Winde op de rivier

Started by Mike, September 16, 2019, 21:00:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Voor wie er van houdt om veel verschillende, grote en sterke vissen te vangen, nu is t moment om onze rivieren op te zoeken.
De afgelopen dagen hebben mn maatjes en ik gevist op de Lek, de Merwede en de Waal en het was overal een groot succes verhaal.
Grote aantallen met veel verschillende vissen.
Roofblei, snoekbaars, baars, voorn, winde enz, allemaal moesten ze er aan geloven.
Deze ving ik gister middag op de Waal. Dit was wel een heel fraai maatje waar je er niet heel veel van tegen komt.

Ik had van alle andere vissen ook wat plaatjes willen posten maar zoals gewoonlijk crashte alles weer en moest ik alles weer opnieuw doen dus heb ik t nu maar bij alleen deze gelaten.
De boodschap lijkt me in elk geval duidelijk..allemaal als de sodemieter de rivier op!! En vangstberichten plaatsen aub  8)

[attachment id=1 msg=179972]

[attachment id=3 msg=179972]

[attachment id=2 msg=179972]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

#1
Beste Mike,
Dit mooie bericht staat in de verkeerde groep!
Dit is de groep van Meren & Plassen.
Jouw bericht hoort in de groep 'Rivieren & Kanalen' (zie hoofdmenu van de Homepage)!

Mike

Hoi Franky,

idd, ik was in de veronderstelling dat ik dit bericht ook onder Rivieren & Kanalen had geplaatst. Ik denk dat ik met mn dikke vingers toch perongeluk de verkeerde heb aangeklikt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Omdat het zo'n goed stukje is, is het juist uiterst belangrijk dat het op de goede plaats staat.
Veel riviervissers zullen nooit bij 'Meren en Plassen' kijken en nemen zo geen kennis van dit stuk.
Jammer! :o

Wilco

Franky Boy
Maak je druk om zaken die er toe doen.

Franky Boy

Ik maak me hierover niet druk.
Ik heb helaas andere zaken waarover ik me echt druk en zorgen moet maken... :( :o

JEVDE

Quote from: Wilco on September 17, 2019, 21:09:22
Franky Boy
Maak je druk om zaken die er toe doen.

Hey Wilco, wat is dit voor een raar gedrag? En dat van een beheerder? Mike plaatst een mooi bericht en Franky heeft gewoon een valide punt. Hij is niet aan het muggenziften, hij bedoelt het goed voor de gebruikers van het forum. En hij heeft ook gewoon gelijk. Anders kan de 'beheerder' van het forum, net zo goed de subfora opdoeken. Of beter nog, z'n energie steken in het verplaatsen van de post naar het juiste forum, ipv mensen onnodig bekritiseren.

jevde


MarcelN

#7
Geheel mee eens, ik wilde er al niet op reageren.....
Als het tegenzit kan Frankie niet eens meer bij zijn eigen uitzettingen aanwezig zijn, áls die er nog komen, want zo belangrijk is hij wél!!!!
Overigens hoor ik ook niets meer van een andere OVM vismaat waarvan ik weet dat die ook een probleem heeft, alleen die loopt er niet mee te koop met die ellende   :'(
Maar ach, dan kan je altijd nog met 4 waadstokken tegelijk in het OVM staan en de show stelen hier..... ::)

Maar prachtige vissen weer Mike, ga zo door met je mooie inputs ::goodjob::

Een beetje 'Mod' kan het topic verplaatsen....

wh82


Menno_siemensma

Ik kijk gewoon op alle nieuwe berichten. Ik mis niks  ::goodjob:: en jongens kalm nu even, er is al genoeg gedoe l en te weinig vis dus dit is weer een mooi bericht dat er nog goed gevangen wordt. Laten weer on topic gaan.
Ik zit alleen op Kreta dus ik heb nog geen kans om op de rivieren te vissen, maar ik ga zo wel even kijken of ik wat zeebrasempjes kan vangen op de vlieg. 8)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Goed punt, topic verplaatst. Niet te lang bij stilstaan :)

On topic: Eens zien of ik zondag op de IJssel bij Zwolle eens een lijntje kan strekken. Nog tips voor te gebruiken vliegen?

Martijn

Hele gave fotos!

