Drijvend vissen

Started by looland, September 18, 2016, 15:24:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

looland

Stond gisteren even te vissen op een typisch karperplasje. Werd ik aangesproken door een paar jongens die wisten te vertellen, dat vliegvissen daar niet mocht van de controleurs....Nou , dat was mij geheel onbekend ..... Vandaag even in de omschrijving van het watertje in de visplanner gekeken , en daar staat dus tot mijn verbazing het  volgende : 'Het is hier verboden zodanig te vissen dat (water)vogels het aas kunnen grijpen (het drijvend vissen is hier dus niet toegestaan)' .   Die jongens hadden dus nog een soort van gelijk ook . Behalve dan het feit dat ik dus met goudkop nymphen aan het vissen was .... Dus volgens mij sta ik dan toch legaal te vissen ?? Toch rare regel op een visplas waar ook een paar eenden rondzwemmen ....

Beertje

Ik denk, dat de opstellers van deze regel nog nooit van vliegvissen hebben gehoord. En dat die ook met drijvendaas vissen.

Er wordt natuurlijk aas bedoeld zoals: brood e.d. Ik heb tenminste nog nooit een eend gezien die belangstelling voor mijn drijvende vlieg had. ???


If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Quote from: Beertje on September 18, 2016, 18:07:14
Ik denk, dat de opstellers van deze regel nog nooit van vliegvissen hebben gehoord. En dat die ook met drijvendaas vissen.

Er wordt natuurlijk aas bedoeld zoals: brood e.d. Ik heb tenminste nog nooit een eend gezien die belangstelling voor mijn drijvende vlieg had. ???

Nou dat laatste zou ik niet durven beweren. Die eenden kunnen soms echt  wel lastig zijn. Als ze niet je vlieg pakken dan wel happen ze naar je beetverklikker of zwemmen lekker door je lijn of leader als ze de kans krijgen. haha.

gijsie20

#3
Toen ik heel klein was heb ik op de eemhof idd wel eens een eend gehaakt in zn bek op een droge vlieg  ;D  pakte hem gewoon. Maarja, een lekker  eendenborstje  ::duim::

Menno_siemensma

Droge vliegen zijn meestal niet zo interessant voor eenden maar je hebt er gekke eenden bij zitten die niet bang zijn voor lijnen. Ik heb zelfs een meerkoet gehaakt die mijn maïs korrel van de bodem opdook in een koffie met melk gekleurd karper vijvertje.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

looland

Ik ben wel benieuwd, als ik daar ooit wordt gecontroleerd , of ik dan het 'zinkvermogen' van mijn nymphen moet demonstreren. En inderdaad eenden die dwars door je lijn gaan , had ik pas ook een keer . Had net toevallig even de hengel op de grond liggen om iets te pakken , schiet hij opeens 5 meter het water in, ik schrok me te pletter . Dacht dat ik de karper van m'n leven ging vangen , maar was dus een eend die in zijn duikvlucht mijn lijn opgepikt had. Verder geen gewonden, en de hengel kwam langzaam weer mijn kant op .....

sjoerd

Het lijkt mij dat het verbod om drijvend te vissen meer slaat op het vissen met drijvende broodkorsten, katte cq hondenbrokjes etc.
maar dat het niks te maken heeft met het vissen met een vliegenhengel, zeker niet als je daar met nimfen, streamertjes en ander zinkende vliegen mee aan de slag gaat. Een drijvend gevist zalmeitje , daarvan zou ik mij kunnen voorstellen dat ze dat wel onder drijvend vissen verstaan.

Gerrit59

Quote from: sjoerd on September 18, 2016, 22:01:29
Nou dat laatste zou ik niet durven beweren. Die eenden kunnen soms echt  wel lastig zijn. Als ze niet je vlieg pakken dan wel happen ze naar je beetverklikker of zwemmen lekker door je lijn of leader als ze de kans krijgen. haha.

Die ervaring heb ik ook Sjoerd.
En vergis je ook niet in die brutale meerkoeten.

Gerrit