een harder vlieg ?...

Started by vil de vliegvisser, November 23, 2011, 18:30:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vil de vliegvisser

halo ik heb een vraagje.
ik ga volgend jaar naar Spanje en daar in een rivier zwemen harders.
mij vraag is welken vlieg moet ik maken om deze vis te vangen?
bint patronen zijn welkom :D

met vriendelijke groet vilmar;)

sebas-vh

Zover ik weet bijt harder niet meteen in aas zoals maden, mais, wormen etc.
Meestal wordt er eerst veel gevoerd van een bepaald voer, en dan beginnen ze na een tijdje steeds hetzelfde te hebben gevoert, dat maar te eten.
Dit bovenstaande heeft niet echt met vliegvissen te maken maar mss heb je er wat aan.. ;)

ik heb wel eens van mensen gesproken die op harder viste met... een imitatie alg!! hoe verzin je het zo je zeggen? :P maar toch is het zo.
Er worden gewoon een paar groene veertjes aan een haak gebonden en dat laten afzinken.
Gr Sebas

forel

#2
Quote from: vil de vliegvisser on November 23, 2011, 18:30:51
halo ik heb een vraagje.
ik ga volgend jaar naar Spanje en daar in een rivier zwemen harders.
mij vraag is welken vlieg moet ik maken om deze vis te vangen?
bint patronen zijn welkom :D

met vriendelijke groet vilmar;)

vil de vliegvisser

misschien dat je hier wat informatie weg  kan halen over het vliegvissen op harders.

http://www.dyckers.com/blog/category/mullet-harder/

ErickW

Dusss, groene carpbollen knuppen en EP-sandeels maken. Zo vang je ook nog zeebaars bij.

jelle

Ik ben ook op zoek naar harder oftewel mullet vliegen.
Er zijn er zoveel dat ik gelijk de draad weer kwijt ben :(
Maar het komt er op neer dat je eerst eventjes moet kijken wat voor aas er is voor de harder, en dan proberen er een te vangen
fluo groen marabou als wier,
witte marabou als broodvlok
kleine garnaaltjes
proberen dus
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vil de vliegvisser

Quote from: jelle on January 24, 2012, 19:45:47
Ik ben ook op zoek naar harder oftewel mullet vliegen.

wat is een mullet?...

sebas-vh

Gr Sebas

jelle

wanneer je mullet fly googelt vind je wel het een en ander ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

renew

Vilmar
ik heb echt veel gevist op harder in Spanje en jullie zitten redelijk op de goede weg. Groene garnaatjes zijn oke daar heb ik er ook een paar in nederland als in Spanje gevangen. Maar wat echt heel erg top is is een ...... Wit zalmeitje (in Spanje dan in Nederland nooit gelukt). Er wordt in Spanje in havens en rivieren veel op harder gevist en gevoerd met brood dus ze herkennen de kleur. Op de rivier werkt het zelfs beter dan in de haven. Ga met minstens 20/00, fantastische sportvis gaat als een torpedo rechtuit en maakt geen bochten, je moet hem echt afstoppen. Als je naar Noord-Spanje gaat weet ik nog een leuke stek in de Ter. Daar kan je in een middag echt meer dan 20
harders vangen in de volle stroming, pijn in je pols gewoon. Kicken!
Was een van mn eerste vliegviservaringen.
Grtz
Rene

vil de vliegvisser

#9
Quote from: renew on January 25, 2012, 01:21:13
Als je naar Noord-Spanje gaat weet ik nog een leuke stek in de Ter. Daar kan je in een middag echt meer dan 20
ja maar dat is toevalig!...
ik zit vlak bij de rivier de ter  ;)
vorigenkeer in spanje begon ik bij de eersten brug als je van af de zee komt.
toen viste ik met ...brood...(toen vliegvisten ik nog niet)
maar waar is die mooien stek dan  :D
ok dus ik ga  groene garnaltje en witen zalm ijtjes binde!

bedankt Rene

renew

hahaha dat is het instict van een visser je stond bij exact de juiste brug (torroella de montgri). Je staat zelfs helemaal goed als je op het watervalletje onder de brug gaat staan. Je kan ze niet missen he duizenden en duizenden harders die liggen te wachten tot ze stroomopwaarts kunnen. Gewoon dat witte zalmeitje in de stroming tegenhouden op zo'n 7 a 8 meter bij je vandaan en dan voel je het wel hoor. Wel heel goed je haak zetten, zorg voor hele scherpe haken.
Als je aan de andere kant van het watervalletje vist met nimf of hele kleine streamertjes vang je giebel, kleine karpertjes, ruisvoorn en .... Black bass. Grappig he dus naar de ene kant gooien is zoutwatervis en de andere kant zoetwatervis.
Wat ook goede stekken om echt grote ruisvoorn te vangen is waar de Ter, Girona inkomt en uitgaat. Je ziet ze vanelf wel stijgen.
Maar denk er wel om dat je in Spanje een vergunning hebt. Is niet duur. Als je gepakt wordt zonder wordt je niet blij.
Grtz
rene

vil de vliegvisser

Quote from: renew on January 25, 2012, 18:34:40
Als je aan de andere kant van het watervalletje vist met nimf of hele kleine streamertjes vang je giebel, kleine karpertjes, ruisvoorn en .... Black bass

