Kopvoorn in Noord-Frankrijk? Welke rivier?

Started by JEVDE, March 31, 2017, 12:00:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Iemand ervaring met kopvoorn op de rivieren in Noord-Frankrijk? Somme, Seine, Meuse, Moselle, Oise, Marne?

Ik heb in het verleden wel op de Ceze, de Aveyron en de Loire gevist, op kopvoorn. Omdat ik daar 'toevallig' in de buurt was, ivm vakantie. Nu zou ik wel eens specifiek voor kopvoorn een vistrip willen maken naar Frankrijk.
Heeft er iemand ervaring met kopvoorn op rivieren die wat dichterbij liggen? (Noord-Frankrijk? Oise? Seine? Marne? Somme, Meuse, Moselle?) Ik ben dan op zoek naar een middelgrote tot grote rivier (of zijtak daarvan), zoals de aveyron, de dordogne, de ceze, de tarn, de loire, etc. Ik weet dat ook die rivieren van elkaar verschillen, maar dus een rivier met zanbanken, zijgeultjes, etc... waar je makkelijk kopvoorn vangt. Dus niet een diepe, lange stroom water, geen kanaal-achtig iets of een immense rivier. Grote rivier kan zeker, maar dan een die bewaadbaar is en eilandjes of zijgeulen heeft.

Alle ervaringen zijn van harte welkom!

JEVDE

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JEVDE

Quote from: Beertje on March 31, 2017, 18:09:59
Zie deze link maar eens.
Verslag L'Yonne en Loire
Ja dank dat is mijn eigen verslag [emoji1]

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JEVDE

niemand ervaring op de rivieren van Noord-Frankrijk?

wh82

Van Noord Frankrijk zou ik persoonlijk kiezen voor de kustregio. De moezel en de maas in het oosten zijn ook opties maar zijn vrij ver rijden en als je zover gaat rijd dan die 100km extra voor de Franche Comté met schitterende forel rivieren.
Anyway, Normandie en Nord Pas de Calais zouden voldoende mogelijkheden voor kopvoorn moeten zijn. Genoeg "kopvoornwater". Houdt er wel rekening mee dat het er vaak fris is en dichter bij de kust vaak mistig en koud in de ochtend. Zeeforel kan bijvangst zijn ;) Vanaf vlak over de grens (regio boulogne) kun je prima aan de slag. Zelf vindt ik de Normandische rotskust erg mooi en je kunt daar in de buurt op vrij veel plekken goed vliegvissen. Voor mij is dat echter te lang geleden om accurate en specifieke informatie over stekken te kunnen geven.

JEVDE

Beste Wh82 dank voor je reactie. Viel me al op dat je vaak reageert in Frankrijk-topics. Dit helpt want dan kan ik wat gerichter zoeken. Dank!

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


wh82

#7
Ben vroeger heel vaak met mijn ouders in Frankrijk geweest en ga er zelf ook vaak heen. Niet met vissen als hoofddoel en ik vis pas sinds 2 jaar weer na een pauze van een jaar of 10. Normandie heb ik niet recent gevist vandaar dat ik wachtte op meer recente ervaringen. De websites van de AAPPMA's zijn vaak redelijk goede informatiebronnen.

Wat betreft kopvoorn, mijn waarneming is dat ze op warmere dagen meer zichtbaar zijn en actiever. Daarom twijfel ik een beetje over Normandie. Zelf zou ik daar graag een keer op zeeforel gaan vissen maar t is niet dat ze achter elke steen liggen dus om zomaar ff heen en weer te rijden ook weer een hele onderneming.

De bovenloop van de moezel (Haut Moselle/Vosges), heb ik t zelfde mee, t kan daar vrij fris zijn. Als je actieradius bijv. 600 km is dan zou je ook kunnen kijken naar de Loire rond Sancerre, La Charité sur Loire, Pouilly Sur Loire enz. Daar heb je veel plekken met zandbanken, stroompjes naast de hoofdstroom enz. (Kun je gelijk witte wijn van wereldklasse inslaan voor een fractie van de prijs hier). Vorig jaar ben ik daar nog geweest. Het is +/- 100km dichterbij dan de plek van jouw eigen verslag.


JEVDE

Zelf ook veel met ouders in Frankrijk geweest vroeger en ga ook zelf regelmatig. Ik bekijk altijd de websites van de AAPMA uitgebreid. Dus goede tip! Ik ben het type dat graag zoveel mogelijk uitzoekt voor ik ga. Bijna meer tijd in het voorbereiden dan in het vissen ;-) Las toevallig net op de Franse wikipedia dat kopvoorn overal voorkomt in Frankrijk behalve in nord-pas-de-calais en corsica. De Loire ken ik enigszins; heb er wel eens gevist. Ga dit jaar ook weer terug naar de Aveyron en de Lot (met gezin) maar juist daarom zou het mooi zijn om op wat kortere afstand eens te kunnen vissen in Frankrijk op kopvoorn/voorn. De Loire is dan (vanuit Utrecht) echt best een stuk rijden. Vandaar dat ik onderzoek doe naar de noordelijkste departementen.

wh82

In de Somme zitten ze wel, dacht even dat dat ook Nord Pas de Calais is maar is net een departement verder naar t zuiden lager.
Apart dat ze niet in Nord Pas de Calais zouden zitten. Zeeforel die toch kieskeuriger lijkt zit zelfs in onooglijke stroompjes als "La Slack"

Hans-oet-remunj

Is wallonie nog een optie ? bv de Semois  ???