DE HELDERHEID VAN HET VISWATER

Started by vende064, May 02, 2014, 13:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vende064


Heren vliegvissers,



Het grote voorrecht te hebben lid te zijn van een club met eigen viswater ben ik gewend om
meestal in zeer helder water te vissen. Ook mijn regelmatige bezoekjes aan de Ardennen ont-
breekt het daar meestal ook niet aan helder water.
Bij allerlei visverslagen omtrent onze vliegvisserij, nemen wij bijna altijd aan, dit in helder te
moeten doen  of al wordt gedaan.
Op dit moment zou ik best wat verder willen gaan met vissen –ieder geval met de vliegenhengel-
op meren, sloten, vaarten enz. Met welke criteria moet ik waarschijnlijk rekening houden voor
het bepalen  voor het al dan niet noodzakelijk zijn voor zeer helder water.

DE HELDERHEIDSGRAAD,

Misschien is het zelfs zo, dat dit geheel niet noodzakelijk is?
In enkele gevallen maar een beetje?
In enkele gevallen helemaal niet?
Misschien kunnen er enkele voorbeelden komen  voor welke vis hoe of wat?

Misschien kan er een leuke doch  noodzakelijke discussie ontstaan.

merijn1982

Ben geen expert. Maar vang toch ook me vis wel in minder helder water. Ook lijkt water soms groen of zelfs bruin maar zie je als je je  nimf o.i.d. door het water trekt nog best zwemmen en is het dus niet zo troebel als het oogt. Zo herinner ik me dat ik in groen ogend water viste maar vis tijdens de dril op +/- 1,5 meter diepte zag zwemmen. Weet ook niet hoe goed het zicht van de vis is en of ook zijlijn e.d. helpen bij het vangen van prooi/ insect
Tight lines!!

Beertje

Bij mij in de buurt hebben we niet zoveel echt helder water,er zit altijd wel een kleurtje aan (vaak bruin).Maar voor het nimfe vissen maakt het niet zoveel uit is mijn ervaring.Er zit ook net zoveel of misschien wel meer vis in dit water. Het oogt niet zo mooi, maar de vis merkt de nimf heus wel op.Wel zou ik niet te snel strippen in dit type water.Geef de vis een kans om de nimf te lokaliseren.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Oud topic, maar toch...

Ik ben wel eens verbaasd over hoe het mogelijk is dat ik achter ons huis in zeer bruin ogend water met grijs/bruine pheasant tail of hare's ear nimfen toch kan vangen!

Hoewel helder water mooier is is het beslist niet noodzakelijk! Helder water geeft geen vanggarantie net zoals troebel water geen garantie is voor niet vangen. (Gelukkig maar voor velen van ons!)

FSCHAMP

In minder helder water of troebel water, kan het variëren van kleuren van je vliegen verbazend success opleveren. Zo is voor mij gele trigger punten in de vliegen bij het vissen op bruin gekleurd water bv. op een stromende rivier/inlaat van een meer na hevige regenval zeer succesvol.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

Ik vang op de Maas heel slecht als het water bruin gekleurd is. Ik vis er hoofdzakelijk met nimfen zwaar over de bodem om barbelen te vangen. Het is dus toch net of de vissen de nimfen niet of te laat zien...
::wtf::

Hilco de Visser

met helder water zien ze jou ook veel eerder  :-\

Raymond

::wtf::