Aaaargghhh!!

Started by Willem, April 23, 2011, 20:31:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem

Een van mijn doelen voor dit jaar was een karper op de vlieg. Nu ging ik dat vandaag proberen. Ik zag ze zwemmen in de oppervlakte. Ik kon mijn vlieg presenteren. Vlak voordat ze hem pakten schoten ze weg. Rotbeesten. Broodvlieg, zalmeitjes, alles werd geprobeerd.

Ik kreeg 1 aanbeet. Nee, 2 eigenlijk. De eerste was van een snoek die wel wat zag ik mijn zalmeitje, perfect gepresenteerd voor zijn bek. Helaas loste deze vis.

De tweede was van een dikke karper. Een van de grootste uit de school van 20 stuks. Op de broodvlieg, dus drijvend. Helaas sloeg ik mis.

Nu is mijn vraag: wat doe ik verkeerd? Ik presenteer ze vlak voor hun bek, maar wat voor vliegen moet ik dan gebruiken?

Willem

A{b}r{a}xa{s}

Dan zijn ze toch ergens van geschrokken Willem....vraag is alleen waarvan ?
Ik zou het gewoon nog verder proberen, want 1 hapte al wel toe.
Kan me herinneren dat ook een broodkorst soms op het laatste moment geweigerd wordt....

Willem

Ja, dat kan wel kloppen. Misschien de glinstering van de haak? Ik gebruikte wel zwarte haken, maar toch... Het is wel een behoorlijk dressuurwater, veel karpervissers met piepers. Saaai...

A{b}r{a}xa{s}

'Vroeger'...*ahum*....deed ik het wel eens door een groter stuk korst aan de lijn te rijgen (2 keer door de korst) en dan uiteindelijk een (veel) kleiner stukje korst aan de haak.
Dat hing dan net onder de korst in het water.
Zal lastiger zijn om met een 'vlieg' na te maken....en lastig werpen waarschijnlijk ook...maar het werkte vaak wel. ;)

Hilco

Kan je niet een soort "Hair montage" maken? ; stukje spons op de hair als nep brood en de haak krijgt meer kans om zich te zetten :-\

Willem

Das wel een goeie, gewoon een broodvlieg, en dan de haak bedekken met brood en dan aan niemand doorvertellen ;D

A{b}r{a}xa{s}

brood(korst) aan je haak doen wordt denk geen succes...weegt al snel te zwaar ;)

Willem

Wat ik nu heb gedaan is met een sponsje, dat hij over de hele haak zit, maar bij het aanslaan komt de haak wel vrij, om hem goed te kunnen haken. We zullen zien.

HappyFisherman

Quote from: Hilco on April 23, 2011, 21:39:14
Kan je niet een soort "Hair montage" maken? ; stukje spons op de hair als nep brood en de haak krijgt meer kans om zich te zetten :-\

Volgens mij vis je een broodkorst toch in de oppervlakte en zal, zeker op dressuurwater, een kale haak nogal onnatuurlijk overkomen. Ik heb hetzelfde probleem al bij voorntjes in de vijver bij mij voor het huis! Ook die zijn al zo getraind op het herkennen van een natuurlijk stukkie zinkend brood dat ze een broodvliegje niet eens goed pakken!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

christianvt

@ Willem, da's ook mijn doel, een karper op de vlieg... Morgenavond weer proberen....

Succes met de jacht op die stofzuigers! ;D

brian

ja lijkt me ook wel gaaf, alleen erg moeilijk. jullie gebruiken gewoon een broodvlieg (stukje spons)?  die zalmeitjes moeten ook goed werken he, ik wil het is gaan proberen op een karperkweekvijver hier, maar hoe en wanneer ik weet het nog niet want soms staan er vliegvissers maar die staan een stuk in het water(daar ligt een zandbank) en daar zit ook veel karper. maar ik snap dat niet, want je ziet ze daar niet zwemmen.. werpen ze dan gewoon wat? in de hoop op

christianvt

Inderdaad met een broodvlieg, ik heb er zelf 1 gebonden, heel simpel met alleen deerhair op een palinghaak.

Volgens mij puur op zicht vissen... (toch mannen??) Of je moet weten dat daar karpers aan het azen zijn.

Rossie69

meestal is zien wel vangen,maar niet altijd natuurlijk.

op een hair ,zou je kunnen proberen,maar waneer sla je dan aan ?

zou toch direct op de haak maken.
timing dat zal het wezen,opzicht vissen is altijd al klote geweest :)
voor sommige
maandag gaan wij ff proberen

Gert

#13
Quote from: christianvt on April 23, 2011, 23:22:47
Inderdaad met een broodvlieg, ik heb er zelf 1 gebonden, heel simpel met alleen deerhair op een palinghaak.

Volgens mij puur op zicht vissen... (toch mannen??) Of je moet weten dat daar karpers aan het azen zijn.

Ik weet niet of een palinghaak wel geschikt is voor karper..... Ten eerste de haakbocht: lijkt me niet wijd genoeg voor karper. En mocht je er eentje haken, houdt die haak het dan wel?
Zelf gebruik ik in ieder geval karperhaken van goeie kwaliteit.

En wat het aanslaan betreft: bij het op zicht vissen heb je al gauw de neiging om te vroeg aan te slaan (21,22 uit een ander topic). Maar bij het vissen op karper is het helemaal een zenuwslopende bedoening als je zo'n stofzuigermondje op je vlieg af ziet komen. Je moet durven te wachten met aanslaan tot je leader strak loopt.

