Gouden dag aan zee

Started by Bert J., October 16, 2011, 21:38:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.



Evert kon niet vandaag, hij had andere verplichtingen. Dick kon ook niet. Wat nu? Twijfel...
Alleen gaan of thuis blijven? Toch maar doen, ondanks de saaie autorit van 2 keer 2 uur.
Om tien over acht stond ik aan het water. Brrr, best wel koud nog! Het was afgaand water, maar
het water stond nog iets te hoog om op de stenen te staan. Dan maar even in de auto een bakkie
doen en een broodje. Er was geen visser te bekennen in de wijde omtrek.



Als het water eenmaal zakt gaat het snel, dus even na half negen stond ik op de stenen. Een waadpak
leek me niet nodig, dus de lieslaarzen aangeschoten. (je moet alleen extra alert zijn op hoge golven,
anders staan je laarzen zo vol)
Het eerste half uur een mooie aanbeet... Yes! Maar de haak loste al snel. Shit! Nog geen tien minuten
later een herkansing. Een fijne ram op de hengel, en de lijn spuit door je vingers. Een mooie, volle 47-er
kon ik landen. (Alle baarzen die je daar vangt verkeren trouwens in topconditie)







Twee beten in een half uur! Mooi...
Het volgende uur verloopt zonder actie, maar om een uur of tien weer een mooie aanbeet. Dit was een
kleinere, maar je verkijkt je er op. Je denkt dat ze veel groter zijn, omdat ze zo sterk zijn.
Tegen half elf dient nummer drie zich aan. Een aanbeet vlak voor de kant, levert een mooie 45-er op!
Vier aanbeten, drie zeebaarzen!





Om half twaalf even een pauze en heb ik Evert gebeld. Van twaalf tot twee doorgevist, maar niets meer
gezien. Behalve dat ik een vis zien heb zien springen. (jagen?)
Om half drie heb ik een andere stek opgezocht. Hier heb ik nog een 45-er kunnen vangen.







Ik heb ze vandaag op drie verschillende kleuren ep's gevangen. Nl: chartreuse, olijf-groen, en grijs.

Bij laag water is het veel streamers verspelen aan de mosselen en stenen, omdat je over een steenrand
heen moet vissen, die onder water ligt. De kunst is om zo diep mogelijk te vissen zonder vast komen te
zitten. Dat is lastig, vooral als het water op haar laagste punt is. Ik ben er vandaag een stuk of acht kwijtgeraakt.
Maar het is het waard, wat een mooie visserij!
Op de terugweg zie ik verschillende bootjes met kunstaas-vissers. Ze moesten eens weten dat ik vandaag vier
zeebaarzen weer heb laten zwemmen ;D



The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

christianvt

Nogmaals, helemaal super Bert! Mooie vissen! ;D

Sieger

Mooie vissen Bert, volgens mij heb je al goed de draai gevonden.... Super!


Sieger

Bert J.

Die Edwin heeft ons verslaafd gemaakt :D En wij maar EP kopen....
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

weerwolf

Mooi man, ik denk dat evert nu stiekem best wel jaloers is en spijt had dat hij niet mee kon. :)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bert J.

Ja, dat denk ik ook wel ;D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

harlin

Quote from: Bert J. on October 16, 2011, 22:00:46
Die Edwin heeft ons verslaafd gemaakt :D En wij maar EP kopen....
+ diesel/benzine  ;)

Gaat wel lekker zo Bert J.
Mooi om die vooruitgang mee te beleven op deze manier. ;D

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

Quote from: harlin on October 16, 2011, 22:23:24
+ diesel/benzine  ;)

Gaat wel lekker zo Bert J.
Mooi om die vooruitgang mee te beleven op deze manier. ;D

Ja harry, het wordt een dure hobby zo.. (als ie dat nog niet was) ;D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

weerwolf

Ah evert, toch wel een beetje jalours...... 4 zeebaarsen!!



Maar ik weet dat je het iedereen wel gunt hoor.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bone F

Zo Bert da's ff smullen. Ik had het al een beetje opgegeven en heb dit jaar 1x een leuke dag gehad ( wat betreft zeebaars!) op de Z.pier in Ijm. Jammer dat het mooie weer ff voorbij is. Volgens mij waren ze al weggedoken rond deze tijd maar niet dus, of misschien alleen nog in de ZHse wateren.
Nou ja er is nog genoeg anders te vangen hoop ik...............

weerwolf

jij hebt ook alles direct door! ;D ;D ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

Jalours nee. maar ik wil dat nog wel  net als grote winde, roofblei. Man ik wil nog zo veel en kom alleen maar wat tijd tekort en dat terwijl ik veel tijd besteed aan vissen. Maar volgens mij weet je wel hoe dat werkt
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

mrproper

Maar een keer heen als er een harde oostenwind staat.

