Visvakantie mei ,backpacken Noorwegen! Info gevraagd!!

Started by Samuel, February 24, 2013, 19:29:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Samuel

Ik ben Samuel, 20 jaar  , en vis al heel wat jaren !

Ik ben van plan om dit jaar in mei weg te gaan naar Noorwegen om daar om en nabij de 2 weken te gaan vissen !

Ik ben zelf nog nooit in Noorwegen geweest !
Er zijn een hoop vragen bij mij nu dus...

Ik ben van plan om met het vliegtuig naar Oslo te gaan en vanaf daar met de bus en/of trein verder te reizen naar vis plekken .
Ik beschik dus niet over een auto , en alleen over mijn benen en de trein en de bus!
Mijn voorkeur gaat er naar uit om op voornamelijk forel te vissen , en indien mogelijk naar een fjord/zee gaan om daar ook op het zoute te vissen!

Mijn belangrijkste vragen luiden als volgt:

Wat is het (dichtstbijzijnde) viswater voor forel (denk hierbij aan riviertjes /meertjes enz..) als je vanaf Oslo reist (met openbaar vervoer dus ) ?

Kan je vanaf Oslo makkelijk naar visplekken komen met de bus en de trein , zodat ik geen grote stukken hoef te lopen ?

Mijn voorkeur gaat uit naar campings , zijn die over het algemeen goed te bereiken ?

Is noorwegen echt zo duur ( er dan zal er gewoon makkelijk eten genuttigd worden ) ?

Hoe zit het over het algemeen met de vergunningen ?

Is Mei een goede maand om te gaan vissen ( denk ook aan het weer ) ?

Ik hoop graag dat er mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden , en mij hier verder mee kunnen helpen !!
De inhoudelijke vragen op het vliegvis gebied zullen nog komen , maar dit zijn als eerste de belangrijkste vragen !

Alvast erg bedankt!

Koen

Noorwegen is nogal groot, waar ga je ongeveer heen?

ja noorwegen is duurder dan nederland, denk met eten enzo zo'n 30% duurder. Uitzondering is alcohol, das bijna niet te betalen.

Samuel

Zoals ik al aangaf , ik zou naar Olso vliegen en vanaf daar verder reizen!

Waar ik naartoe wil hangt er dus vanaf wat er met het openbaar vervoer te bereiken is !
En dat is dus ook mijn vraag , waar kan ik het beste naar toe dan ?

Koen

ik weet dat je met de trein goed naar de Glomma kan, maar ik weet niet of dat in mei al visbaar is.

ik zou zowiezo es naar het trein gebeuren gaan kijken. Noorwegen heeft een goed treinen netwerk. over fjord vliegvissen weet ik niet zo veel vanaf, maar der zijn hier wel mensen die dat wel weten  :)

Vassenden

Beste Samuel,

Voor midden Noorwegen is mei (als gemiddelde) aan de vroege kant in het jaar. Maar goed er kan gevist worden in een rivier als de Glomma (en zijrivieren) Koppang camping is een goede locatie; bereikbaar met openbaar vervoer. Vanuit deze camping kun je te voet heel wat goede stekken bereiken. Maar er zijn meer campings waar je te voet aan goed viswater kan komen. Aan zee vissen moet ook lukken per openbaar vervoer, maar het wordt denk ik een stukje lastiger. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld heen vliegen via Oslo en terug via Alesund. Vanuit die laatste plaats kun je sinds kort een directe vlucht krijgen naar Schiphol. Het is even een plaatje van wat je zou kunnen doen in grote lijnen........

Mvgr.

Hans

Samuel

Hartelijk dank voor de 1e antwoorden !!

Openbaar vervoer is naar wat ik gelezen heb goed te doen ja, en daar zijn mijn stekken dus ook van afhankelijk !

Dat het eten wat duurder is valt wel mee te leven , gewoon zuinig aan doen dan!

