Brasem?

Started by LycoWico, January 20, 2013, 19:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Iemand wat info over vliegvissen op brasems?  ;D
Welke tijd het beste is, vliegen etc.  :)

Hilco


jelle

Ik had er een op een partridge and orange in augustus en in het voorjaar ving ik ze op een fazantenstaartvlieg
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

LycoWico

Hmm zal dat eens proberen in mei, vorige x zag ik scholen met brasems maar ze deden echt helemaal niets.
Heb er denk ik wel 20 verschillende vliegen aangeknoopt.

Was die phasant tail verzwaard?

Nootjez

Op mijn vijvertje laten ze zich soms vangen aan onverzwaarde pheasant tail of ander licht nimfje.

Maar als ze niet willen, willen ze niet... Soms meer dan 30 vissen die liggen te zonnen en geen enkele vis die er nog maar aan denkt toe te happen. Denk dat je bij brasems altijd net dat tikkeltje geluk nodig hebt dat ze in de "mood" zijn :)

Troutbuster

Broeders,

Brasems.... tsja... het blijven vreemde vissen!!

Voor sommigen lijken ze onvangbaar, en sommigen vangen ze bij de vleet
Mijn persoonlijke mening is dat Brasems lastiger te vangen zijn dan voorn en winde maar... ze zijn vangbaar!!
Een "Brasemvlieg" ???? ik heb geen idee!!
Ik heb in mijn vliegvis verleden Brasem gevangen aan;

Ritz-D, Red Tag, Black&Peacock Spider, GRHE, Red Buzzer, Damsel en PT nymph!!

Ze zijn niet kieskeurig, of.... wellicht juist wel alleen welke vlieg het wanneer "doet" ?? geen idee

Deze namen beide een Ritz-D





Gr

Jan
"Petri Heil"


dartmayor

De meeste brasem vang ik vlak voor en tijdens de paai tijd.
En dat gewoon met een red tag op een haak maat 10 met 4 mm goud kop.

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

LycoWico

Ja dat probleem heb ik dus ook haha ik zie echt gigantisch veel brasems maar wat ik er ook voor hang ze komen niet haha!
Ik ga zeker die nimfen gebruiken die jullie aangeven in de hoop dat ik dit voorjaar wat brasems kan vangen. :)

De paai is veelal in april/mei toch?

gr

Nootjez

Bij mij lukte het meestal niet in de paaitijd, hoewel ze dan wel in grote scholen samenzwemmen.

Wel veel volgers dan. 't zijn precies forellen, met 2/3 achter het nimfje meezwemmen :)

sjoerd





Je kunt aardig wat brasems vangen als je op de juiste tijd en plaats bent!
Vlak voor de paai verzamelen ze zich namelijk in grote scholen, bij mooi weer zelfs aan de oppervlakte.
Met een felgekleurd nimfje dat ik SNEL door de school doorvis heb ik er veel gevangen. Belangrijk
daarbij is dat je zelf de nimf goed kunt zien zodat je ziet wat er gebeurd. Je ziet de vis volgen en vaak
toehappen. Ook gebeurt het wel dat ze op het laatste moment wegdraaien. Een heel spannende en visuele manier
van vliegvissen. Voor mijn gevoel zijn het pure agressie aanbeten, net zoals je bij zalmvissen ook wel hebt.
Opvallend is het dat je de ene dag nagenoeg alleen mannetjes vangt en een dag later vrouwtjes.
Brasems vangen midden in de zomer is een heel ander verhaal. Je ziet ze lui aan de oppervlakte azen en dan zijn ze bijna niet tot
een aanbeet te verleiden. Wel weer als ze tegen de avond en 's-morgens heel vroeg op de ondiepten azen. Dan kun je ze wel weer op zicht vangen.
Laat het voorjaar maar snel weer komen!! :)

Sjoerd

Hilco

Maar met dit verhaal toon je dus wel aan dat het niet alleen een kwestie is van goed kunnen werpen
en een goede vlieg .
Je moet kennis hebben van het gedrag van de vissen , van de natuur enz enz.

ik las het laatst in iemand's onderschrift;  zomaar ergens aan de waterkant gaan staan vissen levert niet vaak vis op. (uitzonderingen daar gelaten).


Christof van den Berge

Jah ik had er vorig jaar ook 1 op dezelfde plek als Troutbuster, aan de Red Tag.

Zie onderstaand topic
Christof z'n 1e Brasem

Was er niet gericht op aan het vissen meer op de baars en winde`s.
Todat mijn 4tje met 0.10 tippet helemaal krom stond, leuke sport.

Ga er van het jaar toch wat meer werk van maken, vorig jaar waren ze in grote aantallen aanwezig!
Kan niet wachten op het voorjaar, en bedankt voor de tips Sjoerd.



Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

sjoerd

Quote from: Hilco on January 21, 2013, 12:09:36
Maar met dit verhaal toon je dus wel aan dat het niet alleen een kwestie is van goed kunnen werpen
en een goede vlieg .
Je moet kennis hebben van het gedrag van de vissen , van de natuur enz enz.

ik las het laatst in iemand's onderschrift;  zomaar ergens aan de waterkant gaan staan vissen levert niet vaak vis op. (uitzonderingen daar gelaten).

Dat klopt Hilco, je moet gewoon heel veel uren maken waarbij je alle keren wel weer wat bijleert.Dat snel door de school vissen van de nimf, vonden we ook door experimenteren uit. Gewoon langzaam binnenvissen leverde die dag niks op totdat we snel begonnen te binnenvissen.
Probeer de nimf overigens vlak voor de school, oftewel voor een specifieke vis te werpen en daarna de nimf vlak voor de kop langstrekken op dezelfde hoogte als waarop de brasem zwemt. Een lange leadertip ongeveer 16/00 voorkomt dat de vis verschrikt wordt en de 16/00 voorkomt dat de soms kilozware vissen alsnog verspeeld worden. Spannend hoor,zeker als je ziet toehappen waarbij ik soms aansla en helemaal niks voel, terwijl de nimf toch echt gepakt werd.Ja dat hoort er ook bij. En na een aantal worpen hebben ze het door en moet je weer een ander schooltje opzoeken.

Sjoerd


LycoWico

Gaaf! En ja dat heb ik inderdaad gezien Sjoerd! Op het ondiepe stuk hier in de buurt zag ik enorme hoeveelheden brasems zich klaar maken voor de paaitijd.
Ik was toen net begonnen met vliegvissen dus mogelijk was dat het probleem... mijn kennis van de vis.
Echter in de zomer heb ik ze wat jullie zeggen zien zonnen en verder niets zien doen.
Kon mij niet voorstellen dat deze vissen toch achter de nimf aan zouden gaan.

Ben benieuwd! Lijkt me toch zeer spectaculair een grote brasem op een #2.

Hieronder een foto van de zomer in een slootje.


sjoerd



wat dacht je van zo'n "plof"brasem op je drietje en dan ook nog eens op stromend water?. Zij barst bijna uit elkaar van het vele kuit! :)
Dan heb je het echt niet meer over een luie dweil .
Sjoerd

LycoWico

Haha geweldig! Welke maand is het beste om te beginnen?  ;D

Mark meijer

Poh wat een dikke!
Die zit helemaal vol met kuit!
Zal al best wat kracht in hebben gezeten.

sjoerd

Quote from: LycoWico on January 21, 2013, 18:06:40
Haha geweldig! Welke maand is het beste om te beginnen?  ;D

Phhh , dat antwoord heb je zelf hierboven al gegeven: april/mei. De paaitijd kan per water ietwat anders zijn. Ook de weersomstandigheden
spelen een rol. Soms paait de vis met een tussenperiode,bijvoorbeeld als na een warmteperiode de kou weer even invalt.

Sjoerd

jelle

Quote from: LycoWico on January 21, 2013, 15:46:52
Gaaf! En ja dat heb ik inderdaad gezien Sjoerd! Op het ondiepe stuk hier in de buurt zag ik enorme hoeveelheden brasems zich klaar maken voor de paaitijd.
Ik was toen net begonnen met vliegvissen dus mogelijk was dat het probleem... mijn kennis van de vis.
Echter in de zomer heb ik ze wat jullie zeggen zien zonnen en verder niets zien doen.
Kon mij niet voorstellen dat deze vissen toch achter de nimf aan zouden gaan.

Ben benieuwd! Lijkt me toch zeer spectaculair een grote brasem op een #2.

Hieronder een foto van de zomer in een slootje.


Deze brasem`s moet je rustig te lijf gaan en zo tegen de avond worden ze wel actief
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens