Op zoek naar een nieuwe hengel #3

Started by ErnstBobby, November 20, 2012, 09:36:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ErnstBobby


Goedendag,

Ik ben een jaar geleden begonnen met vliegvissen heb toen een Redington #5/6 aangeschaft. Wil mijn uitrusting uitbreiden met een #3. Ik heb verschillende hengels al langs zien komen, waaronder de A&M "TFFR" # 3, heb ook mijn oog laten vallen op de Redington Classic trout. De hengel is vooral bedoelt voor nimf vissen en met de droge en nate vlieg. Graag hoor ik wat meer advies hierover of andere hengels.

Groetjes,

Ernst

maurice

als eertse zou ik zeggen,

neem de hengels eens in de hand en kijk welke bij jou past.
vergeet niet de actie van de hengel ook dat is iets persoonlijks.

als 2de zou ik zeggen,
neem niet de hengel die eigelijk niet het gene is wat je zoekt of bij jou past.
ook al is deze het net niet of weet je het niet zeker.
ga voor de hengel waarvan jij denkt ja dat is hem.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

ErnstBobby


Ja ga ik zeker doen, wil de hengel voor het voorjaar kopen dus ben nu ff goed aan rond kijken voordat ik wat ga testen. Er zijn veel merken hengels onder €200,-. Graag hoor ik dan ervaringen met deze hengels zodat ik een lijstje kan gaan maken om deze hengels uit te proberen.
Bedankt voor je reactie

HappyFisherman

Doordat er zo(ongelooflijk)veel merken, types, acties enz enz zijn, zul je op die ruime vraag heel veel verschillende antwoorden kunnen verwachten. Tip van Maurice is een hele goede, ga eens bij verschillende winkeliers (sponsoren van het forum?) langs om verschillende dingetjes uit te proberen. Die zullen je ter plekke van goede raad kunnen voorzien.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Derofly

Aansluitend op de vraag van ErnstBobby:

Keuze van een bepaald merk/soort hengel is idd zeer persoonlijk maar is er voor het nymph-vissen in Nederland wellicht wel een bepaalde lengte van een #3 aan te bevelen? Mij lijkt een 7' - 8' voor ons kleine polderwater wel handig, maar is dat ook werkelijk zo? Er worden immers ook 11- voeters in #3 aangeboden. Deze zijn m.i. vooral voor het nymphvissen op brede rivieren bedoeld lijkt mij.
Kortom, wat bevelen ervaren vliegvissers in deze aan? Of is dat net zo persoonlijk als merk/soort?
Al vast bedankt voor de tips!

Troutbuster

Da's een hele goeie Derofly!!!

In principe kan het prima, een 7 ft #3 voor onze polders, maar.....
Je schreef het al, vaak zie je langere #3'tjes en ook ik geef daar de voorkeur aan
Voor de polder én de grote rivieren (merwede etc) gebruik ik zelf altijd een 10ft #3
Lange hengels hebben zo hun voordeel!
Denk aan bossages, rietkragen etc... en de drill op een lange stok is erg prettig
Ook wintervoorn visserij op diepe havens is de lengte een pré
10 ft, oftwel 3 meter, geeft je de mogelijkhgeid te vissen met 3 meter tippet onder je beetverklikker, en is het onthaken (verklikker tegen topoog) nog steeds goed te doen zonder allerlei moeilijke stunten uit te hoeven halen!

Greys heeft een mooie serie, de Streamflex, in allerlei klasses en deze bevallen mij persoonlijk erg goed!
Maar zoveel vliegvissers zoveel verschillen dus wat Maurice zei en Happy beaamde, ga eens langs bij diverse winkeliers en/of onze forum sponsoren
Voel, ruik en proef er maar aan en maak dan je keus voor wellicht de rest van je vliegvisleven!

Groet en succes

Jan
"Petri Heil"


ErnstBobby


Bedankt troutbuster dit is zeker nuttig informatie.

Derofly bedankt voor de aanvulling dit is de info die ik ook zoek.

