Gorges du Tarn

Started by wh82, June 10, 2016, 12:19:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Nog iemand tips specifiek voor de Tarn (Tussen Quezac en Sainte Enemie)? Vroeg in de ochtend en laat in de avond heb ik gelezen.
De Tarn wordt best veel genoemd op dit forum maar geen verslagen of specifieke tips (of ik heb niet goed genoeg gelezen).

Op het blog van Dyckers kom ik tegen : grote droge vliegen voor witvis en streamers voor Forel en Kopvoorn.
Iemand nog tips voor Barbeel?

Scaramouche

Wat ik ervan begrijp (maar ik heb er nooit eentje kunnen vangen) kun je voor barbeel het best met larve-imitaties vissen. Die mogen best groot zijn, haak 8-10 is vrij gangbaar. Dit is een patroontje waar ik me destijds aan heb gewaagd, niet moeilijk om te binden een ook goed bruikbaar voor vlagzalm, en zelfs karper. Ze moeten zwaar genoeg zijn om over de bodem te 'rollen', dus maak er een aantal die geschikt zijn voor verschillende stroomsnelheden.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Alweer heel wat jaren geleden heb ik op de Tarn gevist bij Florac. Daar is een gemeentecamping aan de rivier waar de Tarnon en de Tarn samenvloeien. Ik ving daar een naar het schijnt alleen daar voorkomende Vandoise op een grote gele hopper. Geen grote vis  maar wel een leuke vangst. Daar zitten ook veel kopvoorns en barbelen. Jammer dat de lokale vissers, destijds, de pest hadden aan kopvoorn en vertelden dat je elke gevangen kopvoorn de kop in moest slaan en onder een steen op de kant leggen. Het zijn natuurlijk, de kopvoorns, forellenbroed rovers maar dat uitmoorden ging mij toch te ver. Misschien ga ik er dit jaar weer eens kijken, Florac heeft/had een heel leuk centraal plein met veel terrasjes.

sjoerd

In een heel ver verleden ooit een keer op de camping in Florac gestaan. Er zitten grote forellen maar heel moeilijk te vangen. Een Franse vliegvisser toonde mij destijd  vol trots zijn mandje met daarin twee heel dode forelletjes van amper 25 cm.
Ik heb er toen weinig succes gehad maar dat zegt natuurlijk niks over nu .haha.

vanderschoor

Voor barbelen: verzwaarde LL Caddis nimfen van Leon Du Puy schijnen ook heel vangerig te zijn. Zie ook topic Ardeche barbelen!
Succes,
Wim
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

wh82

Leuk!
Zelf ben ik lang geleden ook weleens in Florac geweest. De "pisciculture" met alle regenboogforellen in het centrum is er niet meer begrijp ik.
Het toen niet in de tarn gevist maar zit nu op 30 meter van het water dus deze keer is het wel de bedoeling.

Larves, Caddis Nymph en Hoppers! Gaan we proberen.

pierre

Ha ja, de regenbogen in het centrum van Florac  :) heb daar met een stukkje brood en de onderwatercamera nog mooie filmpjes van geschoten.
Dat was een jaar of 5 geleden nog. Weet niet of ze daar nog zwemmen, is de kwekerij weg dan?

wh82

Hij schijnt weg te zijn, nog een hele gemeentepolitieke rel geweest als ik het goed genoeg begrijp (Mijn frans is redelijk).

Bone F

Jammer dat was wel een leuk bezienswaardigheidje vooral ook voor kinderen.

wh82

Nog even gegoogled: het schijnt dat ze hem juist dit jaar weer willen openen nadat hij sinds 2011 gesloten is geweest.

JEVDE

Ik heb nog niet gevist op de Tarn, dus neem mijn tips met een korreltje zout. Ik heb wel gevist op de Aveyron en die mondt uit in de Tarn. Een uurtje bij Sainte-enimie vandaan. Kopvoorn vang ik meestal op droge march brown en droge zwarte mier. Vis bij voorkeur zonder te waden. Kopvoorn heeft jou snel in de gaten.

Barbeel op de vlieg heb ik in alleen in Luxemburg op de Our gevangen, maar wel echt regelmatig. (Verder nooit ergens gericht op barbeel gevist, want ben meer van de droge vlieg). De truuk daar was: flink verzwaarde nimfen, maatje 10, laten afzinken naar de bodem, flink stuk voor de kantelende vis. Dan de vlieg licht 'opwippen'. Je hebt dan steeds het idee dat je vlieg blijft haken. Als dat zo is, doe je het goed. Op een gegeven moment denk je weer vast te zitten. Wees dan voorzichtig, al lijkt het de bodem, soms is het barbeel en duurt het even voor ze gaan bewegen. Ik weet dat bij ons destijds fel gele en ook zwarte en bruine nimfen succes brachten. Reken er op de vlieg vele, vele malen langs de vissen te moeten leiden, alvorens een keer beet te hebben.

groeten jevde




Quote from: wh82 on June 10, 2016, 12:19:00
Nog iemand tips specifiek voor de Tarn (Tussen Quezac en Sainte Enemie)? Vroeg in de ochtend en laat in de avond heb ik gelezen.
De Tarn wordt best veel genoemd op dit forum maar geen verslagen of specifieke tips (of ik heb niet goed genoeg gelezen).

Op het blog van Dyckers kom ik tegen : grote droge vliegen voor witvis en streamers voor Forel en Kopvoorn.
Iemand nog tips voor Barbeel?