Groet,
Gert

maurice

net als Gert gebruik ik het liefst een karperhaak.
in het begin ook vaak mis geslagen maar dat gaat nu stukken beter.
met de broodvlieg moet je vaak meer geduld hebben dan je denkt.
vandaar dat ik het met Gert eens ben dat je beter kunt wachten tot je leader begint te bewegen.
een mooie strakke leader verhoogd de kans van het haken.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

hendri

je aas presenteren op een hair moet gewoon lukken, deed het vroeger met kattebrokjes ook op een hair en dan drijvend vissen. die haak die er los onder hangt hebben ze echt niet zomaar wantrouwen in. hoeveel takjes hangen/liggen er wel niet in het water waar een karper zijn voedsel weg haalt? de grootste kunst is om de karper niet te laten schrikken als je hem aanwerpt.
en wat je ook kan proberen is een heel langzaam zinkende carpbol, hier komt het er ook op aan eerst de karper te spotten dan aanwerpen in de baan die hij hopelijk zal zwemmen. als die carpbol dan langzaam voor zn snuffert zakt tja dan is het aftellen.....
http://www.dyckers.com/Carpflies

Arno

Ik denk dat het grootste probleem met het aanwerpen van een karper niet is dat hij je broodvlieg niet vertrouwd en of je zalmeitje niet wil pakken maar dat hij jouw ziet staan en daarom te wantrouwend is om het aas te pakken.

Gr Arno

Willem

Quote from: hendri on April 24, 2011, 07:45:14

en wat je ook kan proberen is een heel langzaam zinkende carpbol, hier komt het er ook op aan eerst de karper te spotten dan aanwerpen in de baan die hij hopelijk zal zwemmen. als die carpbol dan langzaam voor zn snuffert zakt tja dan is het aftellen.....
http://www.dyckers.com/Carpflies

Heb ik ook geprobeert, maar dan had ik denk ik te kleine vliegen. Ze hadden soms wel interesse, maar ze pakten hem niet. Zelfs niet als ze hem met hun neusje aantikken. Ik heb nu ook een aantal grotere gebonden. Ik hoorde van iemand anders dat hij goed ving met grote witte klinkhamers, ga ik ook proberen, want af en toe leek het zo dat ze ook op kleine insecten aan het azen waren.

Bedankt voor de tips iedereen!!

vliegvisgek

ik gooi altijd wat brood in de vijvers niet te veel en knal daar mijn broodvlieg tussen meestal werkt het wel en anders zalm eitje zachtjes afzinken met verklikker op de lijn 50 cm diep hooguit teminste bij ons in de vijvers zijn 1,5 meter diep schat ik zo :P

christianvt

Ik zal van de week even karperhaken kopen.  Hier eten de het zaad (soort witte slierten ((niet doordenken ::) ) en bruine troep van het water. Eersgisteren kwam 1 karper gewoon op een meter of 2 van mij af azen, prachtig om te zien!

Maar welke haakmaat kan ik het best gebruiken? Wil het aan het eind van de dag nog even gaan proberen

Heb er weer een prachtig stekkie bij! ;D Kraakhelder, zag er eergister een mooie snoek liggen, daar kwam ook die karper azen.

Hoor het wel!

Willem

Net weer even geweest, het water was helaas een stuk troebeler dan normaal, waardoor ik de wat dieper liggende vis niet kon zien liggen. Toch een aantal aan kunnen werpen. De veel grotere carpbol dan die ik gisteren gebruikten trok hun aandacht wel, ze kwamen er echt naartoe zwemmen. Helaas pakten ze hem weer niet. Totdat er 2 tegelijk op af kwamen, de bol zonk helemaal naar de bodem, ik zag de karpers nog wel schuin met hun kop naar beneden staan. Opeens bewoon de leader, ik sla aan, helaas direct weer los. Maar ik voelde hem wel!

Misschien morgen nog maar eens proberen  ;D

Ron-O

#21
Wat ook goed werkt; is gewoon een pluk zwarte, wit, geel of rose marabou op een haak naar keuze. Werkte bij mij perfect. ik kan de foto niet laten zien, ondanks de info op het forum krijg ik het niet voor elkaar, zal wel aan mij liggen. >:(

Gr, Ron. ;)


A{b}r{a}xa{s}

Ron,

als invoegen van een foto niet lukt kun je ook nog wat anders doen.
Je kunt onder het tekstveld waar je je bericht typt een menu uitklappen,
daar kun je attachement (bijlage) kiezen.
via 'attachement' kun je op je computer de afbeeldingen zoeken en wordt die automatisch bijgesloten.

in het andere geval...stuur de foto ff via de e-mail naar mij toe, dan zet ik heb er bij

(NB. Nu niet gelijk allemaal foto's gaan insturen via de e-mail aub, anders zit ik daar zo meteen uren mee bezig :) )

Willem

Zal ik ook ff binden.

Net ook geweest vanaf half 11 's ochtends. Na een half uurtje pakte eentje mijn vlieg, ik sloeg dit keer wel raak, meteen vol door de slip, te gek! Hij schoot wel los na een paar seconden helaas...

Verder nog 1 misser op een grote Klinkhamer en heeeeel veel weigeraars.

Willem

Ohjaa nog wat plaatjes ;D

Losser >:(


Een aantal karpers


Grts Willem