HappyFisherman

Ik gebruik een 8'#3 vooral voor forelletjes op de put. Mogelijkheden legio ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Derofly

Bedankt voor reactie Jan! Wist al uit andere topics dat jij een 10'#3 had. Ik vis ook met Greys (XF2 #5 en #8) en had de streamflex #3 al in het vizier. Goeie tip!
Nadeel is dat nederlandse dealers geen Greys in voorraad hebben om eens vast te houden en te vergelijken!  >:(
Mss een keertje naar duitsland rijden.........

Vliegvissers.nl

Ik heb een Flextec Streamtec 9" #3-tje....die 'verdacht veel' lijkt op de Greys.
Als je hem in Roosendaal eens wilt uitproberen, geen probleem :)

Troutbuster

#10
Quote from: Derofly on November 20, 2012, 13:14:20
Bedankt voor reactie Jan! Wist al uit andere topics dat jij een 10'#3 had. Ik vis ook met Greys (XF2 #5 en #8) en had de streamflex #3 al in het vizier. Goeie tip!
Nadeel is dat nederlandse dealers geen Greys in voorraad hebben om eens vast te houden en te vergelijken!  >:(
Mss een keertje naar duitsland rijden.........

Waag eens een telefoontje naar Kees Hamelink in Biervliet (Zeeuws Vlaanderen!)
Die heeft wel wat Streamflexen op voorraad
Hamelink staat op de Fly Happening in Putte as. weekend
Mocht je daar heen gaan is een telefoontje zeker zinvol, wellicht hebben ze de Streamflexen bij!! (ik kocht bij Hamelink mijn Streamflex #2!!)

J.K. Hamelink  Noordstraat 18 4521 BW Biervliet 0115-481568 kenjkhamelink@hetnet.nl

Of ff langs Bas in Roosendaal, want idd de Flextec Streamtec lijkt verdacht veel op de Greys!! ;)

Trouwens, Bert "Handy Fish" Schouten heeft ze ook (ik heb daar mijn #3 gekocht), en voor zover ik weet Fauna in Geertruidenberg ook!! (een aantal leden van het Daddy Longlegs team vist ook met Streamflexen,(Jan Kwisthout en Richard van Dongen weet ik zeker!) volgens mij van Fauna!)
Check maar eens!!

Gr en succes

Jan
"Petri Heil"


Useless

Quote from: Vliegvissers.nl on November 20, 2012, 13:17:12
Ik heb een Flextec Streamtec 9" #3-tje....die 'verdacht veel' lijkt op de Greys.
Als je hem in Roosendaal eens wilt uitproberen, geen probleem :)

En kost ook nog eens een stuk minder; altijd mooi meegenomen.

Derofly

 :)
Bedankt voor de tips mannen!

Roosendaal, Biervliet, Geertruidenberg..........
Ik geloof dat ik vanuit uiterst N.O. Groningen een keer op expeditie moet!

Gaat goedkomen!

Grts
jos

Troutbuster

Klopt Bert, ze zijn opvallend hetzelfde, alleen de prijs ligt ongeveer 55% lager (en wellicht nog meer!)
Ik heb met Bas zijn Flextecje geworpen en het is een heerlijk stokkie!!

Niet beter of minder dat de "echte" Greys, maar wel een bak goedkoper ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: Derofly on November 20, 2012, 16:56:49
:)
Bedankt voor de tips mannen!

Roosendaal, Biervliet, Geertruidenberg..........
Ik geloof dat ik vanuit uiterst N.O. Groningen een keer op expeditie moet!

Gaat goedkomen!

Grts
jos

Jos, gewoon de afsluitdijk afcrossen, en ff naar Heiloo (is voor jou de kortste trip! ;))
Bert helpt je graag (ff bellen of hij de Streamflexen in huis heeft!)

Gr en succes!