Klinkt al goed , en misschien een domme vraag , maar waarom is mei aan de vroege kant om er te gaan vissen ?

erikdenoorman

De trein stopt ook in Åndelsnes aan de westkust. 50 meter vanaf het station kun je je streamer in de fjord mikken voor pollak.......


erik

Vassenden

Mei is vroeg, omdat er dan nog veel smeltwater in de rivieren is. Koud water dus. Buiten dat; in mei kan het mooi weer zijn maar het is dan nog lang geen zomer. Van een sneeuwbui midden mei langs de Glomma moet je dan echt niet opkijken. Zoals Erik schreef, bij Andalsnes kun je gemakkelijk aan de fjord komen. Een bootje huren zal ongetwijfeld ook mogelijk zijn; daarmee vergroot je enorm je mogelijkheden aan zee. Per trein kun je vanuit Dombas naar Andalsnes reizen; een prachtige route volgt die trein....... Even off topic: Noorweg is een prachtig land; moet je niet vergeten om van te genieten...... Enne, die treinen: reserveer van te voren via internet. Scheelt een hoop muntjes bij het kopen van kaartjes. Kijk maar op de site van de spoorwegen: NSB.no. Let daarbij op het begrip "minipris".  Vanaf Andalsnes kun je met de bus naar Alesund; kwestie van 120 km of zo; dus max twee uur. Trouwens, bezoek de site van Erik de Noorman. Valt een hoop informatie vandaat te halen over vissen in Noorwegen. Mailen met Edward van Koppang camping is daarnaast een aanrader.
Mvgr.

Hans

Hans-oet-remunj

Mei ?

hue..

Ooit ging ik ook iets vroeger dan normaal, zo begin juni, richting oost noorwegen.. Het was een laat voorjaar, dus ik heb er heel aardig leren langlaufen zal ik maar zeggen  8)  (overigens bestaat er een noorse combi van langlaufen met vliegvissen, de 'vliegatlon' ipv de 'biatlon'...)



Was mei niet een goede tijd voor zware zinklijnen op grove zalm in sterk gezwollen rivieren ? 


Vassenden

Sja, Hans, Oost-Noorwegen (zoals Trysil en de Femund  regio) liggen flink hoger dan het rivierdal van de Glomma.
Minus 35 graden C in de winter is er niets bijzonders. Als ze in Oslo al lang in een T-shirt lopen hebben ze daar nog de winterjas aan de haak hangen....... Eind mei maakt trouwens al een aardig verschil met begin mei in midden Noorwegen. Hoe dan ook; normaliter vis je in mei met verzwaarde nimphjes en goudkopjes; in juni komt pas echt het drijvende vliegenspul aan bod. Los van het voorafgaande; in mei willen rivieren ook nog al eens flink hoog staan. Te hoog om overal prettig te kunnen vissen. Juni, dat is zeker een mooie maand om te vissen!

Groet,

Hans

Samuel

Weer bedankt voor de antwoorden !!!
Ik weet inieder geval dat je met het openbaar vervoer een redelijk eind kan komen ,ondanks dat het wel even puzzelen is kwa reistijden ed..

En zoals ik nu hoor voor mei , ik ga dan denk ik toch maar iets later in mei ,  of begin juni..

De Glomma bevissen en vervolgens door naar Andalsen reizen zou een goede optie kunnen zijn , ik lees alleen dat forel amper te vangen is , terwijl ik ook graag op forel zou willen vissen . Is er in de buurt van de Koppang ook forel te vangen ( makkelijk lopend te vinden natuurlijk ) ??

En dan nog een vraag , is er ook met de spinhengel te vissen op de glomma ( weet alleen niet of vlagzalm kunstaas pakt.. ?) , of is dat niet toegestaan ? Of vloek ik nu als ik over de spinghengel praat ?



