verhaal: middagje snoeken met ErickW

Started by GuusGeluk, February 13, 2011, 22:46:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GuusGeluk

Deze week werd de link van de film: The Complete Angler geplaatst..... Een prachtige film (nog bedankt voor de geweldige tip!!) en de viskriebels rezen omhoog in mijn buik. Natuurlijk kan ik zoiets niet negeren.... Bij een paar uurtjes vrij moest het er toch weer eens van komen om te vissen. Ik besefte me dat het weer er nog niet naar was om echt witvis te vangen (geen haven in de buurt), dus dan zou het toch snoeken worden??? Nu heb ik nog nooit gesnoekt, maar ik heb al wel een aantal keer het idee gehad om er eens mee te beginnen.
De weersvoorspellingen waren goed voor vandaag en toen ik, na lekker uitgeslapen te hebben, wakker werd vanochtend, verwelkomden de warme zonnestralen me heugelijk in de woonkamer. Het was tijd om de stoute schoenen aan te trekken. Snel een belletje plegen naar mijn oudste broer (ErickW) en deze wilde me graag vergezellen op wat mijn eerste snoekdag in mijn leven zou worden als vliegvisser.
Ik voelde de spanning al een beetje opkomen in mijn lichaam. Het werd tijd om de boel te voor elkaar te maken. Waarschijnlijk herkenbaar bij vele andere vissers is dit altijd nog een heel karwei. Chaotisch als ik ben, heb ik mijn visgerei door het hele huis verspreid liggen.
Een half uurtje later had ik al mijn materiaal bij elkaar. De hengel kon uit de koker en hij kon opgetuigd worden. Bij het aanschouwen van mijn hengel kwam er spontaan een brede glimlach op mijn gezicht. Vergelijk het als een klein kind die een groot cadeau krijgt met sinterklaas. Voor twee jaar terug heb ik een 6.6 ft. Orvis Smuggler hengel gekocht en dit zou mijn 'wapen' worden om ermee op uit te trekken deze middag. Ik kan je vertellen dat het een heerlijk gevoel is om deze hengel in de handen te hebben. In mijn gedachten stond hij al vier keer krom en had ik mijn eerste snoeken al gevangen. Vijf minuten later zat de reel met de lijn op de hengel. Toch maar even besloten om de lijn nog even recht te trekken en in te smeren met lijnolie.
Het werd tijd om richting Markelo te rijden om met mijn broer mee te gaan. Rond half drie was ik daar aanwezig en hij stond natuurlijk al te popelen om te vertrekken. Snel alles in de auto en op naar de eerste stek om te verkennen.
Daar aangekomen zag het er goed uit voor ons. Er stond een lichte wind en de kanten waren vrij om te vissen. Mijn broer pakte de hengel uit de auto net als ik. Natuurlijk moest hij voor het vissen nog een aantal creaties laten zien die hij de afgelopen wintermaanden heeft gebonden. Één klein baarsstreamertje viel daarbij wel heel erg op. Een mooie donkere met een hertenhaarkop en een zonkerlijfje. Er was een soort van zilvertinsel in verwerkt en ook zat er een mooie oranje kleur in het lichaam gebonden. Ik stond even perplex dat mijn broer zoiets al voor elkaar wist te krijgen sinds anderhalf jaar dat hij aan het binden was. Hij zag dat ik onder de indruk was en vertelde dat ik hem wel mocht hebben om mee te vissen. Dit liet ik me geen twee keer zeggen. Hoewel het een baarstreamer was, was hij zeker ook groot genoeg om snoeken te verleiden. Ik ben van vroeger uit al een spinvisser en door veel ervaring weet ik dat kleine spinners snoeken net zo goed weten te verleiden als grote. Bovendien is de bijvangst van baars ook veel groter.
Toen was het eindelijk zover. Ik ging mijn eerste worpen maken met mijn vliegenhengel om snoek te vangen. Voordat ik begon was ik eerlijk gezegd toch even bang dat het me tegen zou gaan vallen. Snoeken met een streamer is natuurlijk wel anders dan met een #3 of #4 hengel op witvis met een droge vlieg. Vele vragen kwamen in mij op: Zou het geen 'werken' worden om te gooien? Krijg ik mijn lijn er wel uit? Gaat die streamer niet teveel bonken op mijn top? Snel mijn lijn eruit en de eerste bewegingen achter- en voorwaartse bewegingen werden in gang gezet.
