan een vliegvisser gevonden die met de allermeeste waarschijnlijkheid (want zo'n haak zou toch ergens in een vis binnendringen) zonder haak in z'n vlieg vist.
En ik maar denken dat ze niet bestonden . . . . .
Hoe lang dril je gemiddeld zo zonder haak ofzo in je vlieg, MarcelN? ::blabla::

Bone F

Nou Jan je was goed bezig nu niet flauw worden. Er is een regel dat je 15kg. vis mee mag nemen uit Noorwegen, wat ik best wel veel vind. Niemand zal bezwaar maken als je een vis voor eigen gebruik aanwend maar inhaligheid wijs ik ook af.

Bone F

Uh Menno ik weet niet f je er over heen gelezen hebt maar ik had al een en ander gevonden hoor en vorige keer was het geen Pinksteren en toen bleven de meeste noorwegengangers, want die zijn er ongetwijfeld, ook gesloten als een mossel. Zelf stekken vinden geeft meer voldoening maar je bent wel een hoop (vakantie) tijd aan kwijt  ;D

OlafB

Quote from: Jan on May 19, 2018, 18:48:34
Dan lijkt het me handiger en met veel meer toeristische info om naar het Noorwegenforum te gaan, dit is net vernieuwd maar heeft een prima zoekmachine om de leuke routes in jouw gebied te verkennen en daar ook toeristische vragen te stellen.
Je kunt  dan met een gedeeltelijk uitgewerkt reisplan hier terugkomen voor informatie over plaatsen, fjorden en evt. rivieren t.a.v. de (vlieg)vis mogelijkheden.
Vrij kamperen is in dat gebied minder toegestaan en meestal minder leuk  dan in het oosten, midden en noorden van Noorwegen.
Je mag natuurlijk op elke parkeerplaats aan een fjord gaan staan, maar omdat het vaak de enige weg in de wijde omgeving is kun je je afvragen of dat leuk is.

Bedankt voor de tip, ga ik daar eens rondneuzen!:)

Jan

#23
Quote from: Bone F on May 19, 2018, 22:07:58
Nou Jan je was goed bezig nu niet flauw worden. Er is een regel dat je 15kg. vis mee mag nemen uit Noorwegen, wat ik best wel veel vind. Niemand zal bezwaar maken als je een vis voor eigen gebruik aanwend maar inhaligheid wijs ik ook af.
Het gaat hier om 15 kg. zeevis, zalm en zeeforel die je met en op een vergunning vangt hoeven hier niet bijgeteld te worden.
Heb jij trouwens wel eens 15 kg gefileerde vis bij elkaar gezien?
Dat krijg je heel moeilijk in een reis diepvriesje lijkt me.
Maar wat is er flauw aan wat ik vroeg?
Het lijkt mij een geval van normen en waarden dat je iemand die van z'n recht gebruik maakt om een zelf gevangen vis mee te nemen ook in 'n waarde laat, al liggen jouw normen wellicht wat anders (hoger zou ik niet durven zeggen).
Maar geeft dat dan ook het recht vanwege " dat zoute gedeelte en die slachtpartijen daar komt ruzie van met mij.
Zo heb ik met het zeebaarzen hier al menig bijna slaande ruzie gehad als ik de vissen afpakte
"
zo te handelen?
Ik zou me diep schamen om zulk gestoord gedrag of misschien eens een afspraak maken bij een psychiater, maar blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken en ik geef ze die vrijheid, maar dan mag ik toch ook wel enige consequentie verwachten toch? En dus ook niet wel op een andere wijze visjes plagen.

Gert

Laten we nou niet Nederland en Noorwegen door elkaar gaan halen - HIER is Nederland, en hier mag je geen zeebaars meenemen.