noorwegen tripje 2016

Started by Hidde, January 08, 2016, 22:57:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hidde

Hallo scandinavie-gangers en andere vliegvissers ,

dit jaar maar eens niet naar zweden dus word het weer nieuwe stekken zoeken , nu in Noorwegen..mijn vraag hier nu of jullie tips hebben wbt rivieren.

plan is om in de zomer, augustus ,weer met de camper op pad te gaan.
Eerst een week denemarken  , in de buurt van arhus een week aan de kust om vervolgens naar hirtshals te rijden en over te varen naar kristiansand.

hier willen we een klein tourtje maken door de zuidelijke regionen van noorwegen , koppang zullen we zeker niet komen , vinden we dit jaar al te hoog en noorwegen kennen we amper dus we hoeven niet zo noordelijk... dag etappes van 200 km lijkt me ong. de max en wil die ook zeker niet agelijks doen.

heb wel wat zitten kijken op google earth naar rivieren en campings , en dan vooral deze dicht naast elkaar..
visssen zal vooral in de avonden gebeuren als de kids op bed liggen en mijn vervoer van slaapplek zal dan de mtb of benenwagen zijn.
hengels zijn een 4,5,6 en 8 dus redelijk breed georienteerd , vang in zweden voornamelijk vlagzalm en zou nu wel eens wat meer forel willen vangen , zeeforel of bruin maakt niet uit.. zalm lijkt me onwaarschijnlijk maar zou ik zeker niet afslaan..

tips , vroeg me zelf af of de rivier de Otra wat is.


drefter


Hidde

bedankt voor de info tot dusver, ik ben heel langzaam de route die we evt. willen rijden wat noordelijker uit ah laten komen.. hemsedal zou misschien een optie zijn..

vanaf hirtshals gaat er volgens mij geen boot naar oslo dus we varen sowieso naar kristiansand.. helaas zou ik bijna zeggen..
sprak even met mijn broer en die had het er ook over evt. uitlopers van de rivier in zee te bevissen met het oog op zeeforel en pollack.. , dan zou je evt. ook geen vergunning nodig hebben?

Twan

Hoi Hidde,

Ik kan je niet helpen. Wij reden altijd het zuiden voorbij :-). Er zal genoeg water zijn om te bevissen.

jo flyfishing

#4
Larvik is toch al een beetje hoger en in de buurt van Oslo.
http://www.colorlineferries.nl/ferry_overtochten/auto_voordeelpakket_hirtshals_larvik_noorwegen

edit:
Langesund kan ook
http://www.fjordline.com/en/hirtshals-langesund/

Quote from: Hidde on January 12, 2016, 21:40:58
bedankt voor de info tot dusver, ik ben heel langzaam de route die we evt. willen rijden wat noordelijker uit ah laten komen.. hemsedal zou misschien een optie zijn..

vanaf hirtshals gaat er volgens mij geen boot naar oslo dus we varen sowieso naar kristiansand.. helaas zou ik bijna zeggen..
sprak even met mijn broer en die had het er ook over evt. uitlopers van de rivier in zee te bevissen met het oog op zeeforel en pollack.. , dan zou je evt. ook geen vergunning nodig hebben?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Hidde

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vissen en verkrijgen van vergunningen in de Hemsil en Grondola ?
heb de onderstaande site wel gevonden maar mijn Noors is niet zo best.. hoe ik trouwens aan een staatsvergunning?

http://www.fiskeihemsedal.no/no/elv/

Hidde

is het vissen op deze rivier dan anders als op andere? hoge visdruk denk ik wel dus schuwe vis.. dat icm met erg helder water betekent sowieso wel lange leader/tip.. , maar dat is niet zo heel bijzonder..


Koen

Wat versta je onder hoge vis druk in noorwegen?

Ik ben nu 2 keer naar Kvennan geweest (staat een stukje in de VNV daar over trouwens). Het is, van wat ik begrijp, een bekende plek in de Glomma waar men graag naar toe gaat. De eerste keer heb ik er 3 weken 16 uur per dag gevist en de 2de keer 2 weken het zelfde. Tuurlijk zijn er andere mensen ook aan het vissen, maar het is zo'n alle jesus groot water dat wanneer je er met 100 man bezig bent je elkaar waarschijnlijk ook niet tegen komt.

Daarbij vind ik dat de vlagzalm zich redelijk makkelijk laat vangen daar, als je ff het truckje door hebt, maar goed.


Hidde

Juist die vlagZalm heb ik ff genoeg van.. Leuke vis om te vangen maar wil nu wel eens mooie bruine forel..

Wbt visdruk op de hemsil Kwam ik filmpjes tegen van groepen die met een gids meegingen.. Man of 15!tegelijk ..
Leek me druk..


Bone F

#9
Hidde misschien ten overvloede maar misschien is de boot Frederikshaven/Oslo iets voor je. De heenreis is een dagboot en kost een prikkie, de retour (nachtboot) is wel prijzig.
Grtn Frans

P.S.
Als je vanaf de oever ff lekker pollack, koolvis en kabeljauw wilt vissen raad ik je camping Eidsbygda aan. Naast de camping heb je een nauwe verbinding tussen het fjord en het eindfjord. Altijd stroming dus in of uit. Vooral aan het einde van de drijvende steiger richting het fjord was bijna elke worp raak bij de uitstroom!!

Simplefly



.. zalm lijkt me onwaarschijnlijk maar zou ik zeker niet afslaan..

De laatste jaren ben ik regelmatig te vinden aan de STJØRDALSELVA op de Midtkilcamping. Hier zijn makkelijk vergunningen verkrijgbaar en 2015   was een topjaar voor de zalm.

Hier kun je meer info bekijken: http://www.lakseborsen.com/