Wonderbaarlijk genoeg verliep dit erg makkelijk/ prettig en mijn streamer raakte voor de eerste keer het water. Ik stripte hem naar binnen en al snel voelde ik mij als 'een vis in het water'. Waarom was ik hier niet eerder mee begonnen, want dit was toch wel erg leuk.
Mijn broer en ik visten een paar stukken af en besloten om naar de overkant te lopen. Hier liep een wat dieper stuk langs ondiepe platen en in de warme zomermaanden hadden we er al vaak baars en snoek gespot die aan het jagen waren. Natuurlijk zijn ze dan niet te vangen, want alles is dan begroeid. Nu was het onze kans om het toch af te vissen.
Ondertussen was ik vrolijk met mijn broer aan het babbelen hoe leuk dat ik het vond en dat ik de lijn er met gemak uitkreeg en mijn streamer met een korte 6 hengel toch mooi kon presenteren. Mijn broer lachte om z'n blije broertje.
Ik maakte snel een lange worp over de ondiepe platen en strok mijn streamer er overheen, zodat die de diepere stukken bereikte. Kort, kort, lange haal en even wachten. Een grote schim verscheen plotseling uit het diepe water en knalde vol op mijn streamer. Hij draaide en ik zag een super brede dikke rug en tevens z'n lengte. Mijn lijn liep weg en het moment van aanslaan was bereikt. Ik hefte mijn hengel en mijn linkerhand trok de lijn aan. Bhammmm..... vol gehaakt. Ik zag de snoek iets naar boven komen en hij knalde in de diepte. Erick!!!!! Ik heb er één.......... Ik zag z'n gezicht vertrekken bij het aanschouwen van mijn kromme hengel. Dit was echt niet normaal meer. Als lichte spinvisser met onverzwaarde polderspinners ben ik veel gewend met aanbeten en dergelijke, maar dit overtrof alles (In mijn gedachten zag ik de foto van de gevangen vis al voor me en was ik al een biertje aan het drinken op de geweldige unieke ervaring). De lijn knalde uit mijn reel en de hengel bonkte flink..... maar wat 'onverhoopt' kan gebeuren, gebeurde toch..... De streamer schoot los en 'the fat lady' was ervandoor. Met een treurig gezicht stripte ik de lijn binnen. De onderwartel van mijn titanium onderlijn was losgetrokken en daardoor was de spanning verdwenen. Nog nooit hebben deze onderlijnen mij in de steek gelaten, maar deze dame was van een groots en zwaar kaliber.
Mijn broer snelde zich bij me en hoewel we getreurd waren, waren we ook blij. Wie had dit kunnen bedenken? De snoek liet zich geen tweede keer verleiden en na nog een tijdje te hebben gevist was het tijd voor een andere plek. Het zou een stromende beek worden in een mooi stukje natuur gebied. We parkeerden de auto langs het weiland en het was tijd voor een koek en een warme kop koffie. Met dit weer is dit toch altijd een heerlijk momentje om tot bezinning te komen. Uitkijkend over de weilanden zagen we verschillende vogels en twee prachtige witte zwanen. Waarom ga je vissen vragen sommige mensen soms. Nou natuurlijk voor de 'jacht' naar vis, maar ook voor momenten als deze. Te midden in de heerlijke natuur, kom je toch heerlijk tot rust en vergeet je de drukte van de allerdaagse bezigheden.
Heerlijk struinend langs de langzaam stromende beek wisten we echter geen snoek te verleiden. We hebben zelfs geen 'volger' mogen spotten. Het kon ons niet boeien. De hond liep heerlijk met ons mee en struinde net als ons door het water, maar ook door de bossen. Na afloop zat de mooie witte vacht vol onder modder en stonk de hond een uur in de wind.
Het was tijd om naar huis te gaan. De vrouwen zaten thuis en het warme eten wachtte op ons. Na een gezellige maaltijd, was het tijd om na te praten op de bank. Het vuur in de kachel zat er goed in en onze wangen hadden een dieprode kleur. Een enerverende dag werd afgesloten met een kop koffie en een koud biertje.
Mijn eerste snoekdag zat erop. Hoewel we niets hebben gevangen, was het toch een prachtige ervaring. Ik weet zeker dat ik heerlijk zal dromen vannacht en misschien vang ik 'the fat lady' dan wel !!!