Ik heb het al diverse keren best wat uurtjes in de IJssel geprobeerd..... zonder resultaat... Mooie plaatsen, ik verwacht dat ze er wel zitten.
Heb je tips voor deze periode? drijvende lijn, 16/100 tip, ligt verzwaarde goudkop (red tag nimf o.i.d.?)?
(Ik kijk wel eens op deze plaatsen langs de ijssel, ik zie ze bijna nooit aan de oppervlakte azen, dus ik geef de voorkeur aan nimfen boven droge vliegen)
Snel of langzaam binnenstrippen?

Bedankt voor het posten, altijd leuk om op deze manier getriggerd te worden  8)!

Alex

In deze periode vis ik op de Waal vaak met een EP streamertje van n cm of 5/6
Lekker puntje 20/00 en een drijvende of intermediate lijn.
Hoopjes stenen en wierbedden afvissen

sarca2

vandaag nog paar uurtjes geblankt op de waal, voor mij nog niet zo makkelijk om op grote rivier met vlieg/streamer te vangen, was wel erg mooie dag dus niet heel erg, maar ook niet iets om te blijven doen
::new::

Plantje

Ben ook nog wel wat zoekende naar de beste manier. Morgenochtend ga ik het even proberen.

Net te horen gekregen dat ik weer geen promotie maak dit jaar, dus mijn focus maar even verleggen naar leukere dingen

Mike

#15
Vwb welke vliegen, heb ik nog wel een interessante toevoeging.
Ik heb een van de beste dagen op de Merwede gevist met deze 3 vliegen.

[attachment id=1 msg=180009]

Het ep-streamertje op de punt, het zwarte buggertje in t midden en dat kleine priegeldingetje helemaal bovenaan.

Ik ving die dag 1 snoekbaars 4 baarzen, 5 roofbleien, 8 blankvoorns en 12 windes.
De snoekbaars ving ik aan het ep streamertje.
Alle 4 de baarzen ving ik op dat kleine priegeldingetje.
De 5 roofbleien ving ik heel random op alle 3 de vliegen.
De blankvoorns ving ik op het zwarte buggertje en een paar op het priegeltje.
De windes ving ik bijna allemaal op het buggertje. Een paar windes pakte het ep-streamertje of het priegeltje maar dat waren er in totaal maar 3 of 4 geloof ik.

Het is misschien nog wat weinig input om echt conclusies uit op te maken maar voorlopig zijn een paar dingen wel opvallend vind ik.

De snoekbaars op het streamertje zal niemand verbazen.
Dat alle 4 de baarzen gingen voor het allerkleinste vliegje vond ik wel enigszins verrassend.
Hoewel ik mijn pr baars van 52 cm, een aantal jaren geleden ook ving op een heel klein streamertje, zou je toch verwachten dat ze eerder gaan voor een lekker ep-streamertje maar als ze de keuze hebben gaan ze toch voor de kleinere vliegjes blijkbaar.
Dat de roofbleitjes alles pakken wat ze pakken kunnen is op zich geen verassing meer.
Ik blijf het wel heel bizar vinden dat de grote roofblei in tegenstelling tot hun kleinere soortgenoten mega kieskeurig zijn en bijna onmogelijk op de vlieg te vangen. Daar hebben een aantal vismaten en ik nu al heel veel uren in gestoken maar het wil ons maar niet lukken.
En dat terwijl we ons echt goed hebben ingelezen en laten informeren over deze visserij en ook echt op plekken hebben gevist waar er zat rondzwemmen.
We vangen zat roofblei van 15 cm tot een cm of 40 maar de grote jongens van 60 / 80 cm laten zich niet vangen. Nu is de beste tijd voor grote roofblei en over een week of 5 zullen ze weer afzakken naar de bodem tot volgend jaar dus we geven nog niet op en gaan nog flink ons best doen.
Vwb de windes en evt voorns, zou ik zeker gaan voor een klein zwart streamertje met een oranje kraal.
Deze kan je met een drijflijn of intermediate langs stenen en wierbedden vissen. Dis vis zit nu echt overal op de ondiepe stukken waar je gemakkelijk kunt waden. Hoog water en vooral de avond schemer levert meestal de meeste vis op.

