Creatieve invulling seizoenen ......

Started by Waterhen Bloa, March 01, 2011, 13:26:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waterhen Bloa

Ik ben niet heilig, maar tegelijkertijd ook niet bijzonder creatief als het gaat om het vertalen van visseizoenen.

Sommige broeders zijn veel "creatiever" !

Voor mij persoonlijk sluit het snoekseizoen op 1 maart en gaat het op 1 juli weer open, maar voor een behoorlijk aantal (vlieg)vissers gaat het kunstaas seizoen dicht op 1 april en opent het weer op de laatste zaterdag van mei ...... en die vissen in maart en juni dus gewoon wel op snoek, bewust of zoals ze zelf zeggen onbewust .......

Hoe "creatief" zijn jullie ?

Gert

#1
Ik ben ook niet zo creatief wat dat aangaat, en vis niet zo vaak op snoek.
Maar we hebben het er in het verleden al vaker over gehad: als het voor het wel en wee van de snoek is, zou men beter 1 lijn kunnen trekken en de boel sluiten tussen 1 maart en 1 juli voor kunstaas groter dan 2,5 cm (zo was het toch?)
Want in feite geldt het nu dus dat je in maart geen snoek in bezit mag hebben, en als ik iedereen op z'n woord mag geloven wordt er sowieso nauwelijks snoek meegenomen. En die enkeling die dat wel doet, doet dat dan maar in de maanden die resteren.

Neemt overigens niet we dat er soms ook nog wel een snoek(je) blijft hangen aan een nimfje van 1,5 cm of zo. Ja, die snoek moet zich natuurlijk OOK aan de seizoenen houden he, en niet te creatief worden. ;D

Groet,
Gert

O ja, en dat geldt uiteraard idem voor de maand juni.

catchem

Wat ik niet snap is dat veel vliegvissers zich druk maken over het gesloten seizoen voor snoek (en snoekbaars en baars) terwijl bij zalm en forel vissen de paaitijd als ultieme vistijd wordt gezien. Dan heb ik het nog niet over de winde en brasem 'trek', waarbij velen de 'paaigronden' systematisch bevissen.

Ik ben zelf met vliegvissen begonnen om het gesloten aasseizoen te overbruggen en bind voor mezelf en mijn vismaat speciaal hiervoor vliegen die precies 2,5 cm lang zijn. Mijn vismaat gaat die komend tijd gebruiken bij het dropshotten. Natuurlijk verleggen we onze aandacht van snoek naar de andere vissen als baars, winde, roofblei, etc.
Een snoek wil ik liever niet storen tijdens het paaien.

brian

of je hangt gewoon een bordje aan je streamer waarop staat: Snoek afblijven

Waterhen Bloa

Quote from: catchem on March 01, 2011, 15:12:09
Ik ben zelf met vliegvissen begonnen om het gesloten aasseizoen te overbruggen en bind voor mezelf en mijn vismaat speciaal hiervoor vliegen die precies 2,5 cm lang zijn.

Zelfs een nimfje is al snel 2,5 cm ...... dus het zal niet meevallen streamertjes te bouwen die kleiner zijn dan 2,5 cm die ook nog een beetje serieus zullen scoren.

Troutbuster

vanaf de laatste zaterdag in mei weer met kunstaas (en dus ook streamers) toegestaan, ja !!
Gesloten tijd in de maand juni voor de snoekedames (en heertjes) ja!!
Wie heeft, of kan er maken een streamer waarop alleen snoekbaars klapt!!
Juist!!
Dit fenomeen doet zich ook voor op (sommige) buitenlandse rivieren zoals in de Eifel en het Sauerland m.b.t. de gesloten tijd voor forel en de "open" tijd voor vlagzalm

Ook hier geld dat ik never een vlieg zag waarmee selectief vlagzalm gevangen wordt en welke forel links laat liggen!!

Ach, die regels hè!!

Jan
"Petri Heil"


Sieger

Voor mij is het nu voorlopig ook over met het gericht vissen op snoek.. heb de spullen ingevet en komen pas weer na 1 juli uit de kast...

Heb vorige week een dame met een behoorlijke dikke buik gevangen en Maurice had er ook al een die vol zat met kuit... Wat mij betreft tijd om ze met rust te laten... Op naar de witvis... :D


Sieger

johannes

QuoteWie heeft, of kan er maken een streamer waarop alleen snoekbaars klapt!!

een clouser gevoerd aan een zinklijntje zal in de regel meer snoekbaars dan snoek opleveren als iemand met een halve kip staat te werpen en nog beweert dat hij op snoekbaars staat te vissen. is wel een beetje raar denk ik ook al is de persoon niet in overtreding.

Is niet op jouw persoonlijk bedoeld.

Wat catchem zegt is presies wat mij tegenhoud om echt te storten op het zalmvissen (doe het wel eens) 

toppiedus

Onderstaande tekst komt van de site van sportvisserij nederland, het is dus helemaal geen discussie of het wel of niet mag het mag

Gesloten tijd voor vissoorten
(art. 2 Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985)

Voor sommige vissoorten geldt een gesloten periode. Dit betekent dat je die vissoort in die periode niet in bezit mag hebben. Anders gezegd, vissen van deze soorten moeten na eventuele vangst in de betreffende periode altijd direct in hetzelfde water worden teruggezet.

Let op: bij de gesloten tijden voor vissoorten is dus geen sprake van een verbod om in de betreffende periode gericht op die soort te vissen. Zo'n verbod zou ook niet zijn te handhaven want dit zou eenvoudig zijn te ontduiken door te zeggen dat je op een andere vissoort vist. Ook zou een visser bij zo'n verbod het risico lopen bekeurd te worden als hij per ongeluk zo'n soort in die periode vangt. De gesloten periodes voor vissoorten zijn daarom geformuleerd in de vorm van een directe terugzetplicht voor die soort in een bepaalde periode.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=gesloten_tijden

let wel, lokale verenigingen kunnen natuurlijk eigen bepalingen hebben, en van 1 april mag je kunstaas/vlieg niet groter zijn als 2,5cm