Groeten,

GuusGeluk








harlin

Veel geluk in je dromen, hou het wel droog. ::badgrin::
mooi verslag en heel herkenbaar.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

Heel mooi verslag!
Jammer dat je de Fat Lady niet hebt mogen landen.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

Mooi verslag Guusgeluk.
helaas zat het geluk je niet mee de eerste keer.
de Fat Lady komt zeker nog een keer.
was dit bij de eendjes?

Erik wanneer gaan we weer?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

GuusGeluk

At Maurice...: Nee dit was niet bij de eendjes.... Dit was een andere en naar mijn mening veel mooiere plek. Erick neemt je er wel een keertje mee naartoe.

Herman

Goe dbezig geweest JanWillem en Erick! Volgende keer meer succes! En zoals ik het lees zal dat snel komen (denk wel aan de "sluiting"!)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

dan moet het de ret vijver zijn.
idd ben ik nog niet met Erick geweest
::bbq:: ::proost:: ::proost::

GuusGeluk

At Herman: Komt idd nog wel een keertje goed..... Jij had zaterdag ook een prachtige snoek zag ik! Hahaha.... eventjes vissen en dan zo'n kanjer --> helemaal super...... Was toch niet stiekem sluikreclame voor je nieuwe zonnebril he ;-) .......

Marksman

Leuk verslag heb je geschreven Guus, Succes bij je volgende jacht op de fat lady.

ErickW

Guus, een supermooie weergave van een prachtige dag. Wat stond die hengel krom zeg.......terin......tuuuttttt Jantje.

Jammer dat we vandaag weer moesten werken, ha, ha. We gaan zeker in de herkansing en

@Maurice, jij mag zeker nog een keer mee naar de 2 nieuwe plekken.

Mensen, wat is vliegvissen toch een mooie hobby.


A{b}r{a}xa{s}


brian

leuk verhaal, jammer van de fat lady!

ErickW

@Marc, goed dat er ene rond zwemt met kiespijn. Gelukkig haakt de streamer de vissen. Jullie aangepaste bindtechniek voor de EP-streamer met ree-/hertenhaar in de body moet ik nog gaan toepassen, maar dit lijkt me goed te werken richting meer lawaai. Gaan ze dan niet te hard drijven, ik heb namelijk nog geen intermediate of zinktip?


marc

eerste poging met hertehaar had inderdaad wel een beetje teveel drijfvermogen om hem onder de oppervlakte te kunnen vissen ,niks mis mee ,of een zwaardere spinstang gebruiken of je hebt echt een druktemaker van je welste.
zeker een poging wagen ,maak er ineens 2 van verschillend vermogen .
zelf nog maar een paar uur mee gevist ,kan er dus nog niet echt veel over kwijt,al zie ik er wel mogelijkheden in  ;)
marc

GuusGeluk

At Marc,

Zo'n oppervlakte druktewater lijkt me prachtig voor als het weer wat warmer is en de gesloten periode voorbij is. Ideaal op ondiep water.... Wil mijn broer vast nog wel eens maken: test ik hem wel uit :-)
Vet kicken zulke aanbeten op oppervlakte aas......

hendri

@marc, je kan ook een aanhanger maken. spinstang van ongeveer een cm of 6/7 met aan de achterkant een speld en aan de voorkant gewoon een ringetje. hierop bind je een paar plukken bucktail in de gewenste kleur.
aan de speld hang je een ep streamer. foto's zeggen genoeg denk ik.

of meerdere van die spinstangen aan elkaar. op de foto hangt dan geen ep achteraan, maar dat werkt net zo goed.

marc

we hebben zo weer maanden de tijd om te gaan brainstormen wat er moet aangepast worden .die EP's gaan zeker nog opnieuw onder de loepe geraken ,ben nog niet helemaal tevreden .
voor het verbinden van meerdere sreamers bind ik gewoon een stuk spinstang op een snoekhaak,nu de gewenste streamer binden en klaar.
zo heeft elke verbinding een haak .
grt marc