Kun je met laag water streamers zoeken tussen de stenen. ;D

Rossie69

Petje af Bert

mooi verslag man,en ook weer van die kwijl foto,s :)

je zou bijna geld toe moeten krijgen met die vangsten hahaha.

gaat lekker zo.
volgend jaar hebben jullie een voor sprong zo moet je het maar zien.
geweldig.


Gert

Quote from: Bert J. on October 16, 2011, 21:38:37
Ze moesten eens weten dat ik vandaag vier
zeebaarzen weer heb laten zwemmen ;D

Mooie dag gehad Bert! En een leuk verslag, waarvoor dank.
Maar waarom ze (alle vier) weer laten zwemmen? Lekkerder vis is er bijna niet (maar smaken verschillen natuurlijk), en dan nog puur natuur ook - geen kweek. Tenzij je helemaal geen vis lust natuurlijk, en ook niemand kent die je er een plezier mee doet.

Er is wel vaker (pas nog) discussie over het al dan niet meenemen van vis, maar geld uitgeven aan een dure hobby, in dubbel opzicht lekker(e) vis vangen en die weer terugzetten en bij wijze van spreken op de terugweg langs de supermarkt, kiloknaller of zelfs visboer voor een "verantwoord" stukje vlees of vis - dan zou het toch geen probleem moeten zijn als je er tenminste eentje meeneemt.
Als je het hele verslag leest - 2 uur heen, 2 uur terug, een hele dag staan zwiepen, streamers kwijtraken waar je waarschijnlijk minstens een hele avond voor hebt zitten binden - dan kan niemand je toch verwijten dat je een broodvisser bent als je voor eigen consumptie wat vis mee terug neemt?

O jee, ik hoop oprecht dat mijn reactie niet jouw topic gaat vervuilen met opnieuw de discussie of je jezelf nou wel of niet schuldig moet voelen als je, naast de beleving van een mooie visdag, ook af en toe een vis meeneemt voor eigen consumptie.
Ik reageer meer vanuit mijn eigen jeugdherinneringen: we gingen altijd op vakantie naar Vlieland en later Zeeland, de hele dag vissen (met strandhengels, vliegvissen "bestond" nog niet) en nagenoeg alles werd meegenomen omdat de hele familie er van smulde. En zeebaars: dat was echt de hoofdprijs. Als je die in de emmer wist te krijgen hoefde je niet af te wassen ;D

Groet.
Gert

Dick

hallo Bert ik vind het super,

forel


HappyFisherman

Met recht een gouden dag!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bert J.

@ Gert: Waarom ik ze alle vier laat zwemmen? Omdat ik geen vis eet. Ik heb helemaal niets tegen het meenemen van vis.
In tegendeel. Bij ons thuis ging paling, snoekbaars en zelfs in het begin voorn mee, om op te eten.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Arno

He Bert,
mooie vissen hoor en volgens mij gaan er nog meer van dit soort dagen komen
is het niet dit jaar dan wel volgend jaar.
mooi man zo'n verslaving in een verslaving.

Gr. Arno

Rene V.

Hallo Bert,geweldige vangsten,zelf stond ik dit weekeinde op de verkeerde plaats,in het Calantkanaal normaal altijd vis,dit weekeind geen schub,van harte!!

Groet Rene V.

Herman

Durf wel te melden dat ik wel jaloers ben............
Aan de andere kant, gisteren twee hengels van Peter F aan mijn neefjes kunnen geven (9 en 12).
Die hebben de middag van hun leven gehad! Proberen te zwiepen viel niet mee. Maar ik geloof dat ze deze week kunnen oefenen. Komende zondag weer die kant op voor les 2. De mannen waren vergeten dat er visite was, er moest geoeffend worden.....Heerlijk t zweet op de kop die mannetjes!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69

hahaha mooi Herman.

als je hun pa ook nog ff gek maakt,dan is de club compleet  ;D

Herman

Hun pa is niet echt een visser..... beetje op vakantie met de blote balg, dan wel.... gelukkig hebben ze nog een oom die wel gek genoeg is!
En de hengels en andere spullen van Peter!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..