Eindelijk mijn eerste vlieg binden!

Started by greg, August 08, 2011, 22:04:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greg

Hallo forummers,

Vandaag heb ik alles bij elkaar verzameld en denk nu mijn eerste vlieg (pheasant tail) te kunnen binden volgens onderstaand patroon zonder goudkop.

Waar ik nog tegen aanloop is of ik die pootjes zoals in dit patroontje is toegepast, moet gaan binden. Ik heb een aantal andere voorbeelden gezien waarin deze techniek niet wordt toegepast. Hoe denken jullie hierover, moet ik de fibers terug vouwen of voor het haakoogje gewoon afknippen.

Wat mij ook opvalt is dat er totaal geen lijm aan te pas komt?

Hebben jullie eventueel misschien nog andere (betere) voorbeelden voor het maken van dit vliegpatroon met daarin vermeld de benodigdheden?

http://www.vierstromen.nl/vliegpatronen/pheasanttail.html

groet, greg

christianvt

Die pootjes zijn niet nodig hoor ;)

Het is ook niet de bedoeling dat je lijm gebruikt maar dat ja alles vast"bind" vandaar de naam Vliegbinden ;)

Ben benieuwd naar je eerste Nymphje. Maak maar eens een foto als het lukt.

Rossie69


Gert

Ik denk dat Greg lak bedoelt in plaats van lijm.....
En lak wordt vaak  wel gebruikt, om de knoop af te lakken zodat die niet losgaat. Maar ook wel om de kop (of evt. ander deel) een glanzend iets mee te geven.

Hier en filmpje - wordt aan het eind wel lak gebruikt:
http://www.youtube.com/watch?v=ORK-eDbWQbk

Groet,
Gert

greg

Ja klopt Gert, bedoelde ook lak! Op de vliegviscursus werdt dit altijd toegepast wanneer de laatste knoop gezet werdt.

Weten jullie welk gewicht aan koperdraad ik het beste kan gebruiken voor deze vlieg en welke kleur gebruiken jullie. Ik kon namelijk kiezen tussen drie verschillende kleuren.

Groet greg

johannes

hey greg

ga eens naar de plaatselijke elektroinstalateur en vraag of nog ze oude relais hebben en anders kunnen sparen

of de witgoedboer in oude wasmachinens, drogers, naaimachines enz zitten er ook meer dan genoeg in

heb je de eerste 100 vliegbindjaren weer genoeg koperdraad in verschillende dikte's en kleuren

m'n eerste relaispoeltje kreeg ik 15 jaar geleden en is nog steets niet leeg  ;D

groeten

johannes

christianvt

Quote from: Gert on August 09, 2011, 00:06:14
Ik denk dat Greg lak bedoelt in plaats van lijm..... [...]
Groet,
Gert

oohja sorry!

greg

Bedankt voor de tip Johannes! Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen, hoe zwaar kun je gaan met het wikkelen van koperdraad. De vlieg mag toch ook niet gaan zinken als een baksteen?