Gatti 9ft aftma 5 is af!

Started by gijsie20, February 11, 2013, 22:32:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Hi all,

Mijn 2e zelfbouw hengel is af.

Hier onder een kleine compilatie van de werkzaamheden;


Handvat leggen

Reelhouder

Blank, mat zwart 9ft aftma 5 3 delig

Droogmotor gebouwd van lego en discodraaibal

Resultaat:

Reelhouder, grip en een Scierra reeltje

Totaal

Kleur wikkelingen


Wat een heerlijke hengel geworden! Erg gaaf dat mat zwarte. De wikkelingen glinsteren iets in het zonlicht, maar zijn mooi donker rood.
Hengel werpt erg lekker, en drilt erg fijn.
Afgelopen vrijdag voor het eerst geprobeerd, en ook mooie zware en sterke forel kan die goed hebben  ;D

Groet Gijsbert

maurice

gijsbert als ik vragen mag wat kost nu dit plaatje in zijn geheel?

ziet er zeer goed uit ::goodjob::
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Canadian_Streamdance

leuk stokkie! heel netjes gedaan!

gijsie20

#3
@ Maurice dat mag..

Dit plaatje was iets duurder als mijn eerste hengel.

Deze blank alleen was al 115 euro, reken daar een tientje of 3 bij aan een reelhouder en 2/3 tientjes aan kurk, oogjes erbij en wikkeldraad.
Gelukkig had ik al lijm voor mijn handvat en lak voor de wikkelingen...daar komen anders ook nog wat euro's bij. Euro of 20/30, maar daar kan je zo een aantal hengels mee bouwen. Eerste aanschaf is altijd duur, maar dat is met vliegbinden niet anders.

Denk dat ik snel richting de 190 euro ging voor deze.

Het ligt er helemaal aan wat je wil betalen en zoekt in een hengel. Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Ik kwam laatst in de uitverkoop een MHX blank tegen voor 20 euro..goeie blank als ik de recensies lees. Leuk om je eerste hengel te bouwen bijvoorbeeld.

Maar uiteindelijk is gewoon het mooiste je vis te vangen op je eigen gebouwde hengel. Mastercard had daar geloof ik een leuke reclame op  :) Onbetaalbaar..

Misschien dat Bert (Speycast) nog wat toevoegingen heeft op het bouwen van een hengel?
Het lastigst is misschien nog het uitkiezen van een blank. Een complete hengel kan je bijv. testen bij een winkel..bij een blank is dat wat lastiger  ;D

Maar anyway, ik vind het leuk om te doen, en leer steeds bij. Ik geef dan liever wat extra euro's uit aan een zelfbouw om deze naar mijn wens te krijgen.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Groet Gijsbert



Henkie

Prachtige hengel geworden. Chapeau!

catchem

mooie hengel, ik doe het je niet na.

hendri

zo das een mooi hengeltje geworden! gaaf hoor dat kurk met die meerder kleuren en motieven of hoe noem je dat.

veel plezier er mee!

gijsie20

Quote from: hendri on February 12, 2013, 08:07:57
zo das een mooi hengeltje geworden! gaaf hoor dat kurk met die meerder kleuren en motieven of hoe noem je dat.

veel plezier er mee!

Thanks voor alle reacties.

Handvat; je moet er van houden, sommige geven meer de voorkeur aan normaal "blanke" kurk. Ik vind dit juist wel leuk, omdat het een persoonlijk tintje geeft.

Wat Spey zegt; Je hebt heel veel mogelijkheden in soorten en kleuren kurk. Heb zelf ook naar een houten handvat + reelhouder gekeken via ebay, maar wilde toch zelf iets creeeren van kurk.

Groet Gijsbert

Erwin

Ik vind het geheel er prachtig uitzien. Hier mag je trots op zijn. Maar hoe bepaal je nu aan een kale blank of het wat voor jou is? ga je dan puur op recensies af?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

gijsie20

In dit geval heb ik dat wel gedaan idd. Mix van recensies en de info die de fabrikant gaf. Ik durfde de gok wel aan.

gijsie20

#10
Quote from: speycast on February 12, 2013, 19:54:00
Gijsje

zo'n berkenschors handvat maak je ook zelf hoor stuk schors kopen en rondjes uit ponsen en dan weer  tussen je kurk ofzo plaatsen

hout  kan je draaien   alleen het zoeken naar mooi en betaalbaar stuk is soms lange en moeilijke weg   

ben al poos op zoek naar stukje  ebbehout   ook heb ik mooi blauwhout gezien maar  ook hier weer zoeken waar je kleine stukjes kan kopen  paaltje van 5cm bij 5 cm   en 50 lang of zo

Klopt. Heb wel wat schors voorbij zien komen, misschien wat om de volgende keer te proberen.
Ik kwam laatst wel een site tegen met allerlei soorten blokken hout speciaal geschikt voor het draaien van reelhouders en grips ook dat blauwe en dergelijke. Kan alleen niet meer op de site komen..weet ook niet of het is wat je bedoeld, kan nog wel eens zoeken.


Mochten mensen zich trouwens willen verdiepen in het zelf bouwen van een hengel, onderstaand forum is ook erg handig buitenom alle info die er op het net te vinden is.
Even een linkje omdat het bouwen hier niet echt veel gedaan wordt.
http://www.rodbuildingforum.com/

Groet

marc

prachtige hengel heb je gebouwd man
met een gatti blank is er geen gokken bij mijns inziens :)
een cts (affinity x) voor zelfbouw spreekt mij ook wel aan
grt

Alex

Mooi gebouwd hoor
Prima keuze die gatti blank, prima spul
Waar heb je de onderdelen gekocht als ik vragen mag?

Alex

gijsie20

Deels bij Fishbone (oa de blank) in Belgie, en de spullen die ze daar niet hadden, of niet naar mijn wens waren ( bijvoorbeeld de verschillende soorten kurk en reelhouder) bij Rodpro in Duitsland.

Groet

R.S.N Flyfisher


Gerrit72


Gijs,

::goodjob::

Erg mooi gedaan! Veel visplezier ermee!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hajo

Ziet er inderdaad prima uit! 't Is dat ik absoluut geen tijd voor heb, anders is dit natuurlijk een leuk winterproject. ::goodjob::

gijsie20

Thanks all!

Ik doe het ook maar in de avond uurtjes als het vrouwtje aan het sporten is, en vooral niet haasten, gewoon lekker op het gemakje.

wouter veuger

erg knap gedaan,vooral de handgreep vind ik echt strak!