Maar denk er wel om dat je in Spanje een vergunning hebt. Is niet duur. Als je gepakt wordt zonder wordt je niet blij.
Grtz
rene
black bass...
heb je er zelf ook een gevangen daar?..
en weet je wat je ook kan vangen : zonnebaars  :D
en die verguning waar kan ik die haalen dan ?..
ik krijg er nu al zin in  ;D ;D

renew

yep behoorlijk wat black bass gevangen alleen geen joekels. Een paar gingen net over de 30 cm en dan heb je het wel gehad. Je krijgt heel veel volgers maar geen bijters dan wil een poppertje wel helpen heel spectaculair. Maar ja daar kwam ik pas na jaren achter. Dus de volgende keer gaan de poppertjes zeker mee.
Vergunning kan je halen bij afdeling natuur jacht en milieu in het gemeentehuis van Gerona. Gaat tegenwoordig heel makkelijk en kost  geen drol iets van 20 euro voor 5 jaar en dan heb je bijna al het water in Catalunia. Ik heb wel gehoord dat ze iets in prijs omhoog zijn gegaan. By the way niemand weet dat zo wat maar als je aan zee vist heb je ook een vergunning nodig hoewel ze voor touristen dit nog wel eens door de vingers willen zien. Maar je zal maar net een agent tegenkomen met een rot bui.
Als je bij die brug vist kan je je auto het best in Toroella neerzetten en niet bij de brug dan krijg je een vette prent. 120 euro dat was balen!
Grtz
rene


vil de vliegvisser

Quote from: renew on January 25, 2012, 19:28:29
Als je bij die brug vist kan je je auto het best in Toroella neerzetten en niet bij de brug dan krijg je een vette prent. 120 euro dat was balen!
Grtz
rene
ha ha wij zeten toen ook onse auto bij de brug maar geen agent gezien ::)
maar bedank voor de tip!
ik wil natrurlijk alle visen vangen ;D
maar ik vis nog niet zo lang en heb ook nog niet zo veel vliegen.
welken vliegen vangen goed in spanje?..
(dan ga ik die binde voor de zomer )
en er vlogen de afgelopen 2 jaar ook cicade rond vangen die ook?of heb je dat niet ge probert?..
en over dat zee vissen ik wilde inder daat op ze vissen  wand ik weet een baaitje waar van die mooien geel gestreepte visen van boven de 20 cm zwemmen!! en ik daht dus die ff te gaan vang en maar daat beb je dus een verguning voor nodig ?..

renew

Vilmar
ik heb nog niet met alles daar gevist iedereen heeft zn voorkeuren en die vangen over het algemeen wel. Moet er nu vandoor maar stuur je morgen wel een pm met de vissoorten die ik gevangen heb en de vlieg als ik het nog weet pfff dat wordt moeilijk.
Je hoort van me
ruisvoorn trouwens met oa klinghamers gevangen kijk die zit er nog in.
Grtz
rene

renew

dat moet klinkhamers zijn!

hindick

zelf heb ik weinig harder gevangen, ondanks vele avonden proberen in africa maar die beesten zijn zo ontzettend schuw.
maar 1 weten te vangen op een witte marabou streamertje.
echter later kwam ik er achter dat in denemarken en engeland voor de harder kleine vliegjes worden gebruikt als scuds en de redtag die je vast wel in je nederlandse verzameling al hebt zitten.
zalm eitjes heb ik zelf nooit geprobeerd maar idd hoor ik ook goede berichten over.
die ene die ik ving ging er als een speer vandoor maar had tegen een goede #9 later niet veel in te brengen.

hoop dat je er wat aan hebt.

jelle

Belangrijk is dat je goed om je heen kijkt wat het aas is wat de harder kan pakken

Ik heb een video gezien uit Denemarken waar alleen gevist werd met groene marabou op haak 10

Witte marabou imiteerd een broodvlok
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vil de vliegvisser

Quote from: jelle on January 26, 2012, 18:33:27
Belangrijk is dat je goed om je heen kijkt wat het aas is wat de harder kan pakken

Ik heb een video gezien uit Denemarken waar alleen gevist werd met groene marabou op haak 10

Witte marabou imiteerd een broodvlok
ha ha die heb ik toevalig ook vandaag ziten kijken 8)
aleen wel jamer dat ze ze ook me namen ....

jelle

de vliegen namen ze mee maar de harder niet
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vil de vliegvisser

Quote from: jelle on January 26, 2012, 19:35:55
de vliegen namen ze mee maar de harder niet
dan heb je denk een ander filmpje gezien dan ik
of heb je aleen het bind gedeelte gezien?..

jelle

Quote from: vil de vliegvisser on January 26, 2012, 19:38:25
dan heb je denk een ander filmpje gezien dan ik
of heb je aleen het bind gedeelte gezien?..
Het kan best hoor dat ze er eentje mee namen maar aan het einde van de film stond volgens mij dat alle harders terug zijn gezet.

Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat ik er ook een zou mee nemen om te proeven

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vil de vliegvisser

Quote from: jelle on January 26, 2012, 19:46:18
Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat ik er ook een zou mee nemen om te proeven
ok maar dan eet je je hoby op ...

jelle

Quote from: vil de vliegvisser on January 26, 2012, 19:51:00
ok maar dan eet je je hoby op ...
zoveel kun je toch niet eten ,
maar je had wel gelijk dat ze in de film wel de vis mee nemen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens