Vliegvissen in veengebieden

Started by DMeijer, April 14, 2011, 16:58:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DMeijer

Zelf woon ik in een prachtig veengebied op het oost-groninger platteland, met veel water. Het gebied is in het verleden doorsneden met kanalen. Veel zijn er inmiddels gedempt. Aangezien er nog veen, zoals oerveen in de grond zit is het water in deze regio ondoorzichtig bruin, praktisch het hele jaar door.
Vliegvissen is een sport waarbij op zicht wordt gevist, het aas moet worden gezien door de vis. Dus vis ik met de droge vlieg op ruisvoorns. Echter veel vangen doen we niet. Of verkeerde vlieg of simpelweg omdat het water echt niet leent voor vliegvissen. ???

Ik vraag mij af of er onder de forumleden ook mensen zijn, die ervaring hebben met vliegvissen in zulke gebieden? (In ons zijn er wel meer veengebieden.) zo ja, wat zijn de ervaringen en welke vis wordt er dan gevangen en met welke vlieg?

Rossie69

karel gol kent de weerribben wel reddelijk.
ben is een zaterdag met hem mee geweest.
ruisvoorn meest wat je vangt.
snoek is niet echt groot,zo rond 70 cm.

veenvissen is volgens wha een zicht visserrij zoals je al aan geeft Dick.

maar wel leuk.


Inderk

Dick,

Bij Vlagtwedde heb je Smeerling de Ruiten Aa stroomt daar. Prima vliegviswater, iets dichter bij huis tussen Onstwedde en Smeerling heb je nog de Mussel Aa, en ga je naar huize ter Maarsch (op de weg richting Onstwedde rechtsaf dan kom je na een paar honderd meter over het Page diep daar is het ook goed vissen.
In het Pagedal zelf heb je ook mooie vijver partijen, en bij plan waterland het Onstwedder diep dat ook langs het pagedal komt.
Verder een prima voorn en snoekwater was het stuk aan de "Kromme Wieke" en dan de Atlantislaan over en de weg vervolgen langs de waterzuivering en over het AG wildervanck kanaal.
Dan kom je op de Alteveerseweg met daarnaast prima viswater waar vroeger altijd veel voorn en snoek te vangen was. (bij de duikers grove baars!!!)

Ik moet maar eens terug met je naar mijn roots denk ik. Misschien kan ik dan wat fabrieksaardappelen of suikerbieten haken i.p.v. bomen. ;D
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


DMeijer

Prima Henk, wanneer mag je?  ::)
Ben benieuwd hoe jij dan vist?

Zelf heb ik enkele keren in de Ruiten Aa, bij Veele gevist, met de vliegenlat. En van de week nog op het Poagedaip (in gewoon nederlands Pagediep). Ahum, daar ook nog bomen gehaakt. Ja, gebeurt mij ook wel eens  :-[

Inderk

Quote from: DMeijer on April 14, 2011, 22:34:20
Prima Henk, wanneer mag je?  ::)
Ben benieuwd hoe jij dan vist?

Zelf heb ik enkele keren in de Ruiten Aa, bij Veele gevist, met de vliegenlat. En van de week nog op het Poagedaip (in gewoon nederlands Pagediep). Ahum, daar ook nog bomen gehaakt. Ja, gebeurt mij ook wel eens  :-[

Met felgekleurde nimphen en als het een tijdje minder veel gewaaid en geregend heeft, heeft het water best wel wat doorzicht, en kan je met meer natuurgetrouwe nymphjes vissen.
Dan is het bruingekleurde bezinksel (van orre dat veel in de grond zit) In goed Nederlands IJzeroer, weer naar de bodem gezakt. en kan je best met een droge vlieg vissen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


DMeijer

Ok, ik ga morgenmiddag gelijk ff vissen op de stekken die jij noemt. Moet ik op de fiets kunnen doen.
Morgenvroeg nog ff wat binden.

vliegvisgek

nou ik wist het wel ging kermit mooi plagen in  of bij baggelhuisen veel gezelliger ;D :D

DMeijer

maak je maar geen zorgen, vliegvisgek!

met die ruftkikker weet ik wel raad  ;)

A{b}r{a}xa{s}

heeft de pH/zuurtegraad van veenwater ook geen grote invloed op de visstand en plantengroei ?

HappyFisherman

Daar zat ik ook al aan te denken. De veengrond is volgens mij nogal zuur t.o.v. normaal oppervlaktewater en kan dus niet zoveel leven voortbrengen als anders. Daardoor is er een kleiner voedselaanbod en kan er dus ook minder en minder grote vis leven. Als ik het stukkie van Henk zo lees lijken me die watertjes eerder op polderwater dan op veenafgravingen... Maakt niet uit, als je je vissie maar vangt toch? (ook de hele kleintjes tellen mee  :P)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

DMeijer

Ja, de waterkwaliteit van veenwater heeft een behoorlijke invloed op de groei van vissen en planten.
De vissen groeien langzamer en blijven kleiner t.o.v. vissen in wateren met lagere zuurtegraad.
Bovendien vind ik dat ze qua kleur lichter zijn.
Vorig jaar ving ik een brasem van ca 60 cm uit het Wildervankkanaal. Reken maar dat dat een oud beestje is.

Hetzelfde geval zie je ook met planten, ook die groeien langzamer.

Daarnaast zal door het troebele water de biodiversiteit ook lager zijn, dus minder soorten vis in het water.
Echter tot nog toe mag ik niet klagen over vangsten (vaste stok) van zeelt, brasem, karper, voorn en ruisvoorns.
Wel zie ik veel baarsjes en gele pos als bijvangst. Paling van ik tegenwoordig hoogst zelden.

DMeijer

Quote from: HappyFisherman on April 15, 2011, 09:10:57
... Als ik het stukkie van Henk zo lees lijken me die watertjes eerder op polderwater dan op veenafgravingen...

Inderdaad, de veenkolonien is eigenlijk ook afgegraven met kanaaltjes om water af te voeren, hetzelfde principe als bij polders.
Doelstelling was anders. Het kanalenstelsel voor afwateren en afvoer van veen is daarna gebruikt voor de landbouw.


Inderk

Het (hoog)veen is afgegraven en bij Onstwedde in de buurt heb je een zandrug die loopt van Bourtange tot aan de stad.
Omgeving Vlagtwedde zijn sporen gevonden van ver voor onze jaartelling.
Het water is daar bruin vanwege ijzeroer en niet (meer) vanwege het veen hetzelfde geldt voor het water in de veenkolonien.


ook daar kan je vis wel zien zwemmen hoor!



Nog even een twee-tal foto's uit de zelfde omgeving


En hier een ander veenkanaal




en vangst uit het veenkanaal (gevangen met de droge vlieg) Laat de zomer maar komen!!!


"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


DMeijer

Schitterende foto's van het Metbroekbos, Henk! Kwist niet dat de Ruiten Aa zo helder kan zijn.

De kanaalfoto's zijn volgens mij van het Mussel A-kanaal, klopt dat?
Daar wil ik ook eens heen ... niet alleen in de zomer.



DMeijer

Ben vanmiddag naar een aantal stekken geweest die Henk eerder noemde


Pagediep, vlak bij AG Wildervankkanaal (richting Stadskanaal gezien)
Vandaag hier nog ff gevist ... geen beet gehad


Pagediep, net voorbij het gehucht Ter Maarsch


Pagediep, ter hoogte van Veenhuizen ... Bomengevaar (hier van de week nog 2 vliegjes verspeeld)


Pagediep, ter hoogte van Veenhuizen ... iets verderop langs fietspad (richting Onstwedde)


Oud Alteveertsekanaal (richting Nieuwe Pekela gezien)
Vandaag hier nog ff gevist ... geen beet gehad


Visplas Alteveer


Alteveertsekanaal (richting Alteveer gezien)


Nieuwste kanaal bedoeld voor afwatering ... AG Wildervankkanaal. Hier wordt veel met vaste stok gevist.
Zomers zit het vol met hoge rietkragen.

hendri

mooi gebied hoor, maar net als de kanalen om en rond Dedemsvaart, tis allemaal rechttoe rechtaan.
gelukkig zijn ze de vecht meer ruimte aan het geven en daar ontstaan ondertussen echtwel mooie stekkies.

Inderk

Quote from: DMeijer on April 15, 2011, 21:20:02
Schitterende foto's van het Metbroekbos, Henk! Kwist niet dat de Ruiten Aa zo helder kan zijn.

De kanaalfoto's zijn volgens mij van het Mussel A-kanaal, klopt dat?
Daar wil ik ook eens heen ... niet alleen in de zomer.
Die kanaal foto's zijn van Drentse kanaaltjes volgens mij.
trouwens vanaf Nieuw Buinen loopt er een wieke tot voorbij aan Gasselterboerveenschemond-eerstedwarsdiep.
Vooral het stukkie achter eerstedwarsdiep is ook prima te bevissen!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Ziet er hetzelfde uit als hiero. Ook allemaal van die langgerekte lappen grond :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

DMeijer

Gisteravond ben ik wezen vissen in de Ruiten-A, bij Smeerling. Ik wil toch wel eens een leuk visje vangen in deze veenbeekje. Eerder deze week kwam ik daar 's middags langs en zag dat de beek kolkte van het leven. Bibio's, elzenvliegen, veel aan de oppervlakte azende vis. Dus later met de hengel ff proberen, dacht ik, hé!

Gisteren was er alleen wolken van kleine vliegjes te zien. Je zag ze gewoon kringen maken in het water. Geen een vis die daar op af kwam. Wat een verschil met eerder deze week. Geprobeerd met een droge vliegje en daarna nog met een nymphje, geen enkele aanbeet gezien in 1,5 uur tijd.

Jammer, weer een blank bij deze mooie viswater. Helaas wel een boom gehaakt, waarin ik de 's middags nog gebonden red tagje in kwijt ben geraakt.
Een andere keer maar weer proberen, voordat de begroeiing het lastig gaat maken.

maurice

dus daar ook he, raar.

bij Hendri het zelfde geen stijgende vis en hier ook niet.
oosten wind??
::bbq:: ::proost:: ::proost::

DMeijer

Ja, oostenwind. De beek loopt ten zuiden van een mooi natuurgebied, het Metbroekbos. Henk/Inderk/Kermit kent het ook wel.
Dus had ik in principe geen last van de wind.

Rossie69

morgen wordt het mooi weer voor de droge vlieg.
wedden :)

maurice

Heb ik niks aan, moet werken.
ja misschien een uurtje in de avond.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

DMeijer

Morgen moet ik oppassen in Baggelhuizen. Misschien in de avond weer proberen op hetzelfde stek.

hendri

donderdag geen stijgende vis, en vrijdag ook geen stijgende vis. (heb het alleen over de vecht dan he, maar zodra er weer stroming is in de vecht nemen je kansen wel enorm toe)