Als er mensen zijn die succesvol gericht op grote roofblei vissen hoor ik graag hoe ze dat doen.
Ik heb goed rondgevraagd in mijn omgeving maar ik kan tot dusver geen vliegvissers vinden die met succes gericht op grote roofblei vissen.
Hier en daar wordt er wel eens 1 gevangen maar meer bij toeval dan dat er gericht met succes op gevist wordt.
En dat terwijl ze met de werphengel vrij gemakkelijk te vangen zijn.
Maar goed, we blijven proberen en met een beetje geluk kan ik binnenkort een mooie foto plaatsen van een monster roofblei.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje

Goed voorbeeld doet volgen! Afgelopen zondagochtend eindelijk weer eens een paar uurtjes gevist. Op de IJssel bij Zwolle moest het gebeuren.

Ik zag genoeg vis springen en had het idee dat het winde was. Heb geprobeerd ze aan te werpen, maar helaas helemaal niets gevangen! Droge vlieg, nimf, streamer....het mocht allemaal niet baten! Het is ook zo lastig om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn! Springt er één hier, dan ben je al te laat....
Misschien had ik een zinkende lijn of een zinkende leader moeten proberen... Had het idee, dat mijn nimfen en vliegen telkens wel weer heel snel door het water getrokken werden door de stroming.

Wel ben ik er gelukkig weer even lekker uit geweest en ben ik tenminste weer eens aan het vissen geweest!

Uit frustratie op weg naar huis bij nog wat van die kleine slootjes in de wijk gestopt. Daar had ik nog even een klein visje aan de lijn, maar die schoot los.

Mike

#17
Jammer dat t niet gelukt is.
Als je met een drijflijn vist kan je t beste over hoopjes met stenen, langs kribben en wierbedden vissen. De ondieptes willen soms ook verassend grote windes en baarzen opleveren.

We visten de afgelopen dagen met onze #5 en fast intermediate omdat we op het stuk waar we viste niet echt kleine vis vangen maar normaal gesproken vis ik op de Merwede ook met een drijflijn op een #1 of een #3.

Ik vis eigenlijk nooit op de Ijssel maar ben er wel eens geweest.
Als ik mij goed herinner is de Ijssel heel erg helder.
Dat hele heldere water zit vaak weinig vis maar wat er zit is wel groot.

Als dat op de plek waar jij viste ook het geval is zou ik met een int vissen met een klein zwarte streamertje en een flinke nympf.
Je kunt op dat soort stukken de vliegen ook flink het open water opsmijten, de boel ff af laten zinken en redelijk rap terug vissen. Die grote vissen kunnen overal zitten maar ook op dat soort water kan je toch meestal t beste langs kribben en stenen kanten vissen.

Zo vangen wij op de heldere Waal bijna niks onder de 40 cm. Maar daar vangen we ook maar een paar vissen per sessie.

De Merwede is een stuk troebeler en het meeste wat we daar vangen is tussen de 15 en 35 cm. Daar vangen we ook wel uitschieters van 50 en groter maar het meeste is klein.

Ik denk dat kleinere vis liever wat troebeler water opzoekt zodat ze beter kunnen vluchten voor roofvis en vogels.

Anyway, het is dus belangrijk je manier van vissen een beetje aan te passen aan het soort water.

Afgelopen weekend hebben we weer volop gevangen.
Deze keer zat er een stuk meer baars. We zagen schooltjes spetteren in de oppervlakte en als we deze aangooide bleven harde rukken aan de streamers en nymfen meestal niet lang uit. Blijft wmb de mooiste vis die we hier hebben.

[attachment id=1 msg=180024]



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

[attachment id=1 msg=180025]

[attachment id=2 msg=180025]

[attachment id=3 msg=180025]

[attachment id=4 msg=180025]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

De ijssel is alleen helder als er weinig water doorheen gaat, cq lagere stroming is, met veel regen is die ook gewoon troebel. Het is vaak de kunst om de juiste plekken te vinden, niet elke krib zit vis, meestal zoek je de afwijkende plekken, planten, steenhopen, bomen, andere stroming, randen, diepe gaten etc. Volgens mij begint de winde zo langzaamaan een beetje richting verzamelplekken te gaan om naar de winterstekken te verhuizen, hier in Groningen tenminste wel. Heb er nog een kunnen vangen op zicht vandaag, wel een mooie 40plusser.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.