Welke lijn?

Started by Esoxlucius, February 20, 2015, 22:23:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Esoxlucius

Ik heb mijn eerste nieuwe hengel binnen, een Loop Opti Stream #5.
Nu probeer ik de juiste lijn te kiezen voor deze medium action hengel voor het vissen op witvis op de randmeren, forel en blankvoorn in de winter.
Ik kan een inmiddels een beetje werpen en zoek een lijn die goed laad met weinig lijn uit maar ook all round is. Heeft er iemand ervaring met deze hengel?
Zelf heb ik deze lijnen op mijn lijstje staan:

Intouch Rio Gold #5
Scientific anglers GPX #5

maurice

Misschien kun je Arjan Maat een mailtje sturen.
Hij kan je 100% eerlijk adviseren.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Zelf zou ik voor een loop evotec 85 of 100 gaan.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jo flyfishing

#3
yup. heb zelf evotec #6  9'6 met een evotec 100 lijn (van bij Arjan ) . gooit geweldig, favoriete combo geworden.
Ben geen geweldige werper, maar als de omstandigheden niet tegen zitten, en ik let een beetje op mijn techniek, gooi ik ze helemaal uit de hengel, en nogeen beetje in de richting die ik wil.

j.

Quote from: maurice on February 20, 2015, 22:27:40
Zelf zou ik voor een loop evotec 85 of 100 gaan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Esoxlucius

Ok dat is dan ook een serieuze optie.

Scaramouche

Als je je hengel met weinig lijn wilt laden, dan zou je ook een #6 lijn kunnen proberen. Kan een enorm verschil maken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Sieger

Yep eens met Frank (Scaramouche).... ik zou, als ik met korte lijnen wil werper, eerder voor een aftma zwaarder gaan dan voor een lijn met een ('erg') korte belly. De korten belly lijnen maken het heel subtiel werpen van de droog vliegje, niet heel erg makkelijk. Maar daar zijn ze vaak ook niet voor gebouwd.

Door een zwaardere lijn te gebruiken, heb je het voordeel van meer gewicht op een kort stuk lijn, maar houd je wel de bouw van een lijn waarmee je wat zachter een vliegje kunt laten landen. Neem dan wel een lijn met een normale taper... :)



Sieger

Esoxlucius

Dus de Evotec 100 #6 zou dan een goede optie zijn of is die lijn al wat zwaarder van zichzelf?

MarcelN

De evo100 heeft een belly van 10,4meter en de evo85 is 8,5meter en zijn beide 12gram in WF5, WF6 is 14gr.

Esoxlucius

Mmm dat zegt mij niet zoveel MarcelN

MarcelN

Om het nog duidelijker te maken voor je, die 12gr is eigenlijk een #7 lijn ipv 5 wat erop staat, hier lees maar.... http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml
Nu is de vraag, welke klasse is je hengel ;D

MarcelN

Precies Jan weet het, meten is weten zegt hij hiermee, toch Jan?

MarcelN

Ja maar het lijkt mij toch een eerste vereiste dat je setup in balans is of niet?!
Jij wilt zeggen als je niet kunt werpen moet je maar over klasseren ???
Wat erop die doosjes en hengels staat klopt gewoon niet, da's net als lood achterop je hengel hangen om je hengel met reel in balans te krijgen...

JB

#13
Ik zou de LOOP opti stream wf 5 lijn nemen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

maurice

Vandaag dat ik je ook naar Arjan Maat verwees.
Loop zit in zijn assortiment en hij heeft ervaring wat betreft hengel(s) en lijnen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Esoxlucius

Ik zal het overleggen met Arjan, bedankt voor jullie reactie's

Esoxlucius

In overleg met Arjan Maat heb ik besloten dat het een Loop Opti Stream WF5F lijn wordt i.c.m met de Loop Evotec G4 reel met een groene spoel.

Gr Esoxlucius

maurice

Mooi, veel plezier van je aankoop.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

Lijkt inderdaad een pittig stokje te zijn...
::wtf::

Rossie69

superlijntje.

ga je je best mee vermaken.

Rossie69

zelf de evotech 140 wha dat gooit pas klote :)
met een droge vlieg.
maar das ff wennen,trucje heb je zo door,gewoon voorwaardse worp aprupt stoppen,en vlieg land mooi gestrekt neer.

voor de rest bevalt ie me super.
voor resevoir.