Materiaal voor snoeken

Started by EB86, December 03, 2015, 21:54:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EB86

Goedenavond,

Ik wil aankomende winter op snoek in de polder gaan vissen. Ik heb al een hengel en reel. Ik vroeg mij alleen af hoe ik het beste een leader kan maken?

Hebben jullie tips? Wat voor staaldraad raden jullie daarnaast aan? Alle tips zijn welkom.

Gr

jo flyfishing

Ik gebruik gewoon  anderhalve meter 0,40 fluorocarbon als leader.
Onderlijn is 30 cm 0,80 fluorocarbon, geen staaldraad of titanium meer.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gerrit59

Ik gebruik, afhankelijk van de waterdiepte, 1 of 1,5 meter 30 of 35/100 nylon als leader.
Mijn onderlijnen (van ongeveer 30 cm) maak ik zelf van 20 of 30 lb pike wire of seven strand.

Gerrit

henkverhaar

Spinstangetjes zelf maken, uit 1 mm RVS staaldraad (ik heb zo een spinner-maker, van Hagen's, waarmee je heel eenvoudig lusjes in staaldraad kunt vormen - je ziet ze wel bij de snoekstudiegroep; maar met een goede puntbektang kan het ook met de hand). Leader is ca 1.5 meter ca 40/100 stug nylon. Hoeft niet duur.

Scaramouche

Ik gebruik 1,5 tot 2 m 40lbs amnesia lijn of FC coated nylon, en een stalen onderlijntje dat ik zelf maak van stalen American fishing wire. Dat is heel sterk en licht, ik gebruik bijna de dunste en die heeft dan nog steeds een trekkracht van 15 kg of zo. Na een paar snoeken is het wel gekinkt maar het is niet duur dus ik maak er altijd een aantal tegelijk en dan kan ik weer een paar maanden vooruit.

http://www.afwhiseas.com/AFW-Tooth-Proof-Wire-s/1834.htm

Ik koop het bij Peeters maar het zal op andere plekken ook wel te krijgen zijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

maurice

Leader is bij mij max 150cm FC 40/100 titanium onderlijnen van minimaal 30cm.
En dat is dus voor van de kant vissen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

EB86

Iedereen bedankt voor de reacties. De vispas is gekocht en ik kan niet wachten om de snoeken in de Krimpenerwaard te vangen  :)

EB86

Hoe bevestigen jullie de staaldraad aan de streamer en aan de leader? Ik heb nu staaldraad en het lijkt mij redelijk knoopbaar, of is het beter met een warteltje of iets dergelijks?

Beest

aan de boven kant een wartel en waar je je streamer vast aan zet doe je een spelt

Beest

Als je staaldraad wilt gebruiken moet je het niet knopen maar sleevetang gebruiken
Ik gebruik titanium onderlijnen  bij al mijn visserij op snoek maar zijn wel prijzig
Voor een paar centen heb je een stalen onderlijn als je pech hebt krult ie al met de eerste snoek maar
je kunt er al veel van kopen voor dat je de prijs van een titanium lijntje bent

Scaramouche

als je dun staaldraad gebruikt, altijd een wartel gebruiken; met dun staal kun je je leader doorsnijden als je (of een snoek) er flink aan trekt.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

EB86

Quote from: Beest on December 06, 2015, 21:49:52
Als je staaldraad wilt gebruiken moet je het niet knopen maar sleevetang gebruiken
Ik gebruik titanium onderlijnen  bij al mijn visserij op snoek maar zijn wel prijzig
Voor een paar centen heb je een stalen onderlijn als je pech hebt krult ie al met de eerste snoek maar
je kunt er al veel van kopen voor dat je de prijs van een titanium lijntje bent

Misschien is titanium wel beter dan. Bevestig je dat op dezelfde manier?

wouter veuger

Quote from: Beest on December 06, 2015, 21:49:52
Als je staaldraad wilt gebruiken moet je het niet knopen maar sleevetang gebruiken
Ik gebruik titanium onderlijnen  bij al mijn visserij op snoek maar zijn wel prijzig
Voor een paar centen heb je een stalen onderlijn als je pech hebt krult ie al met de eerste snoek maar
je kunt er al veel van kopen voor dat je de prijs van een titanium lijntje bent

Gecoat staaldraad kun je ook lussen in maken dmv de smeltknoop,Google maar eens ,wel even paar keer oefenen voordat je ermee gaat vissen.

Scheelt je weer een krimptang en sleeves kopen

Gert

Quote from: wouter veuger on December 07, 2015, 19:04:37
Gecoat staaldraad kun je ook lussen in maken dmv de smeltknoop,Google maar eens ,wel even paar keer oefenen voordat je ermee gaat vissen.

Scheelt je weer een krimptang en sleeves kopen

Ik heb laatst, in de opruiming, van die sleeves die je moet aanknijpen (en Drennan Green, en verschillende soorten warteltjes) gekocht bij de lokale hengelsportzaak die ermee ging stoppen. Bestaat een speciale tang voor, maar ik knijp ze met een gewoon tangetje aan en zit echt goed vast.
Dus die tang kun je je in ieder geval besparen als je al een ander tangetje hebt liggen.

Gerrit59

Als je het eind van je staaldraad nog een of twee keer extra door de sleeve kunt steken voldoet een goede platbektang ook prima om de sleeve toe te knijpen is mijn ervaring.

Gerrit

wouter veuger

Tuurlijk ,dat kan ook,maar bedoel meer te zeggen dat je om snoeken met de vliegenlat eens te proberen,ook toe kan met alleen een rolletje staaldraad en een aansteker.

Stel topicstarter vind het niets,heeft die iig geen sleeves en al dan niet een krimptang gekocht voor niks

Gerrit59

Volkomen gelijk Wouter,

Om te beginnen zou ik een kant en klaar staaldraadje gebruiken. Die heb ik overigens ook altijd als reserve bij me. Na een paar snoeken is het weliswaar gebeurd, maar om te beginnen voldoen ze nog best....

Gerrit