Dicentrarchus Labrax Zomer 2013 Deel 2

Started by Bert J., October 12, 2013, 17:58:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.

Begin september diende het Dyckers Zeebaarsweekend zich aan. Arno en ik hadden ons opgegeven
voor dit gezellige weekend, waar een 'wedstrijd' aan gekoppeld was met mooie prijzen, die vrijdagnacht
om 00.00 uur in zou gaan. Voor mij de derde keer, voor Arno de eerste keer. Arno had zo wie zo nog
nooit op zeebaars gevist, en hoopte zijn eerste te vangen dit weekend. Vrijdagsmiddags zijn we die kant
opgegaan om een paar uurtjes te kunnen 'voorvissen'. Ik ving die middag een zeebaars van 41 cm, maar
die telde dus nog niet mee voor de wedstrijd. Ik ving hem aan een paars/zwarte streamer, i.v.m. het
troebele water.



Die middag trof ik op de stenen bij het water een skelet van een vis aan, waarvan ik nog niet weet wat
het precies geweest is. De lengte was 95 cm. en de schedel was zo'n 7 a 8 cm. breed. Ik vermoed zelf
dat het een soort steur is geweest. Ik heb de foto's naar Sportvisserij Nederland gestuurd, maar nog
geen reactie hierop ontvangen.






Ondanks het slechte weer zijn we die nacht toch nog op pad gegaan om een paar uur met rond laag
water te vissen. We werden vergezeld door twee sympathieke jonge Belgen, waar we de hut mee deelden
en die niet echt bekend met stekken waren op de Maasvlakte. In de stromende regen was ons vertrouwen
ver te zoeken na een paar uur nog geen beet te hebben gehad. In de verte hoorden we één van de Belgen
zijn maat roepen, en zagen wat lampjes schijnen op de oever. Die hadden er vast één. Maar om een uur
of vier dan toch nog een aanbeet voor mij. Ik stond tot de knieën in het water en de vis leek een kleintje
te zijn omdat hij mee zwom naar de kant. Maar voor mijn voeten draaide hij, zwom voor me langs en ging
er als een speer vandoor. Wat een kracht! Hij bleef gaan! Met moeite wist ik hem te stoppen en aan de
oppervlakte te krijgen. Dit was een serieuze vis! Hij had een lengte van 61 cm, en dat betekende 25 punten
voor de wedstrijd. Ik ving hem aan een roze/zwarte streamer. Er was die nacht door de anderen niet veel
gevangen dus ik stond op dat moment eerste in de wedstrijd.



Die morgen op tijd er weer uit voor het ontbijt en om de vangst door te geven. s' Middags was het weer
laag water en de plannen werden gesmeed waar te vissen. Gezien de wind kozen we voor dezelfde plek
als de afgelopen nacht, maar na een uur of drie alles geprobeerd te hebben zonder beet, werd het tijd
om een andere stek te zoeken.
Daar aangekomen bleken onze Belgen hier ook actief te zijn. Één van hen had een zeebaars van 40 cm.
gevangen. Wij reden een paar honderd meter door en parkeerden de auto. Hier was de dijk zo steil en
glad, dat we niet zonder schade aan ons materiaal of kleding naar beneden konden klimmen. Maar Arno
had een touw in de auto liggen, en door deze aan een paal te knopen, konden we hierlangs 'abseilen'.
Ik viste met de natuurlijke kleuren olijf en wit in het vrij heldere water. Na een uurtje kwam een aanbeet,
die al vlot loste. Snel de streamer weer op lengte en weer een tik maar weer schoot de haak los. Op een
gegeven moment kijk ik naar Arno en zie hem naar zijn hengel wijzen, die tijdens de worp spontaan
afgebroken is. En met dat naar hem kijk krijg ik beet, en vang ik een zeebaarsje van 39 cm. Door de
gebroken hengel zijn we gestopt met vissen, omdat onze reserve hengels natuurlijk nog in het huisje
stonden. Niet zo slim.



Ik was gezakt van de eerste naar de derde plek in het klassement, omdat elders wel goed was gevangen.
Ik stond één punt achter op nummer twee, die ook een zestiger zeebaars had weten te vangen.
Die zaterdagavond was er een heerlijke barbecue georganiseerd, en het weer werkte ook nog mee.
Het was gelukkig droog.
De volgende morgen vroeg weer aan de bak, maar we hebben geen beet meer gezien. Ik had verwacht
dat ik wel gezakt zou zijn in het klassement, maar dat was niet het geval. De anderen hadden ook slecht
gevangen.
En zo eindigde ik, evenals vorig jaar, op de derde plaats van de 31 man. Niet verkeerd! Totaal zijn dat
weekend 87 zeebaarzen, twee horsmakrelen, een paar finten, twee zeeforellen en een bot gevangen
aan de vliegenhengel. Er zaten opvallend veel kleinere zeebaarzen bij. Ik had ook de grootste zeebaars
van het weekend, samen met Jasper Vos die er ook één van 61 cm. had.





Vismaatje Oscar was mede door zijn nieuwe baan niet in staat geweest om in de vakantiemaanden achter
de zeebaars aan te gaan. Bij het Dyckers-weekend moest hij ook al verstek laten gaan. Vandaar zijn
voorstel om allebei een dagje vrij te nemen en er een weekendje tegen aan te gooien. Goed, ik offerde
me wel weer op en toen we allebei die vrijdag verlof hadden, kon ik het huisje voor twee nachten
bespreken. Er was er ook nog maar één beschikbaar, de rest was allemaal bezet door Polen, die op de
tweede Maasvlakte aan het werk waren.