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Trouwens, belangrijk om niet te vergeten, Snowbee heeft ook een prachtige 10 ft #3 !!

http://www.troutcatchers.co.uk/acatalog/Snowbee-Diamond-Fly-Rod-10---3-112g-4-0oz---10187-2145.html

Zo maar ff een site opgescharreld, maar een van onze sposoren voerd dit merk ook als ik me niet vergis!!

Doe er je voordel mee (of niet ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Die 9 voeter wat Bas heeft is toch wel een mooie gemiddelde lengte. In de polder is een lange(re) hengel inderdaad ideaal door de ruimte die hebt. Een 7 of 8 voetertje is toch meer iets voor de beken en rivieren in Duitsland en de Ardennen omdat je met veel minder ruimte te maken hebt door overhangende bomen.

Wat Snowbee betreft, de hengels van dit merk vind ik toch vaak erg 'hard'... Daar moet je van houden en mijn voorkeur gaat uit naar zachtere hengels. Dus probeer voor jezelf uit te maken waar jouw voorkeur naar uit gaat.

Succes met je zoektocht! ;)
::wtf::

Troutbuster

Klopt Ray, de Diamond 10ft #4 (van Bas overgenomen) werpt voor geen meter met een #4 lijn!!
#5 erop en toen ging het buitengewoon, en het is een van mijn fijnste reservoir hengels!!!!

Maar ff over de Greys serie Streamflex, bij Taimen voeren ze de complate range!!
http://www.taimen.com/nl/nl/product/greys-xf2-streamflex_6428/93397

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Hahaha..., met die 10 voeter voor een 4 lijn van Bas heb ik ook al eens geworpen. Ik vond het toen eerlijk gezegd echt een plank..., voor een 4 lijn dan he. Ik had het gevoel dat die ook nog wel zonder enige problemen een #6 kon wegzetten...

Maar die stok heeft dus een nieuwe tevreden eigenaar gevonden, mooi zo. ;)
::wtf::

ErnstBobby


bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen, heb al wel wat hengels die ik graag wil proberen. Mijn vraag is of ik met een #3 ook natte vliegen kan wegzetten?

ErnstBobby

bedankt, heb verschillende magazines en boeken gelezen sommige raden minimaal dan een #4 aan. Ik wil zo licht (verantwoordelijk) mogelijk vissen, vandaar deze vraag!

Koen


ErnstBobby


Ik wil deze hengel gebruiken voor het vissen voorn en windes. Ik wil met deze hengel vissen op kleiner water in mijn omgeving maar ook op de Rijn, of is daar een #3 te licht voor?

Koen

nee joh, een 2 of een 3 is prima daar voor. 3 is iets handiger kwa wind enzo. een #4 voor voorn lukt ook prima hoor, tis alleen een wat zwaardere hengel voor voorntjes van 15cm :) een #4 is wel weer leuk op riviertjes zoals de Kyll, al heb ik daar ook prima gevangen met mijn #2.

Golddigger heeft die #3 van A&M en is er tevreden over :)

Derofly

#24
Quote from: Troutbuster on November 20, 2012, 17:23:53
Jos, gewoon de afsluitdijk afcrossen, en ff naar Heiloo (is voor jou de kortste trip! ;))
Bert helpt je graag (ff bellen of hij de Streamflexen in huis heeft!)

Gr en succes!

Jan

Vandaag dus idd de afsluitdijk ff afgecrosst en bij Bert langsgeweest. Had de Streamflexen in alle maten in voorraad! Prima door Ar geholpen en nog ff met twee hengels geworpen. Ben nu de gelukkige eigenaar van een Streamflex Plus 9'6" #3 ( te verlengen tot 10')!
Hij moet nog ff in de kast want het is de bedoeling dat ik hem als afscheidscadeau van mijn baas krijg als ik over twee  maanden met pensioen ga.

Bedankt voor de tip!

Ook voor ErnstBobby aan te raden: ga naar een speciaalzaak waar men je goed kan voorlichten en je ook e.e.a. kunt uitproberen. Is de reis (in mijn geval 425 km) meer dan waard!

Grts
Jos