Mijn oude hobby weer opgepakt

Started by fairplay, June 13, 2013, 16:17:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fairplay

Doordat mijn zoon nu is begonnen met vliegvissen, begon het bij mij ook weer te kriebelen.
Aangezien mijn materiaal voornamelijk uit de 90-er jaren stamde, en dat spul toen loei duur was, heb ik me eigenlijk nooit gerealiseerd dat hedendaags zo'n mooi spul te koop is voor relatief weinig.
Mijn spullen waren allemaal dezelfde afmetingen, zo'n 8 ft, en daar wringde bij mij de schoen een beetje.
Ik zag nu blankies van 10foot, aftma 2, langs komen voor nog geen 60 euro.  :o
Dat wilde ik wel eens voor zo'n bedrag in mijn handen houden. Even voelen. Dus op de website het kopen icoontje aangeklikt, en binnen 3 dagen op de stoep!
Zal wel niks wezen, hield ik me wijselijk voor. Strakke pook, waar je een #8 op kon werpen, met alleen topactie, die ze kwalificeerde als een #2.  Ook om een teleurstelling te voorkomen, maar stilletjes hoopte ik op een verrassing.
En een verrassing werd het.
Heb heel wat dure blanks in handen gehad, Sage, Winstons, Thomas, Orvis... en deze kan daar gewoon tussen!
Weliswaar een zachte blank, dus low modulus, maar echt wel om een #2/3 mee te werpen, met lange dunnen leaders op grote vis.
Ik heb zo'n gevoel dat het niet bij deze eerste kennismaking zal blijven. Ze hebben een hele rits blankies die ik nog kan proberen 8)
 

gijsie20

#1
Welkom!

Fancy kleurtjes die wikkelingen.. Welk merk blank is dat?

Gerrit72



Het verbaasd mij ook wel eens, wat er voor een paar centen te koop is.

Veel geld uitgeven om lekker te kunnen vissen is echt niet noodzakelijk :)

En gelukkig maar...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

fairplay

Quote from: gijsie20 on June 13, 2013, 16:49:13
Welkom!

Fancy kleurtjes die wikkelingen.. Welk merk blank is dat?

Er wordt geadverteerd met de naam: Next T30. Maar zoals gezegd is Koreaans.
Het zouden aftreksels van de TFO(templeforkoutfitters) lijn zijn, misschien cosmetisch afgekeurde, alhoewel ik daar niets van heb gezien.
Garantie zal wel tot de deur zijn, maar heb faktuur dus wanneer er een breuk, niet door mijn schuld ontstaat, eens zien wat er gaat gebeuren. :-\
Maar zijn tegenwoordig niet al de blankies Koreaans?
Wat ik zoal lees is, dat er een aantal blank bouwers in de wereld profit maken: oftewel bestaansrecht hebben. Korea, Nieuw Zeeland, en waarschijnlijk USA. Engeland, misschien...?
Ben er iig zeer content mee. En zoals gezegd, smeuïge actie. Door de hengel gaat geen lijnbreuk optreden. Hoog uit door mijn eigen onkunde ;)

Heintje Davids

Heb je bewust voor 1-pootsoogjes gekozen? En zo ja, had je daar een reden voor? Is niet bedoeld als kritiek, sterker nog... ik denk dat 1-pootsogen in principe beter geschikt zijn voor een vliegenhengel dan slangenogen maar cosmetisch vind ik het wel wat minder 'smoelen'.

fairplay

Ja, bewust kleine siccies gebruikt. Lijn plakt bij slange-ogen aan de blank bij de achterwaartse worp, en op deze manier is dat minder.
Ik vind slange-oogjes eigenlijk ook mooier. Vind ik het straks niet mooi, zet ik er als nog slange-oogjes op.
Is het zelfde met de kleur van de wikkelingen. Ik zag allemaal mooie kleur windingen, en soms wil je teveel kleur, en is klassiek mooier.
Blank is groen, heb voor een metalic groene wikkeling gekozen, met een staalkleur metalic wikkeling op de oversteek voor accentuatie.
Het andere bruine blankie heb ik met slange-oogjes gewikkelt. Dus.... geen zware voorkeur voor het een of ander. ;)

H. Middel

Heb je misschien een link van de blanks, als het niet mag dan via PM. Deze zien er mooi uit.