Hilcara vissen (Tenkara Style) vissen zonder reel

Started by Hilco, May 08, 2012, 21:34:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Hilco

De eeuwen oude manier van vissen ;Tenkara  maar dan met zelf omgeboude vliegenhengels

vliegen lijn van 1-2 keer hengellengte  bevestigd aan topoog. (tot nu toe houdt het )
rest van de ogen verwijderen.

Leader en tippet.   voor zowel droge vlieg als zware nymf.

Zeer geschikt voor snel en simpel vissen in wateren tot 4 meter breed.
of wadend en vanuit BB.

Uiteraard ook te doen met een originele Tankara Rod telescopisch van 3mtr +



Rossie69

is een 10 of 12 ft toch wel aanbevolen of niet Hilco ?


Rossie69

nou daar dacht ik ook al aan,als er een bak op klapt dan is het over en sluiten.
lijkt me.

maar aankomende tijd zal ik is me gaan bewonderen over deze tact van vissen,dan zal ik ja of nee zeggen.


Hilco

Ja, ik ben ook benieuwd, vandaar dat ik al een stukje gumlijn van 30 cm in de montage opgenomen heb;
om de klappen wat te verzachten, zeker  voor  als je handmatig de laatste meter lijn binnen haalt.

Voordelen die ik zie :

goedkoop; geen reel nodig
snel op en aftuigen ; geen ogen door voeren
1 hand vissen  ; lekker lui relaxed
vissen binnen 5 meter alls goed te zien .
minder kans op vliegbomen
de lol van  het pure basic vissen

Nadelen:
geen "runmogelijkheid" geen slip lijn en backing
te kliene reikwijdte niet verder vissen dan meter of 5
grotere  kans op tippet breuk en dus verlies van vis en vlieg
geen reden op lekkere mooie dure reel te kopen

Grootste reden om Tenkara te vissen ; gewoon omdat het kan  , weer eens wat anders   ;D



Rossie69

oke dus als ik het zo lees als je het schrijft,gaat de lijn in de kern van de hengel ?


Hilco

als dat gebeurd, prima excuus om echte tenkara hengel te kopen  :P

eerst zien , dan geloven .

Misschien ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden, maar vind het proces erg leuk en leerzaam

Hilco

Oei, nu maak ik me echt zorgen.......

ben echt benieuwd hoe lang het heel blijft.

Mar zoals ik al zei, dan overgaan op een echte Tenkara hengel want die manier van vissen trek mij gewoon erg aan .


Gert

Hilco,
Als jij het leuk vind, ik houd je niet tegen. Lekker relaxed vissen met 1 hand kan natuurlijk ook met een volledig opgetuigde hengel. Eventueel slip vastzetten en je hebt bijna hetzelfde. De aktie van de hengel zal wel anders zijn.

Maar waar ik je even op wil wijzen is het topoog. Je kunt het je momenteel nauwelijks voorstellen waarschijnlijk, maar ik heb het serieus meegemaakt met warm weer dat het topoog er zomaar affloepte. Ze zitten namelijk alleen maar met een soort smeltlijm vast.

Daarom is het Hilcara vissen denk ik alleen maar geschikt voor Nederland  ;D

Groet,
Gert

Hilco

Hilcara vissen is gewoon voor de kleine slootjes in nederland, even snel uit de auo wat voorns tikken.

En natuurlijk heb ik ook gewoon een #5 en een 8# met op beiden een reel.

ik denk dat ik dan een andere manier moet vinden om de lijn aan de hengel te verbinden dan enkel aan het top oog.
misschien iets met een kegeltje gelijk aan elastiek in een vaste hengel?

catchem

#10
Gewoon blijven uitvinden Hilco. Van al die voorspellingen denk ik dat het net is als met andere voorspellingen (ze komen zelden uit). Ik denk zeker dat het in Nederland niet zo'n vaart zal lopen met hengelbreuk ( de vissen zijn hier lui en niet zo heel groot) of je moet er een flinke karper aan krijgen.
Dat het in Nl. zo warm word dat de lijm van je topoog smelt kan ik me ook niet voorstellen, anders hadden ze in de tropen dit probleem allang aangekaart en hengels aangepast. Ik geloof ook dat de smeltlijm pas smelt bij 165 graden, ik hoop niet dat het ooit zo warm wordt.

Hilco

Ik neem alle ervaringen en vermoedens wel mee ! en stel ze ook zeer op prijs.

Als ik geld zat had had ik al 3 van die Tenkara hengels gekocht , maar helaas heb ik dat niet.


Arno

He Hilco,
ik heb een collega die vist op karper met de vaste stok.
Hij heeft ook een stuk elastiek in de top zitten ik zal hem eens vragen hoe hij dat gemonteerd heeft.
Misschien kun je wat met zijn ervaringen??

Gr Arno

Hilco

Altijd leuk om te weten . vooral of tijdens het werpen het elastiek er niet al uit komt.
want dan wordt de worp misschien nadelig beinvloed.

ik hoor het graag  ;D

Gewo

Hilco

Elastiek zit binnen in de vastestok, je hebt hier een hol topdeel voor nodig zodat het elastiek eruit getrokken kan worden.

Als je een keer in de buurt bent kan ik het je wel laten zien.

Trouwens in de 'Vliegvisser' staat nu een advertentie van een Tenkara-rod voor € 139.95  #1 (3.90m 5:5) zie http://www.fishon.nl

Hilco

Quote from: speycast on May 10, 2012, 18:36:40
Of gewoon op de orginele tenkara manier je lijn aan de hengel zetten  ;)

Dat heb ik al  ;)


Hilco

epoxy heb ik liters van , kousje lilian echter.............

Hilco

is die backing hol dan ????????

zou een stuk braided loop ook kunnen?

Beertje

Wel apart,deze tenkara styl.Het lijkt mij leuker om te doen dan tjech -nimfen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco

goed, topogen er af gezaagd en  boel geschuurd .

schoenveter niet bij de hand , wel katoenen koord.
flinke knoop in midden  uiteinden tegen elkaar ingedraaid en uiteinde naar ekaar toe dan krult het vanzelf in elkaar.

5cm vrij om leader aan te bevestigen , beide uiteinden langs de hengel top en met zwart garen gewikkeld. alles in de epoxy...........
staat nu te drogen .  ca 12 cm hechting op de top.

Heb ik inderdaad meer vertrouwen in dan alleen het topoog.

foto komst straks  ( nu niks aanraken anderes hele klauwen onder de epoxy  :-\ )

Hilco

Nu is het straks  ;D :

geen schoonheidsprijs, wel functioneel.


Hilco

paar leuke voorns ben ik al lang blij  :P

bedankt voor de begeleiding  :)

Team

De Vliegvisser is binnen,

TENKARA      http://www.fishon.nl            139,95    staat op de flyfair  transportkoker  sparetips 

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

Ja Gewo maakte mij er ook al attent op ................

Nog even en het wordt een nieuwe stroming  8).

ach het is gewoon leuk dat het ook zo kan ..............

139 euro vind ik toch nog wel een fors bedrag maar  voor een hengel niet duur.



catchem

In de VNV-blad staat ook een klein stukje over Tenkara.