Nog steeds....

Started by Bone F, June 03, 2015, 10:25:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Haal liever op deze manier snel en effectief de haak eruit dan  moeten peuteren met met meer schade aan de vis en zijn bek door het spartelen

Maar zoals Henk al aangaf ieder zijn manier
::bbq:: ::proost:: ::proost::

MarcelN

Is volgens mij niets mis mee zolang die verticaal hangt, doe ik bij een forel ook wel eens als die geslikt heeft, kieuwgreep bij dat soort vissen is funest.
Horizontaal is een rotstreek, probeer het eens bij jezelf...

Bert J.

Zeker niks mis mee. Voor mij is het de beste manier om baarsachtigen snel te onthaken en onbeschadigd terug te zetten Vooral bij de kleinere zeebaarzen werkt dit goed. Je zult ze de kost moeten geven die een kleine zeebaars gewoon vast pakken. De vis zal zich aanspannnen en zijn kieuwen op zetten. Rugvin-, kieuwdeksels- en anaalvin-stekels boren zich in de hand. Van schrik laat men de vis op de keien stuiteren.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Daar heb je wel weer een punt Bert. Ach... vroeger was de kieuwgreep ook voor snoeken niet zo populair als het nu is. Toen zag je in visbladen ook nog vaak de bekspanner gebruikt worden. Gelukkig weten veel van de jonge mensen nu niet eens wat een bekspanner is.

Net als dat er regelmatig uitgelegd wordt hoe de kieuwgreep werkt en hoe belangrijk het is de vis daarbij wel te ondersteunen zo moeten we misschien ook regelmatig uitleggen hoe een baars het beste te hanteren is en wat daar de achterliggende gedachte achter is.

Kennis van zaken levert ook vaak wat begrip op.

Scaramouche

Bij verticaal vasthouden is er denk ik ook niet zoveel aan de hand. maar die foto's van baarzen met een opgereket onderlip, daar word ik ook niet blij van. Zal ook veel met onkunde te maken hebben; ik zie ook nog vaak foto's van C&R forellen die in de kieuwgreep worden vastgehouden terwijl dat voor die beesten superslecht is.

En een verbod op het nemen van visfoto's is een mooi idee. Als we daarna dan ook wel een verbod op het gebruik van haken instellen  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX


Quote from: Bert J. on June 05, 2015, 07:09:31
Zeker niks mis mee. Voor mij is het de beste manier om baarsachtigen snel te onthaken en onbeschadigd terug te zetten Vooral bij de kleinere zeebaarzen werkt dit goed. Je zult ze de kost moeten geven die een kleine zeebaars gewoon vast pakken. De vis zal zich aanspannnen en zijn kieuwen op zetten. Rugvin-, kieuwdeksels- en anaalvin-stekels boren zich in de hand. Van schrik laat men de vis op de keien stuiteren.

Nu snap ik dit stuk. Maar waarom wordt dat beestje voor  foto dan alsnog de bek ontwricht?

maurice

Quote from: FrancoisCKX on June 05, 2015, 16:29:05
Nu snap ik dit stuk. Maar waarom wordt dat beestje voor  foto dan alsnog de bek ontwricht?

Onthaken je maat maakt foto en in 20sec zwemt de vis weer.

Onthaken, vis anders vast pakken op verschillende manieren ff een foto of meerdere foto's omdat de vis beweegt en je bent een dikke minuut aan het klooien.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

En een verbod op het nemen van visfoto's is een mooi idee. Als we daarna dan ook wel een verbod op het gebruik van haken instellen  ;D

Kan veel makkelijker geef Marianne Thieme je stem bij volgende verkiezing. 

En heel het vissen wordt verboden. 

Bone F

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van de redactie van het VNV. Zoals te verwachten was, zij dragen weidelijk vissen ook een warm hart toe, zijn de foto's er tussendoor geslipt. Foutje kan gebeuren, hopenlijk kijkt de redactie voortaan wat kritischer naar het aangeleverde materiaal.

Bert J.

Quote from: FrancoisCKX on June 05, 2015, 16:29:05
Nu snap ik dit stuk. Maar waarom wordt dat beestje voor  foto dan alsnog de bek ontwricht?

Bek wordt niet ontwricht. Vis is zo beter in bedwang te houden zodat hij zichzelf en jou niet verwond. Wel ondersteunen natuurlijk.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bone F

Ff goed lezen manne. Voor de duidelijkheid dus vertikaal houden om te onthaken heel logisch, een vissebek bijna binnenste buiten keren alleen voor een foto is not done