Hans-oet-remunj

#11
Hue..
Quote from: Vassenden on February 25, 2013, 15:28:47
Sja, Hans, Oost-Noorwegen (zoals Trysil en de Femund  regio) liggen flink hoger dan het rivierdal van de Glomma.
Minus 35 graden C in de winter is er niets bijzonders. Als ze in Oslo al lang in een T-shirt lopen hebben ze daar nog de winterjas aan de haak hangen.......


Hans
Dat is het juist....  het was toen in de 2e week van juni ook aan de midden loop van de Glomma nog seeds problematisch (alvdal e.o.).... hoog water, koud weer, geen blad aan de bomen, veel sneeuw op lager hoogte.... De visserij was nogal slapjes toen..

Ook de Lågen was toen onbevisbaar....  Vele grote riveren ten oosten van de E6 stonden toen nog hoog van de sneeuwsmelt en vanaf ~ 600 meter lag er begin juni nog een dik pak sneeuw...

Uiteindelijk ben ik toen naar omgeving sognefjord gereden, waar het lekker weer was en je leuk kon vissen in de fjord en langlaufen  op de fjell


Vassenden

Dat van begin juni lijkt mij een goed idee! In de Glomma is vlagzalm in grote getale aanwezig; moet al raar lopen als je er niet een aantal per dag kunt vangen. Enne, dat is allesbehalve een straf! Prachige vissen; exemplaren van veertig centimeter en meer wordt met grote regelmaat gevangen. Forel is er zeker; ieder jaar komen er weer knapen uit van 3, 4 en zelfs 5 kilogram. Die vissen van een paar kilo zijn de "buiten categorie"; zij komen niet op een drijvend vliegje af. Kleinere forel is er ook; de meest waarschijnlijke plaats om ze te vangen is daar waar het water "wit" is. Dus op de stevig stromende stukken. Weet je, er zijn zoveel plaatsen om te vissen en zo veel mogelijkheden om mooie vis te haken....... Lijkt mij aanbevelenswaardig om een goed vis/reisplan te maken, anders verzuip je als het ware in de mogelijkheden. Na een visreisje kun je voor je zelf bepalen wat je leuk vond en wat je nog eens wilt meemaken of wat je een volgende keer beslist wilt doen.

Mvgr.

Hans

phille

noorwegen is groot en de mogelijkheden zijn immens, lees mogelijkheden bedenk dat het vissen noemt en niet vangen !

openbara vervoer beschouwen zij ook steeds maar het is log, duur en je beperkt jezelf, als je echt een plaats kent om te vissen en hebt bepaalde garanties van andere vissers dan kan je gerust zonder auto erop gokken, maar ga je exploren en ontdekken dan is een wagen echt wel een noodzaak hoor

Glomma is zo rivier waar je niet veel fout kan doen, meer bepaald tussen tynset en telneset, er geraken is wat anders want de trein stuurt je steeds eerst naar Trondheim en dan moet je terug naar beneden ...
Je kan in de regio terecht voor goede slaapaccomodaties, google is your friends blacksmith lodge bij Lars en Ivar is een zeer knappe plaats (wat je dan ook betaald) en wat verder zuidelijk is een soort camping site waar je een hut kan huren voor werkelijk geen geld, chekc de site van jullie landgenoot van de kvennan camping

Als de Glomma dan niet te bevissen is (begin mei is nogal kantje boordje wat smeltwater en hoge waterstand betreft) september is ideaal, je kan uitwijken naar Hodalen, een meren complex waar het leuk is, gouden raad, je rugzal in de bomen hangen want als de herder langskomt met zijn schaapjes ... :-)
informeer je bij de VVV wat Hodalen betreft, ik denk dat de regels wat veranderd zijn ...

Leuker is op een onbekende plaats terecht komen en gewoon het geluk zoeken ! Risicos genoeg om slechte plaatsen enzo maar zo ongelooflijk spannender. 1 visje op een ganse dag zoeken kan soms meer voldoening geven dan 100 vissen die als ware vooraf gegarandeerd zijn

Er MOETEN nog andere plaatsen zijn dan de Glomma, kan niet anders !