alvast een paar divers voor de snoek.

Started by wouter veuger, August 05, 2013, 21:42:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nigel

mannen.. ik wordt er helemaal simpel van. Ik zit weer achter mijn bureau om het te proberen.
Ik wil imitatie maken van de diver in het volgende filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=RJcu5AFBor0&list=PL97UlOLQDFWWfec4z6z0OQPN50V8g8BIw&index=7

Het probleem waar ik nu tegen aan loop bij het binden van de deerhair kop is als volgt.

Wanneer ik de eerste drie kleuren op elkaar gebonden heb, merk ik dat mijn draad niet strak genoeg zit. Als ik deze aantrek met mijn duim op het deerhair wil het niet echt, maar als ik het zonder duim doe en mijn bobbin om de shank draai kan ik nog vlot een half rondje met dat deerhair spinnen.

Ik gebruik op dit moment een normale bobbin en ultra thin dyneema van amfishingtackle. Met deze draad heb ik overigens ook al geprobeerd het deerhair strak te trekken met mijn duim op het deerhair. Zojuist is hij daarbij afgebroken.

Aanleg heb ik er sowieso al niet voor, maar ik wel het #$%verdomme toch leren.

Heb ik kevlar draad nodig, moet ik een specifiek deerhair hebben... zeg het maar want ik weet het niet meer...  :'(

Zou top zijn als jullie me kunnen helpen mannen, bij voorbaat dank.

merijn1982

Neem kevlar voor dit soort vliegen. Dat is tenminste echt sterk genoeg
Tight lines!!

Nigel

Snijd dit niet door het deerhair heen?

Nigel

Dat doet die draad die ik nu gebruik namelijk wel.

pierre

Met uni big fly-draad heb ik die problemen niet.
Deerhair wel heeeeel stevig fixeren met je vingers en vanaf de eerste wikkeling strak aantrekken. Als je eerst losse wikkelingen wikkelt en die daarna aantrekt is roteren al bijna 'voorgeprogrammeerd', da's mooi als je een kraagje rondom de haak wilt hebben, maar dat wil je juist niet als je verschillende kleuren deerhair-dots in wilt binden.
Een dunne draad zal sowieso sneller in het materiaal gaan snijden dan een dikkere draad.

Succes.

Nigel

Als ik alles op de eerste wikkeling helemaal strak trek verlies ik fibers volgens mij. Die schuiven dan op tot ze onder mijn draad uit kruipen. Zo wordt het dus een zooitje. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik genoodzaakt ben twee wikkelingen te maken voordat ik mijn binddraad strak trek. Zijn er mensen met dezelfde ervaring?

(Ik denk dat ik eens een diver zou moeten binden onder het oog van een kenner. Dat zou me geloof ik nog het meest verder helpen)

marc

Pluk haar boven op de haaksteek goed vastpakken,twee wikkelingen over het hertenhaar leggen en naar boven toe aantrekken dan blijft alles op zijn plaats.evenmee oefenen en het lukt je wel .

Grt

merijn1982

Kevlar snijd niet door je deerhair. Het is niet zo dun als dynema. Is wat dikker en plat. En supersterk dus je kan het echt goed aantrekken
Tight lines!!

Nigel

Naar boven toe aantrekken heb ik nog niet geprobeert. Ik ga het testen en laat iets horen

wouter veuger

allemaal goede tips hierboven,ik gebruik zelf ook kevlar draad zoals merijn zegt,goede kwaliteit deerhair helpt ook wel mee,in ieder geval moet het lang genoeg zijn,ik heb ook wel eens velletjes binnen gehad waarvan het haar nauwelijks 1,5 cm lang was,dit werkt niet prettig,cm of 3/4 moet het minstens wel zijn.

verder oefenen, oefenen oefenen,ik had in eerste instantie ook het probleem dat het niet wou lukken,telkens ging er wel iets mis.

denk dat ik er wel 20 tot 30 gemaakt heb voor het er op begon te lijken.

hen er nu al een tijdje geen gemaakt eigenlijk,kan ik ook wel weer eens doen... ;)

Rossie69

leuk spul dat hertehaar.

duidelijk filmpje ook .

dat scheermes zal het hem nooit worden slechte ervaring mee  :D

wouter veuger

hoezo dat dan henk?

ik maak ze altijd met een scheermesje,met een schaar vind ik het pas een drama.

Nigel

Quote from: wouter veuger on August 07, 2013, 14:15:34
1: een weedguard kun je net zo goed een pike guard noemen,je haakt werkelijk niets meer.

Voor divers werkt het niet, maar hier toch een leuke oplossing voor het plantenprobleem

http://ukflydressing.proboards.com/thread/3859

wouter veuger

Ik bind zelf met enige regelmaat streamers op een shank,en hang de haak er dan met de punt omhoog  achter,scheel idd aanmerkelijk in de planten,al moet ik er wel bij zeggen dat ik in het "plantenseizoen" praktisch nooit op snoek vis...




Nigel

Toch maak je flink wat divers wouter.. vang je daar dan nu al snoek op? Vandaag was het wel zo'n weertje he. Heerlijk