Slangenoog in wording...

Started by henkverhaar, October 19, 2016, 08:48:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henkverhaar


Bone F

Sierlijk Henk bijna kunst! Maar eh is het licht ontvlambaar? ;D

henkverhaar

Ha, nee ;-) Fosforbrons bevat maar ongeveer 1% fosfor - naast globaal 5-10% tin en verder koper. Fosforbrons is een relatief harde en 'zelfsmerende' koperlegering. Hoe het zich houdt als geleideogen moet ik nog afwachten, maar er zijn in de VS een aantal (bamboe)zelfbouwers die er bij zweren; waaronder de makker die het gereedschapje maakt dat ik ook gebruik voor het vormen van de slangenogen uit metaaldraad (http://www.grayhacklerods.net/rod-building.html).

HappyFisherman

Ach en als het in de fik vliegt is water vast niet ver weg 😁
Vliegvissen is bevlogen vissen...

holla999

hallo Henk,
maak maar genoeg ogen, die dingen slijten enorm!
wat waren we blij dat er hardverchroomde ogen beschikbaar kwamen voor de hengelbouwer, eindelijk niet meer na een paar seizoenen vissen de ogen weer te moeten vervangen.
met name de hengels van Pezon & Michel waren hier berucht om, de ogen of roesten of sleten flink uit aan de binnenzijde.
neem maar een ander materiaal zoals RVS of titanium draad, dat blijft wel even langer goed.
maar een echt kwaliteitsoog is en blijft een goed hardverchroomd oog.
groeten uut Drenthe
Peter

henkverhaar

Kleine kanttekening: slijtage van oogjes op vliegenhengels is met moderne plestik lijnen veel minder dan met klassieke zijden lijnen, en wordt vooral veroorzaakt door vuil (met name zand) op de lijn. Anders dan bij spinhengels is er nauwelijks sprake van slijtage als gevolg van directe lijn/metaalwrijving.

Maar ik heb het zeker in het achterhoofd. Ik heb ook RVS verenstaal, en remanium tandartsenstaal om oogjes van te maken. Daar maak ik met name eenpootsoogjes van. Voor vliegenhengels is hardchroom (ipv gehard staal) niet echt nodig, met uitzondering van top- en startoog.

Voor hengels die veel gebruikt gaan worden zal ik dus vooral de eenpoots-remaniumoogjes gaan toepassen; voor hengels die meer incidenteel gebruikt worden/er klassieker uit moeten zien, de bronzen slangenogen. Het gaat dan in alle gevallen om bamboehengels (splitcane).

Overigens is het wel zo dat de metallurgie van tegenwoordig onvergelijkbaar is met die van, zeg, 1940-50 (en dus met materiaal dat P&M destijds gebruikte).