Boeken??

Started by A.de Vries sr, December 02, 2012, 21:56:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Van de hengelsportbeurs teruggekomen met een tas vol folders en bladen en hierin al een weekend lang zitten lezen (een van de adviezen op deze site) Brengt me wel op de volgende vraag: welke boeken mag je als (beginnend) vliegvisser absoluut niet missen? Wat zijn de boeken die in je boekenkast niet misstaan? Graag hoor ik van jullie.
Groet Arie

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ronald uit Meppel,

Vliegvissen in Nederland en Vliegvissen in de Lage landen allebei uitgegeven door de VNV

Bekeerling



Derofly

Voordat je het gaat kopen: "beginnen met vliegvissen in Nederland" van Paul Blokdijk ontvang je bij de cursus van de nnvv (bij cursusgeld inbegrepen).

Overigens een leuk boek!

Grts
Jos

Gerrit72


Vliegen, vangen, vissen, staat op dit moment ook nog (goedkoop) op Marktplaats (alleen omslag is gescheurd).

Er zijn vele interessante boeken. Zelf heb ik inmiddels een kleine verzameling. Van alle steek je wat op.

Ook de oude boekjes (bv van Schreiner) vind ik leuk. In de oude boekjes kom je tips tegen, die soms
ook op het forum opduiken als het ei van Columbus (maar dus al zeer lang bekend waren).
Daarnaast vind ik het leuk om iets van de basis (het ontstaan van het vliegvissen in Nederland) te
weten.

De hierboven genoemde boekjes zijn goed, maar er zijn vele andere interessante.
Zou gewoon kijken waar je voor een redelijk bedrag aan kunt komen :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A.de Vries sr

Het boek op marktplaats heet vissen vliegen vangen en is van Kees Ketting en Henk Peeters. Zal mogelijk toch een ander boek zijn als vliegen vangen vissen van alleen Henk Peeters.

Jan Bruins

Het boek "Vliegvissen in de Praktijk" van Wim Alphenaar, hier al eerder genoemd.

Dit boek heb ik wel 3 x gelezen voordat ik uberhaubt ben begonnen, en dit heeft voor mij vele vragen beantwoord.

Naar mijn mening is dit boek bij uitstek geschikt voor beginners.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Useless

Er zijn in de loop der jaren best veel boekjes over vliegvissen uitgebracht. Het ene wat beter dan de andere maar eigenlijk nooit heel slecht. Onderling verschilt de inhoud ook niet heel erg wat op zich logisch is; de basisprincipes zijn altijd hetzelfde en vervolgens gaat er een sausje persoonlijke inbreng van de schrijver overheen. De ene richt zich op beginners, anderen op de wat meer gevorderde vliegvisser en sommigen proberen het allemaal in 1 boekje te vatten. Ook de boekjes van de VNV zijn best aardig om te lezen. Ik heb volgens mij hun boekje 'Vliegvissen in de lage landen' dubbel dus als iemand dit graag wil hebben dan moet ie maar een seintje geven, dan neem ik het wel mee naar de binddag in januari.

Eén van de weinige boeken die zich onderscheidt van al de anderen vind ik 'Waarom vliegvissen' van Jan Veenhuysen. Wij roepen al snel dat vliegvissen een beleving is -beoefenaars van andere vormen van hengelsport kennen en kunnen dit blijkbaar niet  ;)- maar als dit waar is dan wordt het in dit boekje op een leuke wijze beschreven. Een boekje dat voor het overgrote deel eigenlijk puur gaat over beleving. Nu meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat Veenhuysen een dry-fly visser pur sang was dus eigenlijk zijn de meesten van ons hier in zijn beleving ook geen "echte" vliegvissers omdat wij ook nymphen gebruiken. Maar laat allemaal onverlet dat hij een boekje heeft geschreven dat bijna een standaardwerkje is geworden in de Nederlandse vliegviswereld en dat later nog eens opnieuw is uitgebracht in een iets meer uitgebreide vorm onder de naam 'Daarom vliegvissen'. Wat mij betreft een aanradertje dat eigenlijk niet in een vliegvisboekencollectie mag ontbreken.

HappyFisherman

Reserveer je dubbele boekje maar voor mij. Nog iets nodig, waarmee ik het kan ruilen?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Nope, heb 'm ook maar gekregen dus... Hij is je gegund  :)

HappyFisherman

Mijn dank is groot!

P.S.
Ook geen stukkie slagroomtaart? Die krijg ik dan weer van Rob geloof ik  ::hulp::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Nee joh, is niet goed voor dikke ouwe indo's met een te hoog cholesterolgehalte!

Gerrit72



Quote: Wat mij betreft een aanradertje dat eigenlijk niet in een vliegvisboekencollectie mag ontbreken.

Ben ik met je eens Useless! ;D Heb hem ook staan, compleet boekje, met gevoel geschreven.

Ook engelse boekjes zijn aanraders. Zijn verschillende met vele foto's en tekeningen, voor starters beeldend waar het over gaat.
Oudere boekjes met veel tekst, kan evenveel vragen oproepen en zal niet altijd inzicht in de materie geven.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

goswit

Les Mouche artificielles , le guide complet . schrijver Didier Ducloux. Wel in het Frans.  als je de basis van het vliegbinden kent een uitstekend boek.
Al spreek je geen Frans het is redelijk begrijpbaar , een boek wat je graag wil hebben zo mooi.  Volgens mij is deel drie ook uit.
Als ik mij niet vergis is door Rudy van Duinhoven een paarjaar geleden een stukje geschreven in vliegvissers.

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

A.de Vries sr

#16
Hartelijk dank voor de reacties. Weer veel om aan het kerstverlanglijstje toe te voegen.
Groet Arie