Vliegbind schaartje

Started by Bone F, March 09, 2019, 10:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Laat ik nog eens een vraag in de groep gooien ;D Wat gebruiken jullie als vliegbind schaar. Ik heb er 1 nodig die echt tot in de punten knipt vooral voor mijn full dressed vliegen. Ik zie op YT regelmatig dat blauwe 3/4 grip schaartje van Anvil, lijkt mij wel wat.

Alex

Onlangs zo een geel Loom schaartje aangeschaft.  Mwaaaa voor 17 euro een tegenvaller
Ben dus ook benieuwd

Alex

Beertje

#2
1 schaar is niet genoeg. Voor mij tenminste niet. 3 ben ik toch wel nodig. één voor b.v. ree haar te knippen, één voor het wat grover werk waar je ook koperdraad mee kunt knippen en 1 voor het extra fijne werk zoals draad en hackles knippen op een gebonden vlieg. Voor het laatste gebruik ik graag een veerschaartje, die heeft een mooi smal en puntig bekje waar mee je heel goed op nauwe plaatsen kunt werken, zoals bij parachute vliegen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Voor alleen "tot in de puntjes" heb ik er zo eentje:
https://www.debefly.com/nl/vliegbind-scharen/4166-de-charette-large-schaar-pro-tyer-3660124385246.html
(Paar jaar geleden gekocht bij Peeters, maar zie m niet op de site staan).

En voor al het overige vliegbindknipwerk (behalve koperdraad etc.) een 3D kinder knutselschaartje van de Action. Kost 39 cent (maar misschien tegenwoordig wel het dubbele). Is echt een geweldig schaartje wat lang scherp blijft.

PdH

Ik heb ooit eens zo'n  klein handwerkschaartje gekocht bjn die winkel van de warme worst.
Kostte niet veel, klein dun puntje en doet het nog steeds prima.

grtn, Peter.

MarcelN

Quote from: Gert on March 09, 2019, 12:12:03
En voor al het overige vliegbindknipwerk (behalve koperdraad etc.) een 3D kinder knutselschaartje van de Action. Kost 39 cent (maar misschien tegenwoordig wel het dubbele). Is echt een geweldig schaartje wat lang scherp blijft.
Haha ja die blauwe en roze schaartjes, helemaal top, ik heb er nog een stuk of 10 verstopt nieuw in karton in een lade liggen.
Ze verdwijnen hier in huis overal heen, ben ze steeds kwijt rondom mijn vices.

henkverhaar

Wiss. Eigenlijk een naaistersschaartje. Ooit door AK Best gepromoot, en ook kort onder eigen naam vermarkt.

goswit

Kijk eens bij een handwerkwinkel ,borduurschaartje ,type ooievaar ,Prym.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Ochi

Barst van de schaartjes, meeste van Dr.Slick en allemaal duur.
Sinds 2 jaar knip ik alles met een merkloos schaartje van de toonbank bij Wout van Leeuwen.
Speciaal om dyneema en kevlar te knippen.
Koste volgens mij wel 3,95 en knipt al 2 jaar alles inclusief grote streamers.

Beertje

Quote from: goswit on March 09, 2019, 16:42:20
Kijk eens bij een handwerkwinkel ,borduurschaartje ,type ooievaar ,Prym.

Met deze schaartjes is technisch niets mis. Maar ze hebben van die verrekte kleine vrouwen greepjes waar ik mijn vingers niet vlot in kan steken. daarom vind ik die veerschaartjes ook zo handig.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert



Ik heb ze gisteren nog zien liggen bij de Action, 59 cent.

Bone F

Ja Gert ik denk dat op het ogenblik en ook door mij, het meest gebruikte schaartje is. Alleen zijn de punten te dik voor het echt fijne knipwerk. En Ochi dat schaartje voor dyneema heeft dat bijzondere snijvlakken want die zijn bij de meeste schaartjes te glad.

HappyFisherman

Die van Anvil knippen goed, gebruik voor het fijne werk alleen die nog...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Ochi

Quote from: Bone F on March 10, 2019, 14:45:44En Ochi dat schaartje voor dyneema heeft dat bijzondere snijvlakken want die zijn bij de meeste schaartjes te glad.

Zie er niet veel bijzonders aan, de vlakken lijken wel wat groter/breder dan bv dr.slick.
Ik dacht toen laat ik er maar 3 meenemen maar ik knip nog steeds met de 1e en knip er er alles mee, ook de grote modellen snoekstreamers of iets kleinere zeebaars streamers.

Ochi

Bone F

Ja dan heb je mazzel, ik zal er maar eens een aantal bekijken, tijd zat met #*!te weer.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

#16
Hier heb ik er een paar van, ongelooflijk scherp, sterk en fijn in 'de vingers'.
Verstop ze wel, want ze zijn kostbaar....beste kopen bij deze Pool. ;)
https://shop.renomed.eu/category/en/fishing-scissors

https://www.youtube.com/watch?v=HP0xTbkXVfc

p.forel

Klopt Marcel scheelt heel wat ten opzichte van de marc kleine jan schaartjes

Wat eigenlijk ook gewoon Rubis scharen Zijn maar dan plakker marc kleine jan dragen dus duur

MarcelN

Precies Piet, hier zetten ze er C&F op en verdubbelt bijna de prijs :o

Bone F

Mooi spul Marcel en niet echt duur echt een schaartje voor het fijne werk dus ver weg houden van tinsel en koperdraad en huisgenoten! Ik heb dat schaartje uit de A-winkel nog ff getest maar die knipt dus ook tot in het puntje. Ik zal 'm eens een beetje puntiger slijpen.