Vrijdagmorgen 4 oktober begonnen we op de stek waar ik 's nachts die 61-er gevangen had. Na zo'n
drie uur smijten en lopen hadden we beiden nog geen stootje gezien. Dit begon niet best, verkassen
maar. Een paar honderd meter verderop in een andere haven, kreeg ik weer een volger van een
zeeforel voor de kant, die net niet mijn grijs/witte streamer durfde te pakken.
Het was water was inmiddels al aardig aan het stijgen, dus als we nog wilden verkassen moesten we
het nu doen. Dus in de auto en verder. Volgende haven, ook hier was het water glashelder. Na het
binnenstrippen trok ik de streamer voor me langs om een nieuwe worp te maken en op dat moment
knalde er een zeeforel vol op mijn vlieg, hebbes! ''Zeeforel'' Riep ik naar Oscar. Oscar kwam naar me
toe lopen voor een foto, en in de tussentijd wilde ik de vis op een bedje kelp fotograferen. ''Ploep'' Het
hoefde al niet meer. De vis was tussen de stenen door geglipt het water in. Jammer dan, geen foto.



Wij waren toch wel benieuwd naar de nieuwe haven, waar de laatste weken behoorlijk goed gevangen
was. Die avond, na een paar keer verkeerd te zijn gereden, kwamen we net voor donker aan bij de
nieuw aangelegde haven. Hier vingen zowel Oscar al ik onze eerste twee zeebaarzen van het weekend.
Geen groten, maar we waren er blij mee.



De volgende morgen vroeg weer terug naar dezelfde stek. Toen we uit de auto stapten wisten we niet
wat we zagen. Op verschillende plekken jagende vis aan de oppervlakte! Weliswaar iets te ver uit de
kant, maar wie weet.... Vissen!
Al snel vingen we de ene scholenbaars na de andere. Wat een vechters en wat een aanbeten! Een
geweldige sport, heerlijk! Oscar ving er tien die ochtend en ik dertien. Om 11.00 uur was het gebeurd,
ze waren weg. Allemaal vissen van rond de 35 a 40 cm. in topconditie.



Dezelfde avond hebben we nog een paar uur op een anders plek gevist, maar geen beet gehad.
Omdat het toch wel erg leuk werk was, toch zondagmorgen nog even terug naar de scholenbaars-stek.
Geen jagende baars te zien, maar ze zaten er wel.
Ik ving er elf, waaronder een paar veertigers en Oscar had er zes. Kieskeurig waren ze totaal niet. We
haakten ze aan streamers van 10 cm. in de kleuren grijs, pale-olive, baarskleur met strepen en aan
zwart met paars.



Op de terugweg richting Rotterdam hebben we elders nog twee uur gevist, maar meer zat er niet in.
Al met al een geslaagd weekend met samen 44 zeebaarzen en een zeeforel, al zaten er dit keer geen
grotere vissen bij.

Gezien de weersvoorspellingen denk ik dat dit wel de laatste zeebaarssessie geweest is dit jaar.




















The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gerrit72



Bert, geweldig verslag, mooie visserij!
Gefeliciteerd met je plaats op het erepodium!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Heintje Davids

Klasse Bert, een echte 'Die Hard'. Leuk verslag!

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Sieger

Heerlijk Bert en respect... elke keer dat hele eind knallen om een visje te vangen....  ;) Echt top dat doorzetten en mooi als het beloond wordt met 60+ vis.... Op naar het volgende seizoen denk ik...  ::goodjob::


Sieger

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

wouter veuger


Arno

Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt Bert.
en dat laatste weekend dat zijn toch echt wel serieuze aantallen hoor

Gr Arno

Marksman

Leuk geschreven verslag Bert, en wat een mooie vissen hebben jullie gevangen.

Dick

mooi Bert, zoals altijd mooie foto,s en een mooi verslag super

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

Bert, geweldig weer en gefeliciteerd met je 3de plek.

Ps, denk voor 99% zeker dat het een lepelsteur is
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Bert J.

Dank je Maurice.
Als ik de afbeeldingen van een lepelsteur zo bekijk, is zijn snuit veel langer.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

klopt maar het eind of begin van de snuit is zeer zacht kraakbeen.
heb ze vroeger verkocht en soms ging er 1 in het weekend dood waar de andere vis te goed aan deed ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

peter

Lekker bert om zo te vangen ,maar neem je ze dan nog mee voor de Pan of .......
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

BV

Prachtig, en wat een aantallen , haast ongelooflijk

Bert J.

Nee Peter, ik laat ze mooi weer zwemmen. :)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

johannes


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan_Smeijers

Had het weekend al (op de voet) gevolgd via Edwin's FB, maar mooie prestatie Bert!  ::goodjob::
And  ::duim:: UP voor het verslag!
Gr. Jan


Bert J.

Bedankt voor de leuke reacties. Daar doen we het voor!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Rossie69

oosten kan dr wat van.

Mooi verslag Bertus.

Dat zegt genoeg voor het door zetten,om zulke mooie vissen te mogen vangen.
Oktober is nog de maand dus je kan nog ff de biggen proben te vangen.
succes,en bedankt voor het mooie verslag.


Plantje

Schitterend Bert! Een genot om te lezen!

harlin

Quote from: Rossie69 on October 15, 2013, 00:19:24
oosten kan dr wat van.

Maar niet zonder het westen.  :-X

Mooi verslag Bert,  ::top::
Doe het je niet na.  ::denken::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN