Oderbruecke, Harz

Started by Paulus, July 02, 2017, 20:16:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paulus

Dit jaar (eind juli, begin augustus) ga ik op vakantie naar de Harz. Camping Oderbruecke, aan de Oder (neem ik aan). Nederlandse eigenaar die aangeeft dat je kunt vliegvissen in de rivier aldaar. Verder geen info.
Wie is er wel eens geweest, heeft er wel eens gevist, heeft ervaring in die regio, kortom alle tips zijn welkom.
Als ik terug ben deel ik mijn ervaringen weer. Alvast dan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk


dopo

hallo Paulus,
Ik heb hier 2 jaar geleden gevist in dezelfde periode. Het was toen erg warm overdag. We stonden een week ook op camping Oderbrucke. Best een leuke camping om enkele dagen te verblijven met kinderen maar qua gezelligheid op de camping en de omliggende dorpjes haalt dit het niet bij b.v. de franse ambiance. Wel de leukste camping in de Harz denk ik.
Campingeigenaren zijn Nederlanders, niet onaardig, en geven de vergunning uit. Dat verloopt heel soepel allemaal.
Ik heb rond de camping gevist, begonnen stroomafwaarts ter hoogte van het zweefvliegveld en best leuk gevangen, ondanks dat het al juli was en heel warm. Maar s'morgens vroeg en s'avonds laat lukte dat best. Af en toe ving ik een aardige vlagzalm tussen de beekforelletjes. Qua aantallen: zo'n 16 vissen in 4 uur vissen. In het voorjaar zullen dat er meer zijn. Voor tegenwoordige tijden dus mooie aantallen (maar ja ik ken ook vroegere tijden want ben in 1982 begonnen met vliegvissen..).
Met de vergunning mag je een behoorlijk stuk stroomafwaarts vissen, tot ver voorbij het plaatsje Hattorf. Daar heb ik niet gevist omdat ik daar niet meer aan toe ben gekomen. Wel heb ik nog een avond gevist in het stuk stroomopwaarts van de camping, hiervoor is een andere, ook goedkope vergunning nodig in de plaatselijke viswinkel in Pohlde. Gelijk vanaf de verkeersbrug vang je dan stroomopwaarts forelletjes; na een paar honderd meter waar de beek een haakse bocht maakt heb ik echt op 1 plek zo'n 10 forellen gevangen, waaronder een paar dikke bruine. Daarna kom je bij een splitsing van 2 beken en is het water al snel te smal om nog leuk te vissen.

Overigens staat er ook een duits filmpje op YouTube over vliegvissen op de Oder, van ene  Dietrich Bohnhorst (die Bibio.) Dat positieve verhaal was voor mij reden het daar ook te proberen.

Zou ik nog een keer gaan? Ja ik denk het wel maar dan als vakantie/ vis combi en dan wel ook andere beken in de omgeving proberen, zoals de Oker.

Succes!

Dolf

Paulus

Danjewel voor je verhaal Dolf. Klinkt postief, zowel camping ervaring als vis ervaring. Ik hoop dat ik de zelfde ervaring op ga doen. 😊

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk


Dre

@Paulus hoe waren / zijn de bevindingen?
Weet iemand of de staatsvergunning van Gerolstein voldoende is om een vergunning te krijgen in de Hartz (bode)?

Herman

Volgens mij is de blauwe staatsvergunning geldig in heel Duitsland!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Paulus

Quote from: Dre on August 07, 2017, 21:57:25
@Paulus hoe waren / zijn de bevindingen?
Weet iemand of de staatsvergunning van Gerolstein voldoende is om een vergunning te krijgen in de Hartz (bode)?
Net terug. Niet kunnen vissen, kolkende rivier ivm hevige regenval. Als het rustig water zou zijn geweest, kun je eigenlijk alleen waden. Vanaf de oever onmogelijk, te veel begroeiing (onbereikbaar). Dus, helaas...   Geen vis